واشنگتن‌پست: اروپایی‌ها درخواست آمریکا برای ماندن در سوریه را رد کردند

واشنگتن‌پست: اروپایی‌ها درخواست آمریکا برای ماندن در سوریه را رد کردند
پنج‌شنبه 2 اسفند 1397 - 15:05

مقام‌های آمریکایی می‌گویند دولت‌های اروپایی درخواست ترامپ برای اعزام نیروی نظامی به سوریه و پر کردن جای نیروهای آمریکایی را رد کرده‌اند.

العالم - آمریکا

روزنامه «واشنگتن‌پست» روز پنج‌شنبه به نقل از منابع آگاه نوشته است که دولت‌های اروپایی متحد آمریکا درخواست واشنگتن برای اعزام نیروی نظامی به سوریه و پر کردن جای نظامیان آمریکایی که قرار است به زودی این کشور را ترک کنند، رد کرده‌اند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفته متحدان ایالات متحده «به اتفاق» به واشنگتن گفته‌اند که اگر «شما خارج شوید، ما نخواهیم ماند.»

در حال حاضر انگلیس و فرانسه تنها متحدان آمریکا هستند که در سوریه نیروی نظامی مستقر کرده‌اند. هفته گذشته «ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه فرانسه گفت تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه او را متعجب کرده است. «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس هم گفته «هیچ چشم‌اندازی برای جایگزینی نیروهای بریتانیایی به جای آمریکایی‌ها» در سوریه وجود ندارد.

بنا بر این گزارش، اروپایی‌ها ادامه حضور در سوریه را به ماندن دستکم بخشی از نیروهای آمریکایی در این کشور مشروط کرده‌اند. همین امر موجب شده تا نمایندگان کنگره، مقام‌های دولت آمریکا و پنتاگون بگویند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا باید در تصمیم خود تجدید نظر کند.

آمریکا از متحدان خود از جمله آلمان درخواست کرده با تشکیل یک نیروی «ناظر» در منطقه حائلی که قرار است در مرز سوریه میان کردها و ترکیه تشکیل شود، مستقر شود. قرار است امروز «هولسی آکار» وزیر دفاع ترکیه به همراه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور برای بحث در مورد سوریه و موضوعات دیگر به واشنگتن سفر کند.

به نوشته واشنگتن‌پست، کردها از کشورهای اروپایی خواسته‌اند دستکم ۱۵۰۰ نیروی نظامی در شمال سوریه داشته باشند. با این وجود، کردها همزمان با دولت سوریه و روسیه نیز در حال مذاکره هستند.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا و «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی به اروپا گفته‌اند که ممکن است ایالات متحده بخشی از نیروهای خود را در سوریه نگه دارد. گراهام که گروهی از نمایندگان مخالف خروج از سوریه را رهبری می‌کند، طرحی برای باقی ماندن ۲۰۰ نظامی آمریکایی در سوریه ارائه کرده، اما یک مقام ارشد نظامی آمریکا به واشنگتن‌پست گفته «جوزف ووتل» فرمانده نظامیان آمریکایی در غرب آسیا همانطور که ترامپ دستور داده بر خروج کامل از سوریه متمرکز است.

به نوشته واشنگتن‌پست، این هفته در جریان کنفرانس امنیتی «مونیخ»، در یک جلسه پشت درهای بسته گراهام به شدت از «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا انتقاد کرده و گفته است: «آیا به متحدانمان می‌گویید که از ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) تعداد نیروهای ما به صفر می‌رسد؟ این مزخرفترین ایده‌ای است که تا حالا به گوشم خورده.»

حتی شاناهان هم در این نشست گفته به اعتقاد شخص او خروج از سوریه می‌تواند به قدرت گرفتن ترکیه و ایران منجر شود.

بولتون به متحدان آمریکا گفته حتی در صورتی که نظامیان این کشور شمال و شرق سوریه را ترک کنند، همچنان در پایگاه «التنف» واقع در مرز جنوبی سوریه با اردن باقی می‌مانند، چراکه تنف «در ارتباط با عزم ما برای اینکه از دستیابی ایران به» مسیر تهران به لبنان جلوگیری شود، «از اهمیت راهبردی بسیار بالایی برخوردار است.»

با این وجود مقام‌های نظامی آمریکایی می‌گویند تاکنون فرمانی مشابه آنچه که بولتون گفته دریافت نکرده‌اند. شورای امنیت ملی آمریکا نیز از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.

ترامپ که چند ماه پیش در تصمیمی غیرمنتظره دستور خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را صادر کرد، می‌گوید گروه تروریستی «داعش» شکست خورده و دیگر نیازی به حضور نظامی آمریکا در سوریه وجود ندارد. وی جمعه هفته گذشته گفت ظرف «۲۴ ساعت آینده» شکست کامل خلافت داعش را اعلام می‌کند، اما با گذشت یک هفته هنوز چنین بیانیه‌ای صادر نشده است. او پیش از این به رسانه‌ها گلایه کرده بود که فرماندهان نظامی آمریکایی از اجرایی شدن خروج از سوریه ممانعت می‌کنند.

ووتل و «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا علنا با تصمیم ترامپ مخالفت کرده و گفته‌اند که به اعتقاد آن‌ها خروج ناگهانی از سوریه می‌تواند به ظهور مجدد داعش و تضعیف کردها منجر شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها