یک خبر چند خط تحلیل؛

هشدار دمشق به آنکارا: "صبرما تمام شد"

هشدار دمشق به آنکارا:
پنج‌شنبه 15 فروردين 1398 - 19:24

العالم - سوریه

خبر:

وزیر امور خارجه سوریه گفت: صبر ما درخصوص پرونده ادلب و تاخیر در آزادسازی آن در حال تمام شدن است و طرف روس این موضوع را درک می کند و درحال رسیدگی و حل و فصل آن است.

ولید العمل افزود: دمشق همچنان منتظر اجرای توافقنامه سوچی است اما "صبر هم حد مرزی دارد و باید این منطقه را آزاد کنیم".

تحلیل:

- سخن امروز ولید المعلم نیاز به تحلیل زیادی ندارد و اظهر من الشمس است. دمشق عزم خود را جزم کرده است تا عملیاتی نظامی علیه "تروریست های" مستقر در ادلب اجرا کند اما هم پیمانش مسکو ترجیج داده است تا با آنکارا (دراین باره) مذاکره کند.

- اما پیام های اخیر سران ترکیه و ارسال نیرو و تجهیزات تقویتی جدیدی به شمال سوریه حکایت از آن دارد که آنکارا قصد دارد - با زیر پا گذاشتن توافقنامه سوچی - منطقه ای حائل در ادلب و منبج و شمال سوریه ایجاد کند و آنجا را به تنهایی و بدون هرگونه دخالت روسیه تحت کنترل و سیطره خود بگیرد. به عقیده ناظران، ترکیه از طریق توافقنامه سوچی برای خرید زمان جهت سازماندهی دوباره صفوف گروه‌های مسلح وابسته به خود تلاش کرد.

- تحرکات اخیر ترکیه و نفوذ آن در شمال سوریه مورد خوشایند دمشق نبود و از این رو، این اقدام را اشغالگری آشکاری دانست که باید به آن پایان داد.

- طرف روس نیز به نوبه خود اظهارات دمشق را مد نظر قرار داده و از زبان سرگئی لاوروف وزیر خارجه خود به ترکیه در لفافه هشدار داد و تاکید کرد که جنگ در سوریه پایان نیافته است و باید لانه های تروریسم از جمله در ادلب نابود شود.

- باوجود تشدید وضعیت نظامی در شمال سوریه اما گشوده شدن درها به روی یک اقدام نظامی گسترده در گرو برآیند نشست روز دوشنبه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و همتای ترکیه ای او خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها