تحلیل روز/

ایران و مساله فلسطین، مبانی و موانع

ایران و مساله فلسطین، مبانی و موانع
چهارشنبه 12 دی 1397 - 11:18

تهران در چند روز گذشته میزبان دیدارهای مهم مسئولان جنبش جهاد اسلامی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با مسئولان ایران بود. ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در 4 دهۀ گذشته همیشه و همچنان مساله فلسطین را به عنوان یکی از اولویت های خود قلمداد کرده است.  

العالم - تحلیل روز

جمهوری اسلامی ایران از چهار دهۀ پیش تاکنون در سیاست خارجی خود حمایت همه جانبه از فلسطین را درپیش گرفته است که این حمایت ها هم شامل پشتیبانی نظامی از گروه های مقاومت، حمایت از مبارزات فلسطینی ها و تأمین نیازهای آنها برای ادامه دادن به پایداری و ایستادگی خود در برابر رژیم اشغالگر و جنایتکار اسرائیل می شود.

ولی در چهل سال گذشته روابط جمهوری اسلامی ایران و مقاومت فلسطین با مشکلات و موانعی برخورد کرد که برخی از این مشکلات و موانع ریشه در سیاست ها و توطئه های مستقیم برخی از حکومت های منطقه خاورمیانه و جهان دارد و برخی نیز نتیجۀ تحولات سیاسی منطقه است که در این روابط دو جانبه تأثیر گذاشته است.

نباید این مساله را انکار کرد که آنچه "بهار عربی" نامیده می شود و 8 سال پیش آغاز شد، اثرات خود را در روابط ایران و گروه های مقاومت فلسطین خصوصاً در ارتباط با جنگ (تحمیلی) سوریه گذاشت به نحوی که گروه های مقاومت فلسطین یا برخی از این گروه ها نتوانستند با بحران سوریه به دور از گرایش ها و وابستگی های خود به برخی از حکومت های عربی برخورد کنند که این امر تأثیر نامطلوبی در روابط مقاومت فلسطین و ایران گذاشت اما گذشت زمان ثابت کرد که روابط ایران و مقاومت فلسطین مستحکم و پایدار است و تحت تأثیر بهار عربی خصوصاً بحران سوریه قرار نمی گیرد و می توان گفت که اصلی ترین عامل استحکام و پایداری روابط تهران و مقاومت فلسطین حمایت تزلزل ناپذیر جمهوری اسلامی ایران از فلسطین بوده است.

مساله دیگر اینکه برخی از حکومت های منطقه خاورمیانه و جهان از گذشته تا کنون ایران را به آماج دشمنی ها و حملات خود تبدیل کرده اند زیرا ایران اولین، مهمترین و پایدارترین حامی مقاومت و فلسطین است و هدف بسیاری از نقشه ها و توطئه های آمریکا متوجه ایران است زیرا جمهوری اسلامی ایران همچنان حامی و پشتیبان مقاومت فلسطین است. توطئه چینی علیه ایران مشکلاتی را برای گروه های مقاومت فلسطین ایجاد کرد زیرا این نقشه ها و توطئه ها با همدستی برخی از کشورهای عربی تهیه و اجراء می شد کشورهایی که به نحوی با مساله فلسطین در ارتباط هستند (البته این ارتباط به ضرر ملت فلسطین است نَه به نفعش). می توان گفت که تعامل جمهوری اسلامی ایران با مساله فلسطین تعاملی سنجیده است زیرا این تعامل براساس تأمین منافع خاصی و اهداف معیّنی نیست. جنگ های مقاومت با رژیم اشغالگر اسرائیل جنگ هایی نبود که مقاومت آغازگر آن باشد بلکه این رژیم اشغالگر بود که جنگ ها را آغاز کرد و ایران هیچگاه مقاومت فلسطین را به آغاز کردن هیچ جنگی ترغیب نکرده است بلکه همۀ جنگ های مقاومت و اسرائیل جنگ های تجاوزکارانه ای بود که رژیم غاصب جرقۀ آن را زد.

تحریم هایی هم که علیه ایران اِعمال شد، تأثیری در روابط تهران و مقاومت فلسطین نگذاشت و بی شک این تحریم ها ریشه در حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از ملت فلسطین دارد.

برای تبیین استحکام روابط ایران و مقاومت فلسطین کافیست که نگاهی به سفر هیأت های جنبش جهاد اسلامی و حماس به تهران بیندازیم. این سفر در حالی انجام گرفت که توطئه "معامله ترامپ" و مساله عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل با قوّت و شدّت تمام تبلیغ می شود و برخی از حکومت های عربی می کوشند که ملت های خود را به پذیرش برقراری روابط عادی با اسرائیل قانع کنند. بعضی ها گمان می کنند که مقاومت فلسطین چاره ای بجز تن دادن خواسته های اسرائیل و تسلیم شدن در برابر این رژیم اشغالگر ندارد زیرا نمی تواند کاری برای منع برخی از حکومت های عربی از عادی سازی روابط با اسرائیل انجام دهد ولی سفر هیأت های جنبش جهاد اسلامی و حماس به تهران و شواهد و قراین دیگر نشان می دهد که روابط مقاومت و حامیانش مستحکم است و شاید این روابط مستحکم در آینده نزدیک نتایج و اثرات خود را نشان ندهد ولی نقشه ها و توطئه های سران عربی و غربی نمی تواند خللی در این روابط ایجاد کند و مقاومت را از حرکت در مسیر مبارزه بازدارد که درگیری های یک ماه پیش خانیونس مؤید این مدعاست.

حسین موسوی

پربیننده ترین خبرها