تحلیل روز/

خنجری که واشنگتن از پشت به لبنان زد

خنجری که واشنگتن از پشت به لبنان زد
شنبه 13 بهمن 1397 - 18:01

اعلام تشکیل دولت و کابینه جدید لبنان، مساله ای است که توجه همه لبنانی ها و رسانه های جهان را معطوف قصر بعبدا کرده است، جایی که اعضای کابینه امروز پس از اینک عکس یادگاری با "میشل عون" رئیس جمهوری، "نبیه بری" رئیس پارلمان و " سعدالحریری" نخست وزیر انداختند، پشت درهای بسته رفتند تا اولین جلسه دولت جدید را تشکیل داده و بیانیه وزارتی لبنان را صادر کنند.

العالم _ لبنان

با این که صدور بیانیه وزارتی اولین اقدام عملی و اجرایی دولت جدید لبنان محسوب می شود، تحلیلگران معتقدند که چالش هایی که پیش روی دولت جدید لبنان به ویژه در عرصه خارجی قرار دارد که بسیار قابل توجه هستند.

از اولین لحظات اعلام تشکیل دولت جدید، در لبنان اعمال فشارها از سوی برخی کشورهای خارجی با هدف ایجاد تحریف در روند تشکیل و آغاز به کار دولت جدید و ایجاد آشوب و بدبینی میان لبنانی ها نسبت به اعضای کابینه جدید، توسط آنها دریافت می شود، در همین راستا شماری از رسانه های لبنانی با انتشار گزارش و مقاله هایی، نسبت به اقدامات تحریک آمیز آمریکا و تلاش آن برای ارعاب و هراس افکنی در میان دولتمردان لبنانی هشدار داده اند، روزنامه الاخبار لبنان یکی از همین رسانه هاست که مقاله ای را با عنوان "آمریکا دولت جدید را می ترساند: شمارا زیر نظر داریم" (با اعلام این جمله سعی در تهدید دولت جدید دارد) منتشر کرده است.

در این مقاله تاکید شده است که واشنگتن با تکیه بر اقدامات تروریستی در تلاش است تا میان لبنانی ها تفرقه و درگیری ایجاد کند و شهروندان لبنانی را تشویق به رویارویی با یکدیگر می کند.

"بیلینگسلیا" معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مقابله با تأمین مالی تروریسم و جرایم مالی، به طور خلاصه سیاست آتی آمریکا در قبال لبنان را چنین بیان کرده است: دستگاه های دولتی و بانک ها باید با حزب الله لبنان مقابله کنند، آمریکا کل لبنان را مسئول همه اموری که پیش خواهد آمد می داند و دستیابی حزب الله به وزارت بهداشت لبنان ممنوع است!

در این مقاله تاکید شده است که ترامپ دستور داده است که لبنان باید تحت مراقبت و نظارت باشد و این اولین عبارت تهدید آمیز آمریکا علیه لبنان نیست، به جای آنکه دولتمردان آمریکا تشکیل دولت جدید را پس از یک وقفه طولانی به لبنان تبریک بگویند، از زبان تهدید و هراس افکنی استفاده می کنند و لبنانی ها را از مشارکت حزب الله در وزارت بهداشت لبنان می ترسانند.

روزنامه الجمهوریه لبنان نیز در این خصوص با انتشار مقاله ای تاکید کرد: وزارت بهداشت در لبنان یک وزارت خدماتی است و بر خلاف آنچه که آمریکا مدعی است حزب الله در پی تحقق هیچ منفعتی از طریق این وزارتخانه نیست و کار این وزارتخانه ارائه خدمات به مردم لبنان است.

این روزنامه در ادامه نوشت: وزارت بهداشت لبنان که امروزه مسئولیت آن به «جمیل جبق» واگذار شده است - وعملکرد آن مورد توجه وزارت خزانه داری آمریکا خواهد بود و این وزارت خانه از زمان وزیر شدن جبق، درباره بهره برداری حزب الله از این وزارت خانه هشدار داده است- مسئول تامین نیازهای همه شهروندان از طریق تکمیل طرح کارت بهداشت است.

تحقیق مکنزی نشان داده است تعداد افرادی که از کل جمعیت لبنان بیمه نشده اند، بین 38 تا 40 درصد است و همچنین میزان هزینه های اختصاص یافته از اموال خصوصی برای سلامت و بهداشت کاهش یافته و 37 درصد است و میزان هزینه برای دارو نیز کاهش یافته و شبکه بیمارستان های دولتی توسعه یافته است.

این روزنامه همچنین به نظرسنجی از تحلیلگران و کارشناسان درخصوص مساله زمان، پرداخت و به نقل از «عماد سلامه» استاد علوم سیاسی دانشگاه لبنانی – آمریکایی نوشت: شاید برای کشورهای کمک کننده سخت باشد که با حزب الله تعامل نکنند.

وی اظهار داشت: حزب الله تلاش می کند تا بازیگری قابل توجه در عرصه سیاسی لبنان باشد و دور کردن آن از عرصه سیاسی دشوار است.

این روزنامه همچنین به نقل از «کریم بیطار» تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت: مسئولیت حزب الله در وزارت بهداشت به این دلیل است که این وزارت خانه، یکی از مهم ترین وزارت خانه های اصلی است در زمینه خدمت رسانی است که به خدمت رسانی به مردم ادامه می دهد و توجه رای دهندگان را جلب می کند.

افزون بر دخالت های آشکار آمریکا در امور لبنان، کارشناسان همچنین درباره دخالت های عربستان سعودی نیز هشدار داده اند که این دخالت ها به کم شدن فعالیت دولت طی سال های گذشته منجر و باعث شده است که این سیاست ها، تضعیف دولت لبنان و اخلال در تشکیل آن را به دنبال داشته باشد.

این کارشناسان همچنین به حادثه ربودن سعد الحریری نخست وزیر لبنان و تلاش عربستان برای تاثیرگذاری بر نظر وی و واداشتن او به استعفا از سمت خود به عنوان نخست وزیر، اشاره کردند و افزودند: دولتی که می تواند خواست و اراده نخست وزیر لبنان را برباید، قادر خواهد بود که در این عرصه ایفای نقش بکند و هرآنچه را که در این کشور ساخته شده است، ویران کند.

با افزایش خوش بینی در میان لبنانی ها درباره تشکیل دولت جدید ، برخی عناوین در روزنامه منتشر شده است، مانند عناوین روزنامه الجمهوریه که به نقل از یک منبع مهم نوشت تشکیل دولت، پیام اطمینانی به مردم لبنان است و لبنانی ها باید در تصمیمات خود مستقل باشند و به بیگانگان اجازه ندهد که وضعیت داخلی را به هم بریزند.

الجمهوریه نوشت: صرفاً مساله تشکیل دولت اگر چه با تاخیر انجام شود، پیام اطمینانی به داخل لبنان است که بیانگر عزم و اراده برای قرار دادن آن در مسیر درست به سمت بازیابی تعادلی است که در مرحله خلأ، برهم خورده بود تا مرحله جدید به سمت در دست گرفتن موضوعات پیچیده داخلی آغاز شود و چرخ اقتصاد به حرکت درآید و از وخامت اوضاع معیشتی و مالی جلوگیری شود. این درحالی است که روزنامه اینترنتی النشره نوشت همه از تشکیل دولت جدید سود می برند.

«حسين عاصی» نویسنده النشره در مقاله خود نوشت به دور از نظریه «نه غالب و نه مغلوب»، حاکم در سیاست لبنان، اکثر گروه های لبنانی که در «دولت اول العهد» نماینده داشتند، پس از تشکیل دولت، اعلام پیروزی کردند و گفتند که « سودی خالص» در پایان مسیری که بیش از هشت ماه به طول انجامید، به دست آورده اند.

با وجود اینکه همه «راه حل ها» در نهایت به پایان گرهی مواجه شد که تشکیل دولت از روز اول با آن روبرو شد، همه امتیازهایی که گمان می شد، داده شده است، به این دلیل که هر نوع سازشی بدون آن حاصل نمی شود، با اعلام تشکیل دولت بر باد هوا رفت و درنتیجه همه احساس کردند که پیروز هستند، صرف نظر از اینکه به چه جایگاه و رتبه ای دست یافته اند.

تا زمانی که لبنانی ها به تجارب مفید خود دست یابند، باید در وهله اول به منفعت لبنان بیاندیشند و به قدرت های خارجی مانند آمریکا و عربستان سعودی اجازه ندهند که اوضاع را ناآرام کنند و همبستگی اجتماعی و سیاسی در لبنانه را از بین ببرند.

لبنانی ها همانطور که توانستند توطئه های آمریکا و عربستان سعودی را برای جلوگیری از تشکیل دولت وفاق ملی در لبنان شکست دهند، باید همواره به خاطر داشته باشند که درصورتیکه افراد طمع ورز و دخالت های خارجی نبود، تشکیل دولت با 9 ماه تاخیر انجام نمی شد.

محمد طاهر

پربیننده ترین خبرها