مذاکرات محرمانه تل‌آویو با پاریس برای گشودن «قبور السلاطین»

مذاکرات محرمانه تل‌آویو با پاریس برای گشودن «قبور السلاطین»
دوشنبه 15 بهمن 1397 - 12:21

یک نشریه چاپ فلسطین اشغالی از مذاکرات محرمانه رژیم صهیونیستی با فرانسه برای بازگشایی مجموعه »قبور السلاطین» در بیت‌المقدس و اجرای پروژه یهودی‌سازی در این منطقه خبر داد.

العالم - فلسطین اشغالی

دولت فرانسه و رژیم صهیونیستی گفت‌وگوهای محرمانه‌ای را درباره سرنوشت مالکیت منطقه‌ای باستانی در شرق قدس اشغالی به نام «قبور السلاطین» آغاز کرده‌اند.

قبور السلاطین نام مجموعه‌ای از مقبره‌های باستانی حفر شده در داخل صخره‌های واقع در شرق بیت‌المقدس و 820 متری شمال دیوارهای بخش قدیمی شهر قدس در محله «شیخ جراح» است که از حدود 150 سال پیش تا کنون، درپی قراردادی در دوران حکومت عثمانی تحت تولیت کنسولگری فرانسه در فلسطین اشغالی قرار دارد.

نشریه «اسرائیل هیوم» یکشنبه (سوم فوریه) در خبری اختصاصی گزارش داد که مطلع شده دولت پاریس و رژیم تل‌آویو در حال اجرای مذاکرات مخفیانه درباره بازگشایی درب‌های این مجموعه به روی یهودیان ساکن در قدس اشغالی هستند.

صهیونیست ها در ادامه سیاست‌های یهودی‌سازی خود در اراضی اشغالی و مخصوصا بیت‌المقدس، ادعا می‌کنند این مقبره‌ها، سلاطین و اجداد آنها را در خود جای داده و خواستار گشوده شدن درهای این مجموعه به روی بازدیدکنندگان یهودی هستند. این در حالی است که تاریخ‌نگاران و باستان‌شناسان می‌گویند این مجموعه، اثر یونانی‌ها بوده، برخی شخصیت‌های یونان باستان در آنجا دفن هستند و ارتباطی با یهودیت ندارند.

بر اساس این گزارش، مذاکرات محرمانه صهیونیست‌ها با فرانسوی‌ها برای گشایش این مجموعه، از سه سال پیش آغاز شده اما کنسولگری فرانسه تاکید می‌کند که تا زمان تکمیل روند بازسازی این مجموعه نمی‌توان درهای آن را گشود. اما تل‌آویو مدعی است این بازسازی حدود یک دهه طول کشیده است.

منابعی در وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی درباره این رایزنی‌ها می‌گویند پاریس برای پذیرش این درخواست، دو شرط مطرح کرده است؛ اول اینکه مالکیت فرانسه بر قبور السلاطین به رسمیت شناخته شود و دوم، اسرائیل هیچ دادخواست قانونی برای بازپس گرفتن مالکیت آن به هیچ سازمان بین‌المللی ارائه ندهد.

تل‌آویو تا کنون این دو شرط را رد کرده اما فرانسه همچنان دست‌بردار نیست و در سفر اخیر «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی به پاریس در ماه گذشته، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور مجددا شروط را برای وی مطرح کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها