سوریه؛ میان تحرکات سیاسی و تحریم‎های اقتصادی

سوریه؛ میان تحرکات سیاسی و تحریم‎های اقتصادی
پنج‌شنبه 29 فروردين 1398 - 18:47

قواعد جدید جنگ آمریکا و اذنابش علیه محور مقاومت ارتباط مستقیمی با  جنگ اقتصادی غربی آمریکایی علیه کشورهای عضو این محور دارد که در سالهای گذشته مانعی در برابر طمع ورزی آمریکا بوده و امنیت رژیم اسراییلی و موجودیتش را تهدید نموده اند.

العالم - سوریه

تحریمهای ظالمانه تحت عنوان "قانون تزار" یکی از مشهورترین مراحل تلاش آمریکا و اذنابش جهت درهم شکستن سوریه در سطح اقتصادی پس از ناتوانی در شکست دادن آن در سطح نظامی است لذا محور مقاومت دریافت جنگ تمام نشده و فشارهای دشمن بر این محور ادامه خواهد داشت که به همین دلیل فعالیت سیاسی و دیپلماتیک برای مقابله با محور آمریکا و اذنابش در منطقه ضروری است.

به همین دلیل بود که فالح الفیاض مشاور امنیت ملی عراق برای گفت و گو درباره اوضاع اقتصادی، محاصره تحمیلی از سوی غرب و پیامدهای آن بر حاکمیت و استقلال دو کشور، به دمشق رفت.

این سفر در ادامه هماهنگی میان محور مقاومت به ویژه در سایه توطئه های آمریکا و جنگ اقتصادی اش علیه این محور پس از شکست آمریکا در سوریه و عراق انجام شد که بسیار حائز اهمیت است.

موضوع دیگر تجربه فیاض در این زمینه است به این دلیل که وی از زمان حکومت حیدرالعبادی نخست وزیر سابق عراق مسئول پرونده سوریه است و همچنان در دولت عادل عبدالمهدی نیز این مسئولیت را عهده دار است.

جنگ اقتصادی سیاسی آمریکا علیه محور مقاومت به ویژه کشور سوریه نشانه آن است که دشمن شیوه های جدیدی را غیر از حملات تروریستی نظامی و امنیتی طراحی کرده است به همین دلیل الفیاض همزمان با سفر عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به عربستان سعودی به دمشق رفت تا با مسئولین سوری درباره پرونده های مختلف به ویژه اقتصادی گفت وگو نماید.

این مثلث مقاومت هنگامی تکمیل شد که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دمشق رفت تا با مسئولین سوریه درباره گسترش هماهنگی برای مقابله با فشارهای اقتصادی غرب به ویژه آمریکا و اجرای توافقات امضا شده میان طرفین و رفع دشواری‌هایی که در مسیر آن وجود دارد، استمرار همکاری برای مقابله با محاصره اقتصادی و خطوط نقل و انتقال میان ایران، سوریه و عراق گفت وگو کند.

پس از آن ظریف به ترکیه رفت و پرونده های مختلفی را در این سفر بررسی نمود که نشانه ارتباط آشکار میان مسائل سیاسی و اقتصادی به ویژه قبل از گفت وگوهای آستانه و موضوع کمیته قانون اساسی بود.

بطبع جغرافیا در این مرحله که مرحله بعد از جنگ است، عاملی اساسی محسوب می شود به همین دلیل عراق و ایران به کمک سوریه شتافتند و در این زمینه ترکیه را نیز با خود همراه نمودند.

اعضای محور مقاومت می دانند که آمریکا، سوریه را از زمین، دریا و هوا محاصره کرده و فقط لبنان تنفسگاه کشور سوریه است به همین دلیل دشمن کوشید ارتباط جغرافیایی میان محور مقاومت از تهران تا لبنان را قطع نموده و دمشق را بیشتر محاصره کند، سپس در مرزهای اردن و سوریه، خاکریز همراه با برجهای مراقبت ایجاد و سیم خاردار نصب شد، دو پایگاه ارتش آمریکا در مناطق اربد و المفرق در مرز سوریه و یک پایگاه در منطقه السلط اردن ایجاد شده تا حلقه محاصره کشور سوریه و محور مقاومت تنگتر شود بویژه که این پایگاه‌ها مرتبط با پایگاه التنف است، هدف آن است که مرزهای سوریه و عراق از یکدیگر جدا شده و ارتباط این دو کشور از طریق جاده بغداد دمشق که شریان ارتباط تهران به دمشق است، قطع شود.

توطئه دیگر آمریکا استمرار دادن به تنش در صحرای البوکمال است که مانعی مهم در برابر بازشدن گذرگاه مرزی القائم است تا سوریه قادر به استفاده از آن نباشد.

تنها یک گذرگاه برای سوریه باقی ماند که دریای مدیترانه است که آن نیز توسط ناوهای آمریکایی محاصره شده است.

این محاصره جغرافیایی، تحرک فوری سوریه، عراق و ایران برای جلوگیری از ورود محور مقاومت به جنگی دیگر را اقتضا می کرد که البته کشورهای عضو محور مقاومت تجربه کافی برای مقابله با این نوع جنگ‌های نامحدود را دارند.

پس از این فعالیت سیاسی محور مقاومت در منطقه، موضوع مقابله با تحریم‌های گسترده غربی آمریکایی علیه این محور به خصوص سوریه مطرح است به ویژه که فاصله زمانی تحریم‌ها کوتاهتر شده و دامنه جغرافیایی و سیاسی آن تمام نهادهای نظامی و بخشهای مختلف محور مقاومت را شامل شده است، به همین دلیل این مساله نیازمند آمادگی سیاسی و اقتصادی برای مقابله با فشارهای دشمن است، همگی باید بدانند جنگ تمام نشده و شکست تروریسم بر روی زمین، ساعت صفر آغاز جنگ جدیدی علیه محور مقاومت است بنابراین آمادگی برای مقابله با توطئه های نظامی، اقتصادی و حتی اجتماعی و روانی دشمن تا تحقق پیروزی کامل ضروری است.

حسين مرتضى - العالم

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها