تحقیق پلیس ضدتروریسم انگلیس برای جلوگیری از حملات تروریستی

تحقیق پلیس ضدتروریسم انگلیس برای جلوگیری از حملات تروریستی
پنج‌شنبه 4 بهمن 1397 - 11:13

«نیل باسو» رئیس پلیس ضد تروریسم بریتانیا گفت 700 مورد تحقیق در خصوص برنامه‌های احتمالی برای اقدامات تروریستی در این کشور در حال انجام است تا اتفاقات ناگوار 2017 تکرار نشود.

العالم- اروپا

پلیس ضد تروریسم بریتانیا با تحقیقات گسترده در زمینه شناسایی برنامه‌های ترور احتمالی اعلام کرده خروج این کشور از اتحادیه اروپا بدون هیچ توافقی موجب تضعیف امنیت بریتانیا می‌شود زیرا دسترسی به پایگاه داده مجرمان و تروریست‌ها در اروپا با دشواری مواجه می شود.

به نوشته روزنامه «دیلی میل»، «نیل باسو» عالی رتبه‌ترین مقام ضد تروریسم بریتانیا گفت، ۷۰۰ تحقیق در خصوص برنامه‌های ترور در حال انجام هستند. وی همچنین فاش کرد ۱۸ برنامه ترور مرگبار از مارس ۲۰۱۷ خنثی شده است.

باسو، رئیس پلیس ضدتروریسم بریتانیا گفت، بسیار نگران است که برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) بدون توافق، تلاش برای ضربه زدن به تروریسم را تضعیف کند و این کشور را در موقعیت بدی قرار دهد.

روز گذشته ژنرال «اندرو پارکر» مدیر MI5 (سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا) به «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا و کابینه وی هشدار داد تهدیداتی از سوی داعش صورت گرفته است، مانند گروه گرگ‌های تنها که با الهام گرفتن از این گروه تروریستی تشکیل شده است.

وی همچنین گفت احتمال احیای القاعده به‌عنوان تهدیدی برجسته برای بریتانیا و متحدان غربی آن باقی مانده است.

باسو اعلام کرد، پلیس و سرویس‌های امنیتی در حال رسیدگی به ۷۰۰ تحقیق در حال اجرا هستند در حالی که در سال ۲۰۱۷ تعداد این تحقیقات ۵۰۰ عدد بود. وی گفت در دو سال گذشته دو برنامه‌ریزی خراب‌کاری برنامه‌ریزی‌شده راست‌گرایان افراطی و ۱۴ طرح ترور برنامه‌ریزی‌شده «اسلام‌گرایان افراطی» را خنثی کرده‌اند. چهار سال ماقبل ۲۰۱۷ نیز ۳۰ حمله برنامه‌ریزی‌شده به‌طور موفق مختل شد.

باسو که معاون رئیس پلیس متروپلیتن است، گفت، او بسیار مفتخر است که در سال گذشته بریتانیا سطح هرج‌و‌مرج را در مقایسه با سال ۲۰۱۷ کاهش داده است، سالی که در آن چند ده نفر در حملات تروریستی «لندن» و «منچستر» کشته شدند. اما پلیس از کاهش شدید اطلاعات دریافتی نگران است.

این منبع به نقل از «اسکای نیوز» نوشت، طبق اسناد درز کرده از نیروهای مرزی بریتانیا، ترک اتحادیه اروپا بدون هیچ توافقی موجب کاهش امنیت مرزی می‌شود زیرا در آن صورت بریتانیا به پایگاه داده «بروکسل» دسترسی نخواهد داشت.

باسو نیز در این زمینه گفت: «خروج [از اتحادیه اروپا]‌ بدون قادر بودن به تبادل اطلاعات یا زیست‌سنجی افرادی که ممکن است بزهکار یا تروریست باشند هم برای این کشور [بریتانیا] و هم برای اتحادیه اروپا موقعیت بدی خواهد بود».

وی افزود: «حجم تهدیدات بالا نیست اما تغییر جهتی به سوی جوانان و افراد تاثیرپذیر یا حتی دارای بیماری روانی که تحت‌تاثیر آنچه می‌بینند قرار می‌گیرند وجود دارد و آن‌ها پس از جذب آن و با به‌کارگیری اقدامات دارای پیچیدگی اندک -با یک چاقو یا خودرو- حمله‌ای ترتیب می‌دهند».

پلیس می‌گوید، گسترش تبلیغات افراط‌گرایانه به‌صورت آنلاین و همچنین پتانسیل جنگجویان افراطی بازگشته از نبرد، جزء بزرگ‌ترین تهدیدات برای بریتانیا محسوب می شود.

پارکر، رئیس MI5 روز گذشته کابینه را در جریان تلاش‌های انجام شده برای برخورد با خطر افرادی که به عنوان «افراد تحت توجه بالا (SOI)» شناخته می شوند قرار داد. این افراد در گذشته مورد بررسی قرار گرفته‌اند اما همچنان به‌عنوان تهدید شناخته می‌شوند.

«خالد مسعود» فرد حمله‌کننده در پل «وست مینیستر» و «سلمان عابدی» فرد بمب‌گذار در ورزشگاه منچستر هنگام انجام حملات مرگ‌آور خود در سال ۲۰۱۷، هر دو در طبقه‌بندی SOI قرار داشتند.

فارس

پربیننده ترین خبرها