تحلیل روز/

به جامعۀ جهانی؛ پیش از بررسی ارسال کمک ها تجاوز را متوقف کنید

به جامعۀ جهانی؛ پیش از بررسی ارسال کمک ها تجاوز را متوقف کنید
يکشنبه 12 اسفند 1397 - 10:24

به درخواست سازمان ملل متحد کنفرانسی بین المللی در هفته گذشته برای بررسی مساله افزایش ارسال کمک های مالی و بشردوستانه به یمن برگزار شد کشوری که مردمش به علت تجاوز عربستان و امارات به کشورشان از سخت ترین و بدترین بحران انسانی تاریخ معاصر رنج می برند.

العالم - تحلیل روز

مشکل اینجاست که سازمان ملل و جامعه جهانی به بررسی ریشه های بحران یمن نمی پردازند و راهکارهای واقعی را برای حل این بحران ارائه نمی دهند و تا زمانی که این مشکل حل نشود، ارسال کمک ها چندان تأثیری در زندگی یمنی ها نخواهد داشت.

این کنفرانس در ژنو برگزار شد و تصمیم برخی کشورها برای ارسال کمک ها و بالیدن عربستان و امارات به انبوه کمک هایی که به یمن ارسال خواهند کرد، باعث عصبانیت یمنی ها شده است زیرا اکثریت یمنی ها معتقدند که این کمک ها به دست آنها نخواهد رسید بلکه به دست کارمندان سازمان ملل خواهد رسید کارمندانی که حقوق های کلان و نجومی و ارزی دریافت می کنند.

ارسال کمک ها به یمن بدون حل ریشه ای بحران این کشور هیچ فایده ای برای یمنی ها ندارد زیرا اول باید به جنگ تجاوزکارانۀ سعودی – اماراتی پایان داد جنگی که یمنی ها را به خاک و خون می کشد و کشورشان را نابود و نهادهای دولتی را تخریب کرده و زندگی را به کامشان تلخ کرده و زیرساخت ها را از بین برده است. بنابراین بهتر بود که جامعه جهانی پیش از هر کاری برای پایان دادن به تجاوز و جنگ تلاش کند و راهکاری سیاسی برای بحران یمن پیدا کند سپس به سراغ بازسازی و آبادانی این کشور بپردازد زیرا آتش جنگ تحمیلی همچنان از خانه های یمنی ها زبانه می کشد.

مساله دیگر اینکه مشارکت عربستان و امارات در کنفرانس ژنو و بالیدن شان به کمک هایی که به یمن ارسال خواهند کرد، نشان می دهد که این دو کشور متجاوز می خواهند واقعیت ها را وارونه جلوه بدهند و چهره ای خوب از خودشان به نمایش بگذارند. سازمان ملل نیز همدست متجاوزان جنایتکار محسوب می شود زیرا با برگزاری این کنفرانس روی جرایم و جنایات ریاض و ابوظبی سرپوش گذاشت و عربستان و امارات را به عنوان حامیان مالی یمن و یمنی ها نشان داد در حالی که سران جنایتکار سعودی و اماراتی باید به دادگاه های بین المللی کشانده شوند و به اتهام جنایاتی که در 4 سال گذشته در یمن مرتکب شده اند، محاکمه شوند و پاسخگوی جنگی غیرانسانی باشند که در یمن به راه انداخته اند و این کشور فقیر را به بدترین بحران انسانی کره زمین دچار کرده اند.

کاملاً آشکار است که هدف واقعی کنفرانس ژنو سیاسی و تبلیغاتی است نَه بشر دوستانه زیرا آمریکا در این کنفرانس به تعریف و تمجید از عربستان و امارات به علت حمایت شان از یمن پرداخت. این تعریف و تمجیدها نشان می دهد که واشنگتن و همپیمانانش می کوشند جرایم و جنایات سعودی ها و اماراتی را پنهان کنند و به افکار عمومی آمریکا و غرب چنین وانمود کنند که ریاض و ابوظبی یار و یاور یمن و یمنی ها هستند. البته این تعریف و تمجیدها و پنهان کاری ها جای تعجب ندارد زیرا وجهه عربستان و امارات بیش از پیش مخدوش شده است و افکار عمومی جهان به ماهیت جنایت پیشۀ محمد بن زاید ولیعهد امارات و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در یمن و منطقه خاورمیانه پی برده اند. بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند که کنفرانس ژنو به بوق تبلیغاتی عربستان و امارات تبدیل شد. گذشته از این، عربستان و امارات میلیاردها دلار در کشورهای مختلف خصوصاً غرب و آمریکا برای نشان دادن چهره ای خوب از خود هزینه می کنند و با همین هدف صدها شرکت تبلیغاتی را به کار گرفته اند و در همین راستا عربستان از سازمان ملل به عنوان تریبون تبلیغاتی خودش بهره برداری می کند.

بنابراین پیش از ارسال کمک های بین المللی باید کاری برای پایان دادن به تجاوز کرد و عربستان و امارات را به جبران خرابکاری های خود واداشت و دست مداخلۀ ریاض و ابوظبی را کوتاه کرد زیرا سعودی ها و اماراتی ها با مستقر کردن نیروهای خود در یمن این کشور را به پادگان تبدیل کرده اند و مردم را به خاک و خون می کشند. پس ارسال کمک ها بدون توقف جنگ و تجاوز فایده ای برای یمنی ها نخواهد داشت و بی شک به اوضاع اسف بار آنها پایان نخواهد داد. سازمان ملل نیز با نشان دادن امارات و عربستان به عنوان حامیان و ناجیان مردم یمن می خواهد چهرۀ مخدوش ریاض و ابوظبی را بهبود ببخشد در حالی که خود سعودی ها و اماراتی ها مسبّب و عامل اصلی بحران و جنگ خونین یمن هستند و سازمان ملل با این کارها مرتکب جرم سیاسی در حق مردم بی گناه و ستم کشیده و فقیر یمن می شود مردمی که از زن و کودک و پیر و جوان گرفتار جنگ و محاصره هستند و متجاوزان سعودی و اماراتی در حملۀ تجاوزکارانۀ خود به یمن پایبند به هیچ یک از مواد قانون بین المللی مخاصمات مسلحانه (قانون حقوق جنگ) و اعلامیه جهانی حقوق بشر نیستند.

همگان می دانند که سازمان ملل و جامعه جهانی فشاری به کشورهای متجاوز برای اجرای توافقنامۀ سوئد (توافقنامۀ استکهلم) وارد نمی کند توافقنامه ای که بیش از 2 ماه پیش امضاء شد و هدف از امضای آن کاستن شدّت و حدّت بحران انسانی یمن و پایان دادن به درگیری های بندر حدیده و لغو محاصرۀ سعودی و اماراتی برای ازسرگیری واردات کمک های بشردوستانه و مواد غذایی و دیگر نیازهای ضروری به داخل یمن بود. ولی این توافقنامه تاکنون اجراء نشده است در حالی که سازمان ملل و جامعه جهانی برای اجرایی شدن این توافقنامه باید تلاش کنند و به عربستان و امارات برای پایبندی به توافقنامه فشار بیاورند و شهر حدیده را از جنگ و ویرانگری برهانند تا کمک های بشردوستانه هر چه زودتر به دست مردم استان های مختلف یمن برسد. این در حالیست که کشورهای متجاوز همچنان به زورگویی خود ادامه می دهند و با بستن فرودگاه بین المللی صنعاء و منع بیماران یمنی از سفر به خارج برای درمان بیماری های خود و همچنین جلوگیری از ورود انواع دارو به یمن هزاران بیمار را روزانه به کام مرگ می فرستند .

بنابراین سخن گفتن از ارسال کمک های مالی و بشردوستانه به یمن پیش از متوقف کردن تجاوز و بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعاء و لغو محاصرۀ بنادر یمن خصوصاً بندر حدیده بازی کردن با احساسات یمنی های رنجدیده است و این در حالیست که جامعه جهانی همچنان چشم خود را به روی درد و رنج های یمنی ها بسته است زیرا جیبش را از دلارهای نفتی عربستان و امارات پُر می کند.

عبدالرحمن راجح

پربیننده ترین خبرها