یک خبر چند خط تحلیل؛

نشست های سوچی و قاهره و سرنوشت شمال سوریه

نشست های سوچی و قاهره و سرنوشت شمال سوریه
سه شنبه 16 بهمن 1397 - 21:45

العالم _ سوریه

خبر:

  • در حالی که بناست سران ایران، روسیه و ترکیه در 14فوریه (25 بهمن) در سوچی روسیه در خصوص اوضاع شمال سوریه هم اندیشی کنند، اجلاسی در قاهره در 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) با موضوع سرنوشت سوریه در قاهره برگزار خواهد شد.


تحلیل:

  • در حالی که انتظار می رود در نشست سوچی مفاد توافقات گذشته این سلسله نشست ها ارزیابی شود و راهی جهت برون رفت از بحران حاکم در شمال سوریه حاصل شود در نشست عربی - اروپایی قاهره گویی تمرکز بحث بر اجرای قطعنامه 2254 به عنوان راه حلی برای پایان بحران سوریه قرارخواهداشت این مساله اخیرا و در اجلاسی که اعراب و اروپاییان با حضور موگرینی، ابوالغیط و ... برگزار کردند هم مورد تاکید قرار گرفته است.
  • مبتنی بر قطعنامه 2254 کاهش اختیارات رییس جمهور، افزایش اختیارات نخست وزیر و در یک کلام خارج شدن اختیارات نیروهای امنیتی و نظامی از دست رییس جمهور سوریه پیش بینی شده است. این یعنی آنکه نشست قاهره با نادیده گرفتن 7سال مقاومت در سوریه مجددا به مواضع خود در ابتدای بحران سوریه بازگشت کرده و اصرار دارد واقعیت های میدان سوریه را نادیده بگیرد البته به خاطر خوشبینی نسبت به نتایج این اجلاس است که از اشتیاق اخیر کشورهای عربی منطقه برای تجدید روابط با سوریه کاسته شده است.
  • همچنین به نظر می رسد قدرت گرفتن تروریست ها در منطقه غرب حلب طی هفته های اخیر در این رویکرد بی تاثیر نباشد، تروریست هایی که هم اصرار بر بقای خود دارند و هم از سلاح شیمیایی بهره مندند و بر این باورند که در مقابل هرگونه تهدید احتمالی سلاح شیمایی را مورد استفاده قرارخواهند داد و مجددا پای غرب را به میدان نظامی سوریه باز خواهند کرد.
  • پس از 7 سال مقاومت در سوریه و در شرایطی که نیروهای اسد و متحدانش دست برتر را در سوریه دارند می توان پیش بینی کرد از همین حالا اجلاس قاهره با دستاوردی برابر هیچ پایان یابد.
  • در این میان ترکیه که یکی از پایه های اجلاس سوچی است این روزها مشغول جلب نظر آمریکا در خصوص حضور خود در شرق فرات است و ایجاد منطقه ای امن را در عمق 30 کیلوتری خاک سوریه تعقیب می کند. اردوغان در این اندیشه است که با تغییر بافت جمعیتی منطقه شمالی سوریه با اسکان دادن بخشی از پیشمرگه های کردستان عراق، عرب های قسد و بلاخره معارضین سوریه ای هوادار احمد الجربا در منطقه شرق فرات از یک سو تهدید کردها را از پیش رو بردارد و از دیگر سو حوزه نفوذ خود را در مرزهایش در سوریه توسعه دهد. به همین خاطر هیاتی ترکی این روزها در واشنگتن مشغول مذاکره با آمریکایی ها هستند. در همین حال ترکیه اعلام می کند در خصوص غرب فرات در هماهنگی کامل با روسیه است.
  • در خصوص غرب حلب و تروریست های حاضر در آن که این روزها بسیار قدرتمندتر از پیش شده اند اردوغان بر این باور است که با طرد نیروهای افراطی النصره قادر خواهد شد نیرویی منسجم و البته معتدل از معارضه سوری را جذب و تحت فرمان خود در آورد.
  • اگرچه بازی دوگانه ترکیه به نظر چالش جدی فراروی موفقیت اجلاس سوچی ارزیابی می شود اما دقت در دو نکته آینده این نشست را بسیار روشن تراز نشست قاهره معرفی می کند اول آنکه در اجلاس سوچی اغلبیت با طرف پیروز در جنگ سوریه یعنی ایران و روسیه است و دوم انکه هیچ تضمینی عملیاتی برای تحقق نگاه ها، تحلیل ها و آرزوهای ترکیه در شمال سوریه وجود ندارد.

علی رمضانی

پربیننده ترین خبرها