یک منبع عراقی اخبار مربوط به میانجیگری بین ایران و آمریکا را تکذیب کرد

یک منبع عراقی اخبار مربوط به میانجیگری بین ایران و آمریکا را تکذیب کرد
شنبه 28 ارديبهشت 1398 - 16:55

یک منبع دولتی عراق شایعات مربوط به میزبانی بغداد از مذاکرات ایران و آمریکا و میانجیگری در این زمینه را تکذیب کرد.

العالم _ عراق

روزنامه مصری «الدستور» جمعه (روز گذشته) به نقل از یک منبع عراقی که آن را نزدیک به «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر این کشور عنوان کرد، از تلاشهای بغداد برای میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن خبر داده بود.

این روزنامه به نقل از منبع مذکور گزارش داد که عراق اعلام کرده است نباید طرف ثالث وارد میانجیگری شود که منظور این منبع کشور قطر است.

یک منبع دولتی عراق امروز شنبه اعلام کرد که چنین اخباری واقعیت ندارد.

این منبع به پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفت: «اخباری که سایتهای عربی درباره موافقت عراق با برگزاری مذاکرات ایران و آمریکا در خاک خود منتشر کرده‌اند، واقعیت ندارد».

در همین ارتباط، روزنامه «العربی الجدید» -نزدیک به قطر- 26 اردیبهشت جاری به نقل از یک مسئول عراقی گزارش داد که سه مسئول در بغداد تحرکات گسترده‌ای برای ایجاد کانال‌های ارتباطی بین واشنگتن و تهران آغاز کرده‌اند.

این مسئول احتمال داد که بازگشایی سفارت عمان در عراق –دقیقا در این برهه- با تلاش برای یکسان‌سازی تلاش‌ها بین مسقط و بغداد «به منظور دور کردن سایه جنگ و کاهش میزان خطرناک‌ترین تنش در منطقه از زمان حمله آمریکا و انگلیس به عراق در سال 2003» ارتباط نزدیکی داشته باشد.

وی «محمد علی الحکیم» وزیر خارجه، «مصطفى الکاظمی» رئیس سرویس اطلاعات و «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی و رئیس سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) را سه نفری دانست که عبدالمهدی مأمور این میانجیگری کرده است.

این مسئول همچنین تأکید کرد که «ایران از مسئله میانجی‌گری عراق برای حل مشکل خود با آمریکا استقبال کرده و بر این باور است که هیچ همسایه‌ای مطمئن‌تر از آن پیدا نمی‌کند... و سفر ناگهانی مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به بغداد در هفته گذشته، باب میانجی‌گری عراق را باز کرده است».

این در حالی است که آمریکا اخیرا دست به اقدامات تنش‌زا علیه جمهوری اسلامی ایران زده است تا بتواند با جنگ روانی به اهداف خود دست پیدا کند.

در ادامه این جنگ روانی، منابع خبری عربی اعلام کردند که عربستان و اعراب حاشیه خلیج فارس با استقرار نیروهای آمریکایی در این کشورها موافقت کرده‌اند.

منابع مطلع به الشرق الاوسط گفتند که این موافقت بر اساس توافقات دوجانبه میان آمریکا از یک طرف و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از طرف دیگر بوده وهدف آن مقابله با هرگونه تهدید ایران است.

فارس

پربیننده ترین خبرها