آخرین تلاش ها برای به ثمر رساندن مبادله اسیران در یمن + ویدئو

سه شنبه 16 بهمن 1397 - 22:33

فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن از تمام طرف ها خواست تا هرچه سریعتر توافق تبادل اسیران و زندانیان را اجرایی کنند و تاکید کرد که فهرست نهایی نام هزاران اسیر می بایست تا پایان مذاکرات سه روزه امان تکمیل گردد.

العالم . یمن

مارتین گریفیتس گفت: طی این سه روز فرصت بسیاری برای تهیه فهرست نهایی نام اسیران وجود دارد. موفقیت در خصوص مساله تبادل اسیران برای پیشبرد فرآیند سیاسی نیز مهم است و امیدواریم که تمام طرفها برای حل مسائل مورد اختلاف با یکدیگر همکاری کنند و صلح را به یمن بازگردانند.

در این نشست بر تشکیل کمیته های فرعی برای تبادل بقایای اجساد کشته شدگان با حضور کمیته صلیب سرخ توافق حاصل شد.

پیتر موریر رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ اظهار داشت: ما می دانیم که اعتمادسازی در عرض یک روز حاصل نمی شود. این عملیات بسیار دشوار است اما تلاشها برای جلب اعتماد و نیز اعتمادسازی میان اطراف ذیربط همچنان ادامه دارد.

ریاض و شبه نظامیان هوادارش پیش از این بر سر اجرای بند متعلق به تبادل اسیران و بازداشت شدگان مانع تراشی کرده بودند؛ چنانکه نام سرکردگانی از داعش و القاعده که در صنعا بازداشت شده اند، در فهرست نام اسیران خود درج کرده بودند. هیات ملی یمن اما ابتکار بین المللی برای آزادی 400 اسیر از دو طرف ارائه داد.

عبدالقادر مرتضی رییس هیات ملی امور اسیران و بازداشت شدگان یمن گفت: به سازمان ملل اطلاع دادیم که برای هرگونه سازوکار از سوی سازمان ملل برای اطمینان یافتن از وجود اسیران و یا بازدید از زندانها آمادگی داریم. همچنان منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم. اگر پاسخ آنها مثبت باشد و از تمام اسیران موجود در زندانهایشان خواه در داخل یمن و یا در امارات و یا عربستان اطلاع دادند؛ بی تردید ما به مرحله امضای فهرست نهایی خواهیم رسید.

مایکل لولیسگارد افسر بازنشسته دانمارکی به عنوان رییس هیات ناظران سازمان ملل وارد صنعا و بدین ترتیب جایگزین پاتریک کامرت ژنرال سابق هلند شد که پیش از این به جانبداری از ائتلاف متجاوز متهم شد.

پربیننده ترین خبرها