انصارالله خواستار برکناری ناظر سازمان ملل بر آتش بس در یمن شد

انصارالله خواستار برکناری ناظر سازمان ملل بر آتش بس در یمن شد
دوشنبه 24 دی 1397 - 16:09

جنبش انصار الله یمن از سازمان ملل درخواست کرد «پاتریک کامائرت» ناظر بین الملل بر اجرای توافق آتش بس در این کشور را به دلیل جانبداری و پیمودن مسیری به دور از توافق های به دست آمده برکنار کند.

العالم - یمن

به نقل از شبکه خبری 'فرانس24' ، «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصار لله در حساب توئیتر خود نوشت: در بندر و شهر الحدیده هیچ پیشرفت خاصی در راستای اجرای توافقنامه استکهلم رخ نداده و علت این موضوع قطعا به دلیل خروج رییس هیات ناظران سازمان ملل از مسیر توافقنامه استکهلم و پیمودن مسیری به دور از توافق های به دست آمده است.

عبدالسلام افزود: به نظر می رسد 'پاتریک کامائرت' توانایی انجام ماموریت خود را ندارد.

وی از «مارتین گریفیس فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن درخواست کرد تا هرچه سریع تر با جا به جایی ' پاتریک کامائرت' به بهبود اوضاع کمک کند.

پیشتر یک منبع یمنی گفته بود که ژنرال کامائرت از ائتلاف سعودی جانبداری و درباره استقرار نیروها نظر خود را اعمال می کند.

وی افزود: کامائرت در حالی که خواستار عقب نشینی هشت کیلومتری نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن شد، از نیروهای ائتلاف خواست تنها نیم کیلومتر از مواضع شان عقب نشینی کنند.

این مقام یمنی گفت: جانبداری آشکار ژنرال کامائرت از نیروهای ائتلاف سعودی باعث شده است تا فرماندهی ارتش و کمیته های مردمی اعتماد خود را به سازمان ملل از دست بدهند.

پس از گذشت نزدیک به چهار سال از آغاز جنگ یمن، چهارمین دور مذاکرات صلح در این کشور، 15 آذر ماه با میانجیگری «مارتین گریفیس نماینده ویژه سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد برگزار شد.

نمایندگان جنبش انصار الله و دولت فراری یمن پس از یک هفته مذاکره، به توافق های مهمی از جمله عقب نشینی نیروهای نظامی دو طرف از بندر الحدیده ظرف 14 روز دست یافتند.

بازگشایی فرودگاه صنعا، پرداخت حقوق کارمندان و ارسال کمک‌ها از دیگر محورهای اصلی مذاکرات بود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز پس از امضای توافقنامه صلح استکهلم با اجماع، پیش نویس قطعنامه ای برای استقرار ناظران بین المللی در الحدیده یمن را تصویب کرد.

نظارت اولیه بر روند آتش ‌بس الحدیده زیر نظر تیم «پاتریک کامائرت» ژنرال هلندی انجام می شود که ماموریت 30 روزه وی در بیستم ژانویه پایان می یابد.

تعداد نیروهای سازمان ملل که زیر نظر کامیرت بر روند آتش بس در الحدیده یمن نظارت می کنند، مشخص نیست، اما سازمان ملل اعلام کرده که این نیروها مسلح نیستند و لباس یونیفرم ندارند.

شورای امنیت در اواخر سال 2018 به گوترش پیشنهاد کرد، تیم نظارتی بیشتری بر آتش بس در بندر الحدیده مستقر کند.

در پیش نویس قطعنامه ای که گوترش در 31 دسامبر ( 10 دی ماه) ارائه کرده است، تیم جدید 75 نفر می باشد که بر انجام تعهد طرفین درگیری به توافق صلح، نظارت خواهند کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از همسایگان یمن خواست که با فراهم کردن امکان عبور سریع و آزاد نیروهای ناظر و کمک رسانی سازمان ملل متحد به یمن به ناظران بین المللی کمک کنند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها