سرپرست پیشین اف‌بی‌آی: ترامپ درباره اخراج کومی ممکن است مرتکب جرم شده باشد

سرپرست پیشین اف‌بی‌آی: ترامپ درباره اخراج کومی ممکن است مرتکب جرم شده باشد
دوشنبه 29 بهمن 1397 - 09:12

سرپرست پیشین پلیس فدرال آمریکا می‌گوید اخراج جیمز کومی -- رئیس پیشین این سازمان -- توسط دونالد ترامپ اگر در راستای توقف تحقیقات مربوط به پرونده روسیه انجام شده باشد، ممکن است جرم تلقی شود.

العالم - آمریکا

اندرو مک‌کیب -- سرپرست پیشین اف‌بی‌آی -- در مصاحبه‌ای با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس، در این خصوص گفت اف‌بی‌آی حق داشت تحقیقات ضد جاسوسی درباره احتمال تعاملات و یا هماهنگی‌ها بین دونالد ترامپ و روسیه در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ انجام دهد.

مک‌کیب در ادامه افزود: «جریان این است، اگر رئیس‌جمهوری مانع اجرای عدالت شود، رئیس اف‌بی‌آی [جیمز کومی] را اخراج کرده باشد تا بر روند تحقیقات ما در مورد دخالت‌های روسیه [در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا] و حمایت بالقوه از ستاد انتخاباتی او تاثیر منفی بگذارد یا آن را متوقف کند؛ در آن صورت از موضع یک بازرس امور ضدجاسوسی باید از خودت بپرسی: چرا یک رئیس‌جمهور آمریکا دست به چنین کاری می‌زند.»

وی اینطور ادامه داد: «بنا بر این، تمامی این وقایع مشابه، این پرسش را در ما ایجاد می‌کند که آیا بین این رئیس‌جمهور و هولناک‌ترین دشمن ما، دولت روسیه، تماس یا رابطه‌ نامناسبی وجود دارد؟»

سرپرست پیشین پلیس فدرال آمریکا می‌‌گوید «همه این‌ها را که کنار هم بگذاریم، این ماجرا واقعیت‌های مفصلی را ارائه می‌کرد که نشان می‌داد شاید جرمی رخ داده باشد… ممکن بود اخراج جیم کومی از سوی رئیس‌جمهور به‌عنوان ایجاد مانع بر سر اجرای عدالت تلقی شود.»

دونالد ترامپ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ جیمز کومی را اخراج کرد. وی گفته بود بدون توجه به توصیه‌های مقام‌های وزارت دادگستری از این وزارت‌خانه خواسته است که کومی، را برکنار کند.

دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» گفته بود، سه بار به طور جداگانه در گفت‌وگو با جیمز کومی از او پرسیده آیا اف‌بی‌آی در حال تحقیق از او است یا نه و مدیر اف‌بی‌آی هر سه بار تاکید کرد که در مورد او تحقیق نمی‌کند.

ترامپ هرگونه «تبانی» بین روسیه و ستاد انتخاباتی خود را تکذیب کرده و گفته بود روسیه هیچ‌گونه تاثیری بر رأی شهروندان در انتخابات ۲۰۱۶ نداشته است. ترامپ افزوده بود جریان مداخله روسیه در انتخابات آمریکا، «داستان ساختگی» دمکرات‌ها برای توجیهه شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری است.

رئیس‌جمهور آمریکا اسفند ماه همان سال مک‌کیب را نیز برکنار کرد و در حساب توییتر خود نوشت اخراج مک‌کیب «روزی بزرگ برای مردان و زنان سختکوش اف‌بی‌آی و روزی بزرگ برای دموکراسی» است. ترامپ گفته بود «جیمز کومیِ ریاکار رئیس او بود و مک‌کیب را مثل پادو بار آورد. او از همه دروغ‌ها و فساد موجود در بالاترین‌ سطوح‌ اف‌بی‌آی مطلع بود!.»

پربیننده ترین خبرها