تلاش «الحکمه و النصر» برای تشکیل «جبهه معارض» در پارلمان عراق

تلاش «الحکمه و النصر» برای تشکیل «جبهه معارض» در پارلمان عراق
سه شنبه 10 ارديبهشت 1398 - 22:26

جریان تیار الحکمه و ائتلاف النصر در تلاشند که جبهه معارضی را در پارلمان تشکیل دهند که به گفته آنها، هدف این جبهه، تصحیح مسیر کابینه و نظارت شدید بر آن است.

العالم - عراق

«حسن فدعم» نماینده پارلمان عراق و عضو حزب «تیار الحکمه» از قصد این حزب برای حرکت به سوی تشکیل «جبهه معارض» در پارلمان این کشور خبر داد.

پایگاه خبری «المعلومه» به نقل از فدعم گزارش داد که عمار الحکیم رهبر حزب الحکمه به «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق گفته است که قصد دارد به سوی [گزینه تشکیل] اپوزیسیون حرکت کند و «عبدالمهدی پاسخ داده که اپوزیسیون، گزینه خوبی است».

وی با بیان اینکه الحکیم به شکل هفتگی با عبدالمهدی دیدار می‌کند، گفت که نخست‌وزیر وعده کرده که طرحی برای ایجاد معارضه واقعی در مجلس نمایندگان آماده کند.

فدعم تصریح کرد که الحکمه «اصرار دارد که در کابینه مشارکت نداشته باشد، ولی تا کنون تصمیم نهایی خود را برای پیوستن به «جبهه معارضه» اتخاذ نکرده است».

مذاکرات محرمانه الحکمه و النصر برای تشکیل جبهه معارض

در همین ارتباط، یکی از رهبران ائتلاف «النصر» به ریاست «حیدر العبادی» نخست وزیر پیشین عراق از «مذاکرات و گفت‌وگوهایی بین آن (النصر) و تیار الحکمه» خبر داد.

این رهبر ائتلاف النصر که خواست نامش فاش نشود، به پایگاه خبری «شفق نیوز» عراق گفت که طی روزهای گذشته، ائتلاف سیاسی النصر و الحکمه مذاکرات و گفت‌وگوهای غیر علنی داشتند که «هدف آن بررسی وضعیت سیاسی و تشکیل یک جبهه معارض در فرآیند سیاسی و تحت لوای پارلمان است».

وی با بیان این مطلب افزود: «گفت‌وگوها هنوز ادامه دارد و هیچ تصمیمی در خصوص تشکیل جبهه [معارض] اتخاذ نشده است... این مسئله را نمی‌توان با شتاب انجام داد، بلکه نیازمند بررسی عمیق است. ما در همین راستا عمل می‌کنیم».

این عضو ائتلاف النصر در پایان یادآوری کرد که اگر جبهه معارضی تشکیل شود، «کار آن، به هیچ وجه مانع‌تراشی بر سر فعالیت کابینه نخواهد بود، بلکه تصحیح مسیر و نظارت شدید است».

حمله سخنگوی النصر به دولت عبدالمهدی

«فلاح الخفاجی» سخنگوی ائتلاف النصر امروز گفت که «دولت سهمیه‌ای بسیار بهتر از دولت کنونی است».

الخفاجی به المعلومه گفت که دولت کنونی عراق، هنگامی که روی کار آمد، متعهد شد که مسئله وزارتخانه‌های خالی را حل و پرونده‌های فساد را بررسی کند، ولی این مسئله تا کنون رخ نداده است.

وی همچنین تصریح کرد که عبدالمهدی شماری از مدیران و معاونان وزرا را که نزد هیأت شفافیت پرونده داشتند، مجددا بر سر کار گمارده است.

ائتلاف النصر و العبادی اخیرا انتقادات خود از دولت کنونی عراق را افزایش داده‌اند؛ به گونه‌ای که برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از تلاش وی برای تصدی مجدد نخست وزیری دارد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها