مصر فقط با وجود تشکیلات خودگردان، گذرگاه رفح را باز می کند

مصر فقط با وجود تشکیلات خودگردان، گذرگاه رفح را باز می کند
پنج‌شنبه 27 دی 1397 - 15:18

منابع فلسطینی موثق به سایت "العربی الجدید" گفتند مصر تنها زمانی گذرگاه رفح را باز می کند که کارکنان حکومت فلسطینی به گذرگاه برگردند؛ آنها دراوایل سال جاری با تشدید اختلاف بین جنبش فتح و جنبش حماس گذرگاه را ترک کردند.

العالم - مصر

این منابع گفتند هیئت امنیتی مصر که به تازگی از غزه دیدن کرده است به گروه های فلسطینی به طور رسمی اعلام کرده است که بازگشایی گذرگاه رفح، منوط به بازگشت نیروها و کارکنان تشکیلات خودگردان به این گذرگاه است.

این پیام با چنین مضمونی به دست همه گروه ها فلسطینی رسیده است اما پیامی که به دست جنبش حماس رسیده است اندکی متفاوت است.

پس از سفر هیئت امنیتی مصر، تعدادی از رهبران حماس گفتند قاهره به زودی گذرگاه رفح را به روی مسافرانی که از غزه حرکت کرده اند باز می کند. اما منابع "العربی الجدید" تصریح کرده اند که خروج کارکنان و بسته شدن این گذرگاه با توافق محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و همتای مصری وی، عبد الفتاح سیسی در دیدار اخیر آنها صورت گرفته است.

این منابع گفتند مصر مخالفت رژیم صهیونیستی با ادامه کار گذرگاه بدون تأمین امنیت آن از سوی نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان را بهانه خواهد کرد و خواهد گفت که "اسرائیل" تصمیم گیرنده واقعی درباره بازماندن یا بسته شدن گذرگاه رفح است و همین رژیم است که مصر را تحت فشار قرار داد تا این گذرگاه را همزمان با تظاهزات بازگشت در مرزهای غزه با این رژیم باز نگه دارد.

البته منابع فلسطینی هم خاطرنشان کرده بودند که اوضاع میدانی در غزه و تشدید تظاهرات بازگشت در امتداد مرز، رژیم اسرائیل را وادار خواهد کرد که از مصر بخواهد که بدون مشارکت تشکیلات خودگردان گذرگاه رفح را باز نگه دارد. یا اینکه با اعمال فشار بر محمود عباس وی را مجبور به بازگرداندن کارمندان خود به گذرگاه کند.

مصر با وجود اینکه قول داده بود گذرگاه رفح باز می ماند اما آن را به میلیون ها فلسطینی که مجبور به خروج از غزه هستند بست و طرف مقابل آن یعنی ورود به غزه را باز نگه داشت.

حدود ده روز قبل، پس از خروج نیروهای وابسته به تشکیلات خودگردان از گذرگاه رفح، دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی وابسته به حماس در غزه، این گذرگاه را تحویل گرفتند.

تشکیلات خودگردان فلسطین، بنا به درخواست مصر و در چارچوب توافق آشتی فلسطین، 14 ماه قبل نیروهای خود را در این گذرگاه مستقر کرد. اما این توافقنامه بعدا متوقف شد و از آن زمان به بعد کار این گذرگاه بهتر شد.

پربیننده ترین خبرها