تحلیل روز؛

سوچی؛ 7 ماه صبر

سوچی؛ 7 ماه صبر
دوشنبه 16 ارديبهشت 1398 - 14:47

پوتین پس از دیدار با اردوغان در سوچی در 17 سپتامبر 2018 از توافق بر سر ایجاد منطقه عاری از سلاح به مساحت 15 تا 20 کیلومتر در امتداد خط تماس بین گروه های تروریستی با ارتش سوریه خبر داد. این منطقه شامل حومه ادلب و حومه حماه بود و از 15 اکتبر همان سال اجرا می شد.

العالم - سوریه

پوتین معتقد است: ترکیه می بایست همه گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره را در روز دهم اکتبر اخراج کرده و سلاح های سنگین آنها از جمله تانک، موشک و خمپاره اندازهای آنها را جمع آوری کند. به پیشنهاد اردوغان یگان هایی از پلیس نظامی روسیه و ترکیه می بایست بر منطقه عاری از سلاح نظارت کنند و همه گروه های مسلح از جمله "تحریر الشام" (جبهه النصره سابق) از این منطقه عقب نشینی کنند.

با از سر گیری آمد و شد بین حلب و لاذقیه و حلب و حماه تا قبل از پایان 2018، تدارکات لازم برای اجرای عملیات نظامی برای آزادسازی ادلب و دیگر مناطق از اشغال گروه های مسلح از جمله جبهه النصره یا همان هیئت تحریر الشام فراهم شد. در آن زمان بود که ترکیه هم متعهد شد که تروریست ها را از منطقه عای از سلاح اخراج کند تا به این ترتیب و ادلب از وقوع فاجعه بزرگ انسانی و اروپا از هراس موج بزرگ مهاجرت در امان بمانند.

در آن زمان تهران از توافق روسیه – ترکیه استقبال کرده و وزارت امور خارجه ایران نیز تصریح کرد که این توافق، گام مهم و اساسی برای نابود کردن گروه های تررویستی و سرعت بخشیدن به روند بازگرداندن ثبات در سوریه است. پس از شکست توافق سوچی و گسترش سیطره جبهه النصره و هم پیمانانش، دولت سوریه هم از همان زمان امضای توافق بارها تأکید کرده بود که وجب به وجب خاک سوریه را از اشغال تروریست ها آزاد می کند و ادلب را در اشغال آنها رها نمی کند.

به رغم صبوری دمشق و پشتکار مسکو برای اجرای توافق یادشده، همچنان خبری از اجرای این توافقنامه نبود. حتی عکسها و گزارش هایی که درباره خروج سلاح های سنگین از منطقه عاری از سلاح منتشر شده بود در واقع ترفندی بود از سوی گروه تروریستی جبهه النصره برای کسب رضایت ترکیه.

این در حالی است که ترکیه هم به نوبه خود ثابت کرده بود که نمی تواند به تعهدات خود در مقابل طرف روس عمل کند. در این بین مسکو هم فقط یک شریک و ضامن است؛ دمشق هم درگیر اولویت اساسی خود یعنی آزادسازی خاک خود از اشغال تروریسم و پایان دادن به حمله ها تجاوزات گروه تروریستی جبهه النصره بود.

در حمله های این گروه تروریستی به مواضع ارتش سوریه، بیش از 200 نظامی سوری طی چهار ماه گذشته به شهادت رسیده بودند. در این مدت گروه های تروریستی کار را به جایی رساندند که حتی در صدد گسترش دامنه حملات خود برآمدند.

منابع میدانی در آن زمان اعلام کردند که گروه های تروریستی مستقر در استان ادلب و اطراف آن تلاش می کنند به منظور آغاز عملیات خود در دو جبهه حماه و لاذقیه سلاح و نفرات بیشتری را به منطقه بکشانند. آنها به منظور حمله به مواضع ارتش سوریه و اهالی غیر نظامی و در راستای تحقق اهداف و مطامع طرف های خارجی برای بر هم زدن امنیت سوریه، استحکامات و تجهیزات عظیمی را به منطقه مورک در حومه شمالی حماه وارد کردند.

  • محمود غریب - العالم

پربیننده ترین خبرها