ثروت ۲۶ ابرثروتمند با دارایی‌های نیمی از مردم جهان برابر است

ثروت ۲۶ ابرثروتمند با دارایی‌های نیمی از مردم جهان برابر است
سه شنبه 2 بهمن 1397 - 09:46

در آستانه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد (نشست داووس) در سوئیس، سازمان آکسفام درباره تقسیم ثروت در جهان گزارشی منتشر کرد.

العالم - جهان

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از آسوشیتدپرس بر اساس این گزارش، دارایی‌های ۲۶ ابرثروتمند جهان معادل ثروت ۳.۸ میلیارد فقیر است.

این بدان معناست که ثروت ۲۶ نفر از مردم جهان معادل دارایی‌های نیمی از دیگر ساکنان کره زمین است.

در میان این ۲۶ نفر، به جف بزوس مدیر شرکت آمازون و ثروتمندترین فرد جهان اشاره شده‌است که دارایی‌های او در سال گذشته میلادی به ۱۱۲ میلیارد دلار رسید.

آکسفام می‌گوید در حالی که شمار ابرثروتمندان و دارایی آنها به شدت افزایش می‌یابد، فقرای جهان فقیرتر می‌شوند.

بر اساس این گزارش، تنها در سال ۲۰۱۸ میلیاردرهای جهان ۹۰۰ میلیارد دلار به دارایی خود افزودند. تقریبا هر روز ۲.۵ میلیارد دلار به دارایی‌های آنها افزوده شده‌است.

طی سال گذشته، هر دو روز یکبار یک میلیاردر جدید در جهان متولد شد و شمار میلیاردرها طی ده سال (از زمان بحران جهانی اقتصاد ۲۰۰۸) دو برابر شده‌است.

در این گزارش آمده است صعود سریع دارایی‌های میلیاردرها در حالی است که نیمی از جمعیت جهان با دستمزد روزانه کمتر از ۵.۵ دلار با فقر دست به گریبان هستند.

حتی در برخی کشورها مانند برزیل، ۱۰ درصد مردم فقیر در قیاس با 10 درصد از قشر ثروتمند، سهم بیشتری از درآمد خود را به‌عنوان مالیات پرداخت می‌کنند.

آکسفام می‌گوید میلیاردرها از افزایش دارایی‌های خود خشنود هستند و مالیات کمتری می‌پردازند و بیشتر بار مالیات به دوش افراد شاغل در موسسات همین میلیاردرها می‌افتد: «وقتی دولت‌ها بار مالیات را از دوش میلیاردرها سبک می‌کنند، منابع مالی کمتری برای مصارف بهداشتی و آموزشی جامعه باقی می‌ماند، به‌طوری که در بسیاری از کشورها تحصیل در سطوح بالا یا برخورداری از خدمات بهداشتی با‌کیفیت، امری تجملی قلمداد می‌شود که ویژه ثروتمندان است.»

بنا بر اعلام آکسفام، روزانه ۱۰ هزار نفر فقط به‌خاطر دسترسی نداشتن به بهداشت و امکانات پزشکی جان خود را از دست می‌دهند، و قربانی اصلی این وضع، زنان و کودکان هستند. «این در حالی است که دارایی میلیاردرها طی سال گذشته ۱۲ درصد افزایش و دارایی فقرا ۱۱ درصد کاهش یافت. اگر ثروتمندان نیم درصد مالیات بیشتری برای دارایی‌های خود پرداخت کنند، ۲۶۲ میلیون کودک می‌توانند با همان پول به ادامه تحصیل بپردازند و جلوی مرگ ۳.۳ میلیون نفر با دسترسی به امکانات بهداشتی بهتر گرفته خواهد شد.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها