بهرام شاهی: مجمع جهانی نویسندگان ایجاد شود

بهرام شاهی: مجمع جهانی نویسندگان ایجاد شود
يکشنبه 12 خرداد 1398 - 14:26

بهرام شاهی گفت: بستر بین‌‌المللی به نام مجمع جهانی نویسندگان ایجاد شود که نویسندگان فارغ از گرایش‌های سیاسی و گرایش‌های خاص بتوانند دیدگاه‌های خود را عرضه کنند و تبادله اندیشه در حوزها‌ی علمی مختلف در سطح بین المللی داشته باشند.

العالم _ ایران / فرهنگی

نشست «نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب، نویسندگان و مجامع بین‌الملل» با حضور مهدی بهرام شاهی و داوود علی عبداللهی برگزار شد.

مهدی بهرام شاهی در ابتدای این نشست به معرفی کتاب (Big idea a new approach to resours) پرداخت و گفت: مخاطب اصلی این کتاب مجامع بین‌المللی، دستگاه‌ها، نهادهای بین‌المللی مرتبط با حوزه‌های نشر، بخصوص یونسکو است. وجه اشتراک انجمن‌های بین‌المللی که امروز در اکثر حوزه کتاب، نمایشگاه‌ها بین‌المللی و حوزه مرتبط فعالیت دارند، این است که یک زمینه مناسب برای تبادل اندیشه‌ها، نظریات نویسندگان فراهم شود و به نوعی بتواند زمینه ساز برای خلق افق‌های روشن و ترسیم آینده امید‌بخش‌تر در حوزه نشر و دیگر حوزه‌های مرتبط با فعالیت‌ علمی صورت بگیرد.

این نویسنده افزود: نمایشگاه‌های بین‌المللی یک ساختار و فضای فیزیکی را فراهم می‌کنند که ناشران در حوزه‌های مختلف روبه روی مخاطبان قرار می‌گیرند و امکان عرضه آثار تولید شده علمی و فرهنگی فراهم می‌شود، نمایشگاه بین‌الملی فراتر از این حیطه نمی‌رود، نمایشگاه‌های کتاب همان روش‌های سنتی سال‌های گذشته را تکرار می‌کنند و اتفاق جدیدی برای بسترهای مناسب برای تولید‌کنندگان محصولات علمی و فرهنگی به وجود نیامده است.

بهرام شاهی با تاکید براین‌که نویسندگان عامل اصلی خلق چنین فضاهایی هستند گفت: آنچه که ما در نمایشگاه بین‌الملی شاهد آن هستیم، آثار نویسندگان است که به واسطه‌ ناشر به مخاطبان عرضه می‌‌شود که جای نویسندگان خالی است. حضور نویسندگان در نمایشگاه کتاب بسیار کم‌رنگ است که بستری برای تبادل اندیشه بین‌ نویسندگان در حوزه‌های علمی، فرهنگی، ادبی ایجاد نمی‌شود.

وی با توجه به این موضوع گفت: ما بر این اساس موضوع راهکاری را در این کتاب ارائه کردیم، که یک بستر بین‌‌المللی به نام مجمع جهانی نویسندگان ایجاد شود که نویسندگان فارغ از گرایش‌های سیاسی و گرایش‌های خاص بتوانند دیدگاه‌های خود را عرضه کنند و تبادله اندیشه در حوزها‌ی علمی مختلف در سطح بین المللی داشته باشند.

به گفته بهرام شاهی، در این کتاب به کارکردها و نقش نویسندهگان در حوزه‌های مختلف اشاره کرده‌ام. نخستین کارکرد نویسندگان تولید کتاب است که بازار اقتصادی ایجادکرده‌اند. همچنین برخلاف تصور عمومی که فکر‌می‌کنند سینما و موسیقی بازار اقتصادی بهتری دارند، در کشورهایی که سرانه مطالعه آنها بالا است کتاب حرف اول را می‌زند.


این نویسنده در ادامه صحبت‌هایش افزود: بحث دیگری که من آن را در کتاب مطرح کردم، بحث توریست فرهنگی است. به عنوان سعدی و حافظ نویسندگانی هستند که باعث شدند که گردشگران زیادی به شیراز بیایند و با فضای شیراز آشنا شوند و در بحث ادبی و فرهنگی باعث رونق اقتصادی شدند. همچنین آثار نویسندگان به فیلم و سریال تبدیل می‌شود که این موضوع باعث رونق اقتصادی می‌شود. در بحث هویت فرهنگی این مجمع می‌تواند بستری را برای نویسندگانی فراهم کند که نویسندگان بخش‌های خلاق فرهنگ خود را در ویترین بگذارند و کشورهای مختلف از یک دیگر درس بگیرند، این روحیه تقلید با رویکرد جهانی سازی تا حدی می‌تواند خنثی شود.


علی‌عبداللهی هم در این نشست طی سخنانی گفت: کتاب باعث ایجاد مشاغل بسیار گوناگونی از جمله، کشاورزی کارخانه‌های چوب‌بری و کاغذ سازی، صنعت حمل و نقل، چاپ‌خانه‌ها، انتشارت، نمایشگاه‌های بین‌المللی، صنعت سینما می‌شود. آن نویسنده و مولفی که این همه ارزش را افزوده است حلقه گم شده است. به طور قاطع این نشست و این کتاب را مهم ترین رویداد نمایشگاه کتاب تهران می‌دانیم چون ایده بزرگی را مطرح می‌کند و این ایده المپیک ذهن و اتاق فکر جهان است.

این نویسنده در ادامه بیان کرد: این طرح یک شهر، کشور، ایالت را شامل می‌شود که یک بازه زمانی پانزده روز نیاز دارد و می‌توانیم آن را مهم‌ترین رویداد فرهنگی بدانیم. نحوه اجرای این طرح به تفکیک رشته‌ها است همچنین و نوع برنامه‌های این کتاب با توجه به نظرخواهی متفاوت است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها