العهد: واکنش تهران به تحریم سپاه مهم تر از اقدام ترامپ بود

العهد: واکنش تهران به تحریم سپاه مهم تر از اقدام ترامپ بود
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 15:13

پایگاه لبنانی 'العهد' امروز (سه شنبه) در تحلیلی با اشاره به تصمیم روز گذشته 'دونالد ترامپ' رییس جمهور آمریکا در خصوص گنجاندن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروریستی، نوشت : واکنش تهران در خصوص تروریستی خواندن ارتش آمریکا مهم تر از اقدام ترامپ بود.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

العهد نوشت: این تصمیم آمریکا موضوع تازه ای نیست و چنین اقدامی قابل پیش بینی و چه بسا دیرهنگام بود و در عمل موضوع جدیدی رخ نداده است چرا که بیشتر فرماندهان و مقامات سپاه پاسداران در این فهرست قرار داشتند اما موضوع جدید ، تصمیم شورای عالی امنیت ملی ایران در خصوص تروریستی خواندن ارتش آمریکا و تمام نیروهای وابسته به آن و هشدارهای تهران درباره خطرات ناشی از این اقدام آمریکا، برای صلح و امنیت منطقه و دنیا بود و بی شک مقابله به مثل تهران و هشدارهای مقامات ایران به پیامدهای اقدام آمریکا، تحولی بنیادین در درگیری های ایران و آمریکا ایجاد خواهد کرد.
العهد ادامه داد: در پی این تحول سه احتمال وجود دارد؛ نخست آن که تروریستی خواندن سپاه پاسداران هیچ تاثیر استراتژیکی به دنبال نداشته و در راستای مجموعه فشارهای اقتصادی، رسانه ای و دیپلماتیک واشنگتن باشد و در نتیجه مرحله ای دیگر از فشارهای آمریکا علیه ایران به شمار آید که تهران به آن عادت و در چگونگی مواجهه با آن ها مهارت پیدا کرده است. ضمن آن که این تصمیم آشفتگی ها در سطح منطقه ای و بین المللی را بیشتر خواهد کرد.
این پایگاه خبری احتمال دوم را سوق یافتن امور به چیزی شبیه به تجربه کره شمالی دانست و ادامه داد: ممکن است تحت فشار تهدیدهای دو طرف، مذاکراتی مستقیم صورت گیرد. همان طور که در پرونده درگیری های آمریکا و کره شمالی که پی در پی یکدیگر را به ویرانی و هدف قراردادن تهدید می کردند، موضوع به مذاکره مستقیم ختم شد.
العهد احتمال سوم را رویارویی نظامی دانست و افزود: دیگر بعید نیست که با عبور از خط قرمزها، درگیری های دو طرف به مواجهه نظامی منجر شود و این برخورد نظامی می تواند در نقاطی چون خلیج فارس یا تنگه هرمز رخ دهد. همچنین درگیری های نظامی می تواند در عراق رخ دهد که این اتفاق پیشتر نیز افتاده و ایالات متحده گاه به بهانه بروز اشتباه و گاه به بهانه ضرورت های امنیتی گروه های مقاومت عراق را که به سپاه پاسداران نزدیک هستند، مستقیما هدف حمله هوایی قرار داده و یا به طور غیر مستقیم میان داعش، که مورد حمایت آمریکا است، و یگان های مقاومت و الحشد الشعبی عراق درگیری رخ داده است.
این پایگاه خبری لبنانی ادامه داد: طبیعتا برخورد نظامی میان ایران و آمریکا برای دو طرف نقاط ضعف و قوت خواهد داشت و درست است که آمریکایی ها (در ظاهر ) از توان نظامی پیشرفته برخوردار و نیروهای زمینی و دریایی آن ها در اطراف ایران مستقر هستند اما این حضور نظامی در آن واحد نقطه ضعف نیز برایشان محسوب می شود چرا که از نقاطی بیشتر در تیررس موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین ایران قرار می گیرند و آمریکا توان مقابله و مهار تمام آن ها را ندارد. نقطه ضعف بزرگ تر واشنگتن رژیم صهیونیستی است، که در صورت برخورد نظامی، به طور حتم هدف اصلی ایران و همپیمانان آن در محور مقاومت قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا، این پایگاه خبری در پایان این سوال را مطرح کرد که همان طور که حمایت از رژیم صهیونیستی و اشغالگری های آن هدف اصلی اقدامات واشنگتن علیه ایران است، آیا حفظ امنیت و حمایت از این رژیم غاصب می تواند دلیلی برای وارد نشدن آمریکا به درگیری نظامی باشد؟
رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که واشنگتن، سپاه را یک سازمان تروریستی خارجی در نظر گرفته است.
شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در واکنش به این اقدام آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: این شورا ضمن محکومیت شدید اقدام غیرقانونی و خطرناک ایالات متحده آمریکا در قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌ های تروریستی خارجی»، این اقدام بی‌ اساس را خطر عمده ‌ای برای صلح و امنیت منطقه ‌ای و بین ‌المللی و نقض آشکار قواعد آمره حقوق بین ‌الملل و منشور ملل متحد می‌ داند.
همچنین براساس این بیانیه، جمهوری اسلامی ایران در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه امروز آمریکا اعلام می ‌نماید، رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریزم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می ‌داند.

پربیننده ترین خبرها