سلطانیه: کشورهای غربی و آمریکا دست از تهدید بردارد

سلطانیه: کشورهای غربی و آمریکا دست از تهدید بردارد
جمعه 10 آذر 1391 - 23:07

علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي از تلاش كشورش براي دست يابي به توافقي با اين آژانس خبرداد و گفت: ايران آماده استقبال از بازرسان آژانس در همه مراكز هسته‌اي خود در چارچوب مذاكرات است.

سلطانيه امروز (جمعه) در مصاحبه تلفني با شبكه خبري العالم با بیان اینکه گزارش نشست امروز آژانس بين‌المللي انرژي اتمي حاكي از عدم انحراف برنامه هسته‌اي ايران است ،گفت: شوراي حكام آژانس 50 سوال آماده كرده بود و ايران 50 جواب درباره برنامه هسته‌ايش داشت .
نماینده کشورمان در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی گفت من تلاش كردم كه به تفصيل درباره اين موضوع صحبت كنم و بيان كردم كه ايران به همه سوال‌ها جواب داد و همچون گذشته هيچ مشكلي براي بازديد بازرسان از مراكز هسته‌اي ايران وجود ندارد همچنين گفتم كه ايران از نزديك با آژانس همكاري مي‌كند و همه تسهيلات را براي بازرسان فراهم كرد، بازرسان مي‌توانند از هر مركز هسته‌اي كه مي‌خواهند، بازديد كنند ولي متأسفانه رسانه‌ها به علل سياسي مشخص اوضاع را پيچيده مي‌كنند.
سلطانيه درباره نتايج خطرناك هر گونه حمله به ايران هشدار داد و خواستار توجه به واكنش‌هاي جمهوري اسلامي ايران شد و گفت: من در اين نشست گفتم كه اين، فرصت بسيار مناسبي است ولي متأسفانه آمريكا و ديگران همچنان تهديد مي‌كنند و اين در حالي است كه ايران كشور بزرگي است و در برابر اين تهديدها به زانو درنخواهد آمد و به تلاش خود براي دستيابي به توافقي با آژانس ادامه خواهد داد و به اين گونه تهديدها اهميت نمي‌دهد حال اين تهديدها از سوي آمريكا يا اسرائيل يا غيرهم باشد .
نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در ادامه این گفت‌وگوی تلفنی با بیان این موضوع که من بار ديگر مفصلاً درباره سانتريفيوژها صحبت كردم و گفتم كه فعاليت ايران قانوني است و تحت نظر ناظران بين‌المللي است.
سلطانيه همچنین در با تاکید بر این مساله که متاسفانه برخي طرف‌ها تلاش خواهند كرد كه دولت‌هائي را براي اتخاذ تصميماتي نسنجيده عليه جمهوري اسلامي ايران زيرفشار بگذارند كه اين اتفاق قبلاً افتاد؛ خاطرنشان کرد: ما منتظر ميز مذاكرات هستيم و چارچوبي را براي همكاري آماده كرده‌ايم و از آنها مي‌خواهيم كه تهديدها را كنار بگذارند زيرا تهديدها واكنش‌هاي بدي درپي خواهد داشت.
نماینده ایران درباره موضع گيري آمريكا ابراز تاسف كرد و گفت: آمريكا بار ديگر تهديدهاي خود را آغاز كرده است؛ آمريكا بايد نتايج اين تهديدها را در نظر بگيرد زيرا فرصت مناسبي پيش آمده است و تكرار نخواهد شد .
سلطانيه همچنین یادآور شد پس از توضيحاتي كه دادم، هيچ كسي اعتراض نكرد، اگر با اشتباهي يا چيزي غيرقانوني و غيررسمي مواجه مي‌شدند، از من سوالات ديگري مي‌پرسيدند چون هر يك از جواب‌ها اساس حقوقي داشت و من از طريق شبكه محترم العالم از همه آنها مي‌خواهم كه اگر با ابهامي مواجه شده اند، سوال كنند.
سلطانيه با درخواست از سازمان ملل متحد براي انجام وظايف خود در قبال قطعنامه‌هاي "بي‌اساس" شوراي امنيت نیز گفت: سازمان ملل الان در بوته آزمايش قرار دارد و بايد مانع صدور قطعنامه‌هائي شبيه قطعنامه‌هاي قبلي شود زيرا ما مي‌خواهيم كه روابطمان همچنان ادامه داشته باشد و روابط ما با همه عادي باشد؛ مسئولان ايراني بارها اعلام كرده‌اند كه آماده رفع هر گونه ابهامي درباره برنامه هسته‌اي ايران و دستيابي به راه حلي با آژانس هستند.
سلطانيه درباره بازديد بازرسان از سايت پارچين گفت: بازديد از سايت پارچين بايد در چارچوب مذاكرات باشد، آژانس پس از پايان مذاكرات و دستيابي به نتايج مي‌تواند هر تصميمي براساس اين نتايج اتخاذ كند، ما از شش ماه پيش اعلام كرديم كه براي مذاكرات كاملاً آمادگي داريم و هيچ چيزي را قبل از آغاز مذاكرات قبول نخواهيم كرد.
سلطانيه در پایان درباره درخواست اروپا مبني بر برگزاري مذاكرات ميان تهران و گروه پنج بعلاوه يك گفت: آمريكا و برخي كشورهاي اروپائي دشمن مذاكره با ايران بودند؛ ما مي‌خواهيم كه جو مثبت و آرامي پيش از برگزاري مذاكرات حاكم باشد و اين كشورها از تهديدها و ذهنيت استعماري قديمي دست بكشند و با زبان آرام سخن بگويند.
19:43           30/11              FA
 

پربیننده ترین خبرها