معامله قرن ترامپ بعد از رمضان

معامله قرن ترامپ بعد از رمضان
پنج‌شنبه 29 فروردين 1398 - 17:12

خبر:

داماد ترامپ اعلام کرد معامله ترامپ در خصوص فلسطین بعد از ماه رمضان وتشکیل دولت ائتلافی رسما اعلام می‌شود.

تحلیل:

- اگر چه اعلام کوشنر در خصوص زمان اعلام معامله ترامپ خبر از قطعیت ان میدهد اما دور از ذهن نیست که این مساله در صورت فراهم آمدن شرایط مورد نظر ترامپ در "روز جهانی قدس" یعنی آخرین جمعه ماه رمضان صورت پذیرد رفتار ترامپ و دستگاه سیاست‌گذاری آمریکا بویژه در ماه‌های اخیر نشان داده در انتخاب زمان اجرای طرح های مسله دار و پر مخالف، استفاده از مناسبت‌های تقویمی نقشی اساسی دارند. انتخاب "روز ملی مبارزه با آمریکا در ایران" برای اعلام بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران و همچنین "روز پاسدار" در تقویم ایرانی برای قراردادن سپاه پاسداران ایران در لیست ادعایی تروریسم نمونه های این رویکرد است.

- در خصوص "معامله ترامپ" اگرچه آمریکا موفق شد در نهایت راز داری از علنی شدن جزئیات آن ممانعت کند اما کلیات لو رفته از آن بمیزانی از اهمیت و حساسیت برخوردار هست که خشم مسلمانان را برانگیزد و در عرصه عمل وتحقق ان را بامشکلاتی عدیده مواجه کند.

- اگر چه در هر معامله ای اساساً دو طرف معامله مورد توجه قرار می‌گیرند اما درمعامله ترامپ از یکسو طرف دوم یعنی فلسطینیان تا اینجای کار اساسا دربازی قرار نگرفته‌اند و البته شدیداً مخالف این طرح اند و از دیگر سو این معامله در واقع دارای سه وجه مختلف و اصطلاحاً سه طرف قرارداد است اول اسرائیل دوم فلسطینیان و از هردو مهم تر مسلمانانی که 70 سال است برای ارمان فلسطین مبارزه کرده اند والبته درمعامله ترامپ گویی اساسا محل تامل محسوب نشده‌اند. بنابر‌این معامله ترامپ در اولین مقصد با چالشی بسیار جدی از ناحیه فلسطینیان اعم از داخل و خارج فلسطین و همچنین مسلمانان جهان مواجه خواهد شد.

-اگر چه مبادرت ترامپ به انتقال سفارت آمریکا از تلآویو به قدس شرقی از یکسو و اعلام حاکمیت اسرائیل بر جولان سوریه از دیگر سو با هدف "نبض سنجی" افکار عمومی و همچنین زمینه سازی اعلام جزئیات معامله ترامپ صورت گرفت و در حالی که حکام برخی از کشورهای مسلمان منطقه ترجیح داده اند بی سروصدا از کنار این مساله عبور کنند اما بنظر میرسد از آن جهت که ترامپ در تحلیل اوضاع، ارکان اصلی و دخیل در مساله فلسطین را مغفول گذارده است تنها می‌تواند به ارائه طرحی بدون نتیجه و یکطرفه امیدوار باشد. اگرچه در کارنامه دو سال‌ونیمه ترامپ از این دست اقدامات بی سرانجام و یکطرفه کم شمار نیستند.

-ترامپ به تحقق معامله قرن خوش بین است چون همه دنیای اسلام و مسلمان را در سعودی، امارات و بحرین خلاصه شده میداند و به نشست ورشو و جلسه نتانیاهو با بزرگان این کشورها امید میبندد و ازحضور هواپیماهای اماراتی در تمرین مشترک نظانی در یونان با هواپیماهای اسرائیلی در کنار حضور مخفیانه هیات اسرائیلی دراجلاس کارآفرینی بحرین علی رغم اعلام رسمی مبنی بر لغو این سفر و... قرائتی خوشبینانه مبنی برموفقیت بی چالش معامله قرن خیالیش میکند.این درحالی است که معادلات ومناسبات منطقه ای وبین المللی پیچیده ترازان است که درذهن این تاجر امریکایی جای گیرد

پربیننده ترین خبرها