بازتاب گسترده انصراف بوتفلیقه از نامزدی انتخابات الجزایر در رسانه های عربی و غربی

بازتاب گسترده انصراف بوتفلیقه از نامزدی انتخابات الجزایر در رسانه های عربی و غربی
سه شنبه 21 اسفند 1397 - 08:14

انصراف عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری الجزایر از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری و وعده او برای اصلاحات عمده ساختاری بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشته هر چند که بسیاری از ناظران، سیاسیون و رسانه های خارجی با شک و تردید به این مساله می نگرند.

العالم ـ آفریقا

رصد رسانه های عربی، تویئتر کاربران الجزایری و نیز برخی رسانه های غربی نشان می دهد که ملاحظاتی جدی درباره بیانیه اخیر رئیس جمهوری الجزایر وجود دارد. عمده ناظران و رسانه ها این تغییرات را عملیات فریب و ادامه کار بوتفلیقه به نام نظارت بر روند انتقال قدرت تا کمتر از یک سال دیگر می دانند. برخی رسانه ها نیز بر نقش حساسیت برانگیز «أحمد قاید صالح» رئیس ستاد ارتش الجزایر و نقش او در سرکوب اعتراضات متمرکز شده اند.
اسکای نیوز عربی
شبکه اسکای نیوز امارات با «احمد عظیمی» سخنگوی حزب «طلائع الحریات» الجزایر مصاحبه کرده که گفته است: هدف از تصمیم های بوتفلیقه خرید زمان و تضمین استمرار نظام است.
عظیمی افزود: تصمیم های بوتفلیقه برای لغو و تاخیر انتخابات غیرقانونی است. این تصمیم ها همان وعده هایی است که بوتفلیقه در سال 2011 داد و به آن عمل نکرد.
شبکه اسکای نیوز نشان داد که یک جوان خشمگین الجزایری برنامه زنده خیابانی این شبکه را قطع کرد تا در مقابل دوربین بگوید که تصمیم بوتفلیقه صرفا بازتعریف نقش نظام او است.
«عبدالعزیز بلعید» نامزد انتخابات ریاست جمهوری الجزایر نیز به اسکای نیوز گفت: تصمیم بوتفلیقه تجاوز به قانون اساسی است.
شبکه المیادین
شبکه المیادین لبنان با «ولید بن قرون» یکی از سران جبهه آزادی بخش ملی الجزایر گفت و گو کرد. او گفت: از توطئه های جاری علیه الجزایر از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه ترس دارم.
المیادین همچنین خبری را از پاریس با این مضمون مخابره کرد که فرانسه از تصمیم بوتفلیقه برای انصراف از دوره پنجم ریاست جمهوری استقبال می کند.
پایگاه عربی پست
این پایگاه عربی نوشت: رئیس جمهوری الجزایر از دیپلمات کهنه کار اخضر ابراهیمی (فرستاده اسبق سازمان ملل برای حل و فصل بحران سوریه) استقبال کرد؛ کسی که قرار است فرماندهی دوره انتقالی را بر عهده بگیرد.
الخلیج آنلاین
پایگاه الخلیج آنلاین وابسته به قطر و متمایل به ترکیه نوشت: اولین ظهور بوتفلیقه؛ خروج از رقابت انتخابات ریاست جمهوری و تصمیم های مبهم.
الخلیج آنلاین در یادداشتی به قلم «ایمن حموده» نیز نوشت: با وجود اینکه خوشحالی در قلب های الجزایری ها بعد از اعلام بوتفلیقه برای نامزد نشدن در انتخابات ریاست جمهوری خانه کرد، اما ترس و نگرانی آنها وقتی ظاهر شد که متن بیانیه را خواندند؛ بیانیه ای که معماها و تله هایی را در خود داشت و برخی آن را دور زدن خواسته و جنبش خواهان تغییر واقعی دانستند.
شبکه دویچه وله
دویچه وله تیتر گزارش خود را این گونه تنظیم کرد: بوتفلیقه با انصراف از کاندیداتوری وعده «نظام جدید جمهوری الجزایر» را داد.
پایگاه الخلیج الجدید
این پایگاه وابسته به قطر و متمایل به ترکیه با «مصطفی بوشاشی» وکیل و حقوقدان الجزایری مصاحبه کرد. او اعلام بوتفلیقه برای نامزد نشدن در انتخابات پیش رو و تاخیر انتخابات را «پیروزی جزئی» برای ملت الجزایر می داند.
وی تصریح کرد: نمی خواهیم تمایل ملت الجزایر را برای برگزاری انتخابات واقعی دور بزنند.
شبکه العربیه
العربیه عربستان سعودی ترجیح داد در ساعت های اولیه اعلام بوتفلیقه به پوشش کامل بندهای بیانیه متمرکز بر کناره گیری بوتفلیقه از نامزدی بپردازد.
شبکه الجزیره
شبکه الجزیره قطر ابتدا متن کامل بیانیه بوتفلیقه را منتشر کرد و سپس به اظهارات «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه پرداخت که گفت: امیدواریم به زودی دینامیک (پویایی و جان تازه) جدیدی برای برآورده کردن خواسته های مردم الجزایر به راه افتد.
شبکه الشرق تی وی مصر
این شبکه گزارش داد: ملت الجزایر پیروز شد. بوتفلیقه از انتخابات ریاست جمهوری بعدی انصراف داد و نخست وزیر برکنار شد.
شبکه المنار لبنان
المنار به پوشش توصیفی انصراف بوتفلیقه و اصلاحات ساختاری در الجزایر پرداخت.
پایگاه 24 امارات
این پایگاه علاوه بر اخبار مربوط گزارشی را با این عنوان منتشر کرد: عبدالعزیز بوتفلیقه؛ مرد مشروعیت تاریخی که انقلاب جوانان جارویش کرد.
القدس العربی
روزنامه القدس العربی نیز به استقبال فرانسه از انصراف بوتفلیقه پرداخت.
شبکه راشاتودی روسیه
این شبکه گزارش های متعددی درباره تحولات مرتبط با بیانیه رئیس جمهوری الجزایر منتشر کرد اما نقش اخضر ابراهیمی را پر رنگ دید.
راشاتودی گزارش داد: اخبار درز کرده حاکی از تعیین اخضر ابراهیمی برای تصدی پستی مهم است. بوتفلیقه از او استقبال کرد و انتظار می رود که ابراهیمی مکلف به نظارت بر سمینار ملی با هدف برگزاری انتخابات شود.
روزنامه الشرق الاوسط
این روزنامه وابسته به امارات به اخبار رسمی الجزایر شامل کناره گیری بوتفلیقه از نامزدی انتخابات و تعیین «نور الدین بدوی» نخست وزیر جدید و «رمطان لعمامرة» اکتفا کرد.
اسپوتنیک روسیه
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه از شادی مردم الجزایر در خیابان ها بعد از انصراف رئیس جمهوری این کشور از شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری گزارش داد و افزود: مردم الجزایر انصراف بوتفلیقه و اصلاحات ساختاری را پاسخ مناسب به خواست ها و تمایل آنها به تغییر دانستند.
تحریرنیوز مصر
سایت تحریرنیوز مصر وابسته به جماعت اخوان المسلمین نیز از شادی مردم بعد از انصراف رئیس جمهوری الجزایر از نامزدی برای پنجمین بار در انتخبات ریاست جمهوری خبر داد.
خبرگزاری آناتولی ترکیه
این خبرگزاری نوشت: نامزد ریاست جمهوری الجزایر عبدالعزیز بلعید می گوید تصمیمات بوتفلیقه نقض قانون اساسی است.
الوطن کویت
روزنامه الوطن کویت نوشت: بوتفلیقه گفت: پیام را گرفتم...قصد نامزدی ندارم.
الرای کویت
روزنامه الرای کویت نیز نوشت: شادی در خیابان های الجزایر بعد از اعلام بوتفلیقه برای نامزد نشدن در انتخابات برای پنجمین بار.
پایگاه اطلاعاتی مغرب اینتلجنس فرانسه
این پایگاه خبر داد که پاریس و واشنگتن با احمد قاید صالح رئیس ستاد ارتش الجزایر مشکل اساسی دارند؛ کسی که در تصاویر در کنار بوتفلیقه و اخضر ابراهیمی دیده می شود.
این پایگاه تصریح کرد که آمریکا و فرانسه بر این باورند که قاید صالح در الجزایر قابل دفاع نیست زیرا در سرکوب مردم مشارکت مستقیم داشته است.
منابع آگاه در فرانسه و آمریکا معتقدند امارات تمایل دارد که یک عبدالفتاح السیسی مشابه مصر ( قاید صالح) را در الجزایر روی کار آورد و اتحادیه اروپا نیز با این فرد مخالف است. احمد قاید صالح اخیرا دو بار به امارات سفر کرد و از اماراتی ها خواست میانجی او با آمریکایی ها برای تسلط بر قدرت باشند اما امارات نتوانست برای روی کارآوردن یک سیسی دیگر در شمال آفریقا آمریکایی ها را قانع کند.
بر اساس این گزارش، غربی ها فکر می کنند که رئیس ستاد ارتش الجزایر از حمایت روس ها برخوردار است.
محمد العربی زیتوت
محمد العربی زیتوت فعال سیاسی و دیپلمات پیشین الجزایری به رسانه های عربی گفت: تصمیم های بوتفلیقه فریب تازه مردم برای تمدید دوره ریاست جمهوری اش است.
عزمی بشاره
نماینده سابق کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و مدیر کل مرکز العربی در پژوهش ها و بررسی های سیاسی نوشت: برگه و موضع جدید در الجزایر رو شد. زمان تغییر در این کشور فرا رسید که می تواند مسالمت آمیز، مبتنی بر موسسات و از طریق گفت و گو بین نخبگان سیاسی در احزاب حاکم و معارض و گروه های مردمی الجزایر باشد و نهایتا به انتخابات سالم متکثر واقعی برسد.
محمد البرادعی
مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره تصمیم های رئیس جمهوری الجزایر گفت: به مردم الجزایر تبریک می گویم که توانست خواست های خود را در روشی مسالمت آمیز پیش ببرد. کشور یک میلیون شهید همچنان در تجسم اراده ملت ها پیشتاز است با نوری که امید را زنده می کند.
توکل کرمان
فعال یمنی و برنده جایزه نوبل صلح در تویئتی نوشت: ملت الجزایر دوره پنجم بوتفلیقه را ساقط کرد و اکنون جوانانش باید حاشیه فاسد و تمام مافیای حاکم را سرنگون کنند. مطمئنم که نوبت عمر البشیر و محمد بن سلمان و همه مستبدان عرب می رسد و این تکلیف نوشته شده بر ملت ها است.
به گزارش ایرنا، گفتنی است هشتگ « #ترحلوا یعنی ترحلوا »(خواهید رفت یعنی خواهید رفت) در اشاره به انصراف بوتفلیقه از قدرت آینده در تویئتر الجزایری ها به نحو چشمگیری متداول شده است و کاربران متعددی ذیل این هشتگ نظرات خود را مطرح کرده اند.

پربیننده ترین خبرها