در گفتگو با العالم مطرح شد؛

توضیحات دبیرکل جمعیت هلال احمر از آخرین وضعیت امدادرسانی و آمار های سیلاب ها در کشور

توضیحات دبیرکل جمعیت هلال احمر از آخرین وضعیت امدادرسانی و آمار های سیلاب ها در کشور
يکشنبه 11 فروردين 1398 - 22:32

دبیرکل جمعیت هلال احمر پیرامون آخرین وضعیت امدادرسانی و آمار های سیلاب ها در کشور توضیحاتی ارائه داد.

العالم _ ایران

محمودرضا پیروی دبیرکل جمعیت هلال احمر در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم پیرامون آخرین وضعیت امدادرسانی و آمار های سیلاب های روزهای گذشته در کشورمان توضیحاتی ارائه داد.

در ذیل مشروح این گفتگو آمده است؛

العالم: آخرین آمارهای سیل زده ها و امدادرسانی به این عزیزان را بفرمایید؟

31 استان کشور متأثر از سیل و آب‌گرفتگی و برف و کولاک بوده است به همین منظور سیلاب در این استان ها جاری شد که در بعضی نقاط میزان بارندگی در یک روز و در 48 ساعت از معادل 10 ماه سال گذشته فراتر می رفت که خسارت و تلافاتی به مردم عزیزمان وارد آورد به همین جهت حدود 164 هزار نفر از هموطنان ما از این حوادث تاثیر گرفتند که متاسفانه 45 نفر از هم وطنان ما در این حوادث فوت کردند

به حدود 58 هزار نفر اسکان اضطراری داده شدند و 10 هزار نفر از نیروهای عملیاتی ما هم در قالب 2600 تیم درگیر این حوادث برای یاری رساندن به مردم شدند.

اقدامات موثری با توجه به حجم وسیع حادثه صورت گرفت که می توان از اسکان اضطراری، تخلیه برخی مناطق و تغذیه مردم نام برد.

العالم: چه ارگان هایی به کمک مردم شتافتند؟

تقریبا تمام ارگان ها چه امدادی و غیر امدادی اعم از نیروهای مسلح، NGO ها، سازمان های مردم نهاد، خیریه ها، نیروهای امدادی سایر دستگاه ها در کمک به مردم نقش جدی داشتند.

در مراحل مختلف تمام دستگاه های اجرای اعم از وزارت خانه ها و ... در مدیریت بحران کشور نقش دارند اما نقشی که در امداد نجات در ساعات اولیه محول به جمعیت هلال احمر شده است.

العالم: ارتباط جمعیت هلال احمر کشور با صلیب سرخ جهانی به چه نحو است؟

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی از سال 1301 تشکیل شده است و در صلیب سرخ بین المللی نقش فعالی دارد و در برنامه ریزی ها و چشم اندازهای آتی صلیب سرخ حضور و نقش اساسی داریم یک نقش و رابطه دو طرفه بین صلیب سرخ و هلال احمر ایران وجود دارد.

العالم: ساختار جمعیت هلال احمر کشور به چه نحو است؟

جمعیت هلال احمر یک NGO دستگاه مردم نهاد است دو نفر به رئیس جمهور پیشنهاد می شود که رئیس جمهور یک نفر از آن دو را انتخاب می کند.

العالم: در سیل اخیر کمک ها به چه نحو به دست مردم شریف سیل زده رسید؟

در سیل اخیر کمک ها به صورت هدایت شده به سمت هلال احمر آمد که مهم آن بود که کمک ها هدفمند جمع آوری شود که تقریبا تا امروز حدود 20 میلیارد تومان کمک های نقدی و غیرنقدی از مردم جمع آوری شده است.

من فکر می کنم که اگر مردم می خواهند به سیلزدگان کمکی بکنند ، بیشتر کمک نقدی بکنند که هدفمند هزینه بشود الآن جیره غذایی خشک و لوازم بهداشتی مهم است اما ما فعلا جمع آوری کمک ها را به مناطق خاص محدود کردیم و بیشتر کمک های نقدی را می گیریم که بتوانیم هدفمند هزینه کنیم . چون ممکن است چیزهایی مانند جیره خشک ، غذا یا نان مقدار زیادی وارد بشود بیاید و آن جا مصرف نشود اگراین کمک ها به صورت نقدی بیاید هر روز به تناسب نیاز نظیر شیر خشک و لوازم بهداشتی برای خانم ها و کودکان ( در اختیارشان قرار داده می شود) و این ها چیزهایی هست که معمولا پس از سیل خیلی نیاز می شود .

العالم: برای آغاز موج جدید بارندگی و احتمال سیل آمادگی دارید؟

بیشتر شهرهای غربی مان امروز و فردار درگیر هستند مناطق غرب کشورنظیر خوزستان ، لرستان و کرمانشاه و آن استانهایی که در نوار غربی ما واقع شده اند و کمی هم به سمت مرکز ( درگیر خواهند شد) در تهران ان شاءالله مشکلی امروز و فردا نخواهیم داشت. پیش بینی هایی صورت گرفته که به واسطه آن بسته های غذایی، مکان های اضطراری برای استقرار لوازم امدادی و همه این ها در نظر گرفته شده است و حتی برخی نقاط نیز نسبت به تخلیه آن اقدام شده است.

العالم: کمک ها از چه راه هایی به دست مردم سیل زده رسیده است؟

از طرق هوا، زمین و آب کمک ها را برای مردم ارسال کرده ایم برای مثال از طریق هوا حدود 230 ساعت پرواز برای کمک رسانی به مردم انجام شده است.

العالم: در این چند روز گذشته اخبار ضد و نقیض زیادی درباره سیل آمده است، مردم به چه نحو از حاشیه ها دور بمانند؟

خوب ببینید طبیعتا اخبار منتشر می شود اما مردم به نظر من اخبار صحیح را باید از صدا و سیما و مراکز خبری معتبر بگیرند چون ممکن است شایعاتی مخصوصا در این ایام پخش و گسترده بشود این که بعضی از روستاها و بعضی از مناطق شهری را ما اعلام می کنیم که خالی کنند اعلام می کنیم فلان روستا فلان منطقه شهری در کدام استان ها در معرض خطر هستند مردم این اخبار را از مبادی رسمی و از سازمان های رسمی و مورد تایید بگیرند و از شبکه های اجتماعی و یا اخباری که منتشر می شود قطعا سعی کنند با آن مبادی رسمی چک کنند که مطمئن شوند اخبار صحیح است .

العالم: آیا کمک های بین المللی نیز به سیل زده ها شده است؟

بله صلیب سرخ آلمان حدود 40 قایق اقلام امدادی ارسال کرده و 5 کامیون هم توسط ترکیه به ایران گسیل شده و سازمان صلیب سرخ هم ابراز همدردی هم اعلام آمادگی کرده است اما ما کلا با استعداد داخلی خودمان ساپورت می کنیم و انجام می دهیم .

العالم: کدام مناطق تخلیه شده اند؟

نگاه کنید 593 شهر و روستا تحت تاثیر قرار گرفتند به این معنی نیست که این ها همه تخلیه شدند اما بخشی از این روستاها که من دقیقا نمی توانم بگویم در هر استان کدام روستاها ، که حالا باید آمارش احصا بشود اعلام کنم ولی بعضی از روستاهای ما که در کنار رودخانه بودند در محلی بودند که اگر رودخانه طغیان بکند تهدید بشوند و بعضی از مناطق شهری که این تهدیدات را داشتند آنها را گفتیم که تخلیه بشوند .

العالم: در رابطه با ماموریت های بین المللیهلال احمر کشور توضیحاتی بفرمایید؟

ما تقریبا ماموریت های زیادی برای کشورهای متفاوت انجام داده ایم نمونه اش پاکستان بوده ، قبل از زلزله کرمانشاه در یک کشور آفریقایی بوده ، بالاخره هر جایی که حادثه ای بوده ، جمعیت هلال احمر وارد شده هم کمک کرده و هم تیم های عملیاتی ارسال کرده است .

در حوادثی که معمولا رخ می دهد جمعیت هلال احمر ایران مشارکت می کند و کمک می کند در قحطی سومالی ، در مساله میانمار ، سوریه ، یمن ، زلزله وان ترکیه ، سونامی ژاپن و جاهای مختلفی که اتفاق افتاده این حوادث ، جمعیت هلال احمر ایران یکی از جمعیت های فعال بوده است. در قضیه میانمار تقریبا حدود 100 تن مواد غذایی معادل 6.5 میلیارد در آن زمان ما کمک کردیم .

العالم: آیا مسئولان جمعیت هلال احمر در مناطق سیل زده حاضر شدند؟ آیا به حضور میدانی مردم برای کمک نیاز دارید؟

بله تمام مسئولین هم جمعیت هلال احمر و هم سایر دستگاه هایی که وظیفه شان و شرح وظیفه آنها ایجاب می کرده که در منطقه حضور داشته باشند در منطقه حضور پیدا کردند ببینید این خیلی مهم است که ما بر اساس شرح وظیفه مان در منطقه دخالت کنیم ممکن است شرح وظیفه مان ایجاب کند که در مناطق پشتیبانی بایستیم و اقلام را تهیه کنیم.

یکسری از افراد وظایف پشتیبانی داشتند که در خط دوم و سوم کار می کردند بعضی ها بر اساس شرح وظایف در خط اول کار می کردند. این که بعضی اوقات مردم می خواهند که بیایند مشارکت کنند خوب واقعا احساساتشان جریحه دار می شود و خیلی ما تقاضا داریم که بیایند در منطقه وارد بشوند و خودشان مشارکت و کمک کنند که توصیه ما این است که مردم وارد مناطقی که حادثه دیده هستند نشوند. بر اساس نیازی که از سوی دستگاه های امدادی و اخبار رسمی اعلام می شود آن موقع می توانند وارد بشوند اما ورود مردم به صورت خودجوش و به صورت بدون هماهنگی باعث بحران جدید در منطقه خواهد شد بالاخره افرادی که وارد منطقه می شوند خودشان نیاز به آب و غذا دارند احتیاج به وسیله رفت و آمد دارند ، حتی اگر فکر کنیم که این ها را با خودشان می آورند آنجا ترافیک ایجاد می کنند و مسائل مختلف ایجاد می کنند پس توصیه ما این است که در مناطقی که بحران بوجود می آید اصلا مردم به طور خودسرانه یا با تصمیم خودشان وارد نشوند حتما با دستگاه های امدادی هماهنگ باشند بر اساس احتیاج و نیاز وارد بشوند و مراکز هلال احمر و خیریه ها کمک ها را جمع می کنند توسط جمعیت هلال احمر و توسط ارگان های مسئول به دست مردم می رسد.

العالم: درباره تجهیزات هلال احمر توضیحاتی بفرمایید؟

ما تجهیزات متفاوتی داریم و حدود 570 پایگاه امدادی در سراسر کشور داریم که در ایام سال فعال هستند در ایام تعطیلات مثل نوروز ، ما پایگاه های امدادی، کمپ های جوانان، داوطلبان داریم.

تجهیزات هلال احمر هم شامل تجهیزات هوایی و زمینی و دریایی می شود که از لحاظ تجهیزاتی ما هم تجهیزات ترابری هوایی اعم از هلی کوپتر داریم که اکنون در استان های مختلف مشغول هستند که تقریبا در اکثر قریب به اتفاق استان هایمان هلی کوپتر ثابت حضور دارد که چند استان است که مشترک استفاده می کنند استان های کوچک هستند اما استان های بزرگ هلی کوپتر ثابت در آن ها مستقر است و در استان هایی که در مجاور با دریاست هم از قایق استفاده می شود.

در بحث زمینی هم که خودروهای نجات و آمبولانس و ماشین هایی که مخصوص کار نجات هستند برای خدمت تجهیز هستندکه سازمان امداد و نجات وظیفه هماهنگی را دارد خوب از لحاظ نیروهایی که به ما کمک می کنند عمده نیروهایی که جمعیت هلال احمر دارند تقریبا می توانم بگویم بیش از 90 درصد نیروهای ما نیروهای داوطلب هستند نیروهایی هستند که هم در سازمان جوانان تشکیلاتشان قرار دارد و متشکل می شوند هم در سازمان داوطلبان ما هم در سازمان امداد و نجات ما . حتی در ایام سال هم عمده فعالیتمان بر اساس داوطلبان هستند .

العالم: چه توصیه هایی به ساکنان مناطقی که در معرض سیل هستند دارید؟

ساکنان مناطق سیل زده به هشدار های هلال احمر و ستاد بحران توجه جدی کنند، ساکنان این مناطق حتی المقدور در خانه بمانند و در صورت اعلام هشدار توسط دستگاههای ذیربط محل سکونت خود را به سمت مکان های اسکان موقت هلال احمر (در ورزشگاهها، مدارس و…) ترک و در این خصوص با دستگاههای امدادرسان همکاری کنند و اگر خسارتی به خانه هایشان برسد دولت جبران می کند مهم سلامتی و جان مردم است.

پربیننده ترین خبرها