ادعای کوشنر:

فلسطینی‌ها در تشکیل کشور مستقل ناتوان هستند

فلسطینی‌ها در تشکیل کشور مستقل ناتوان هستند
دوشنبه 13 خرداد 1398 - 13:40

جراد کوشنر در مصاحبه‌ای مدعی شد فلسطینی‌ها در حال حاضر صلاحیت تشکیل دولت و کشور مستقل ندارند.

العالم - فلسطین اشغالی

«جراد کوشنر» داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ گفت فلسطینی‌ها مستحق «حق تعیین سرنوشت» هستند اما از صحبت درباره داشتن حق سرزمین توسط آن‌ها طفره رفت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، طراح «معامله قرن» در برنامه «اکسیون» شبکه «اچ‌بی‌او» آمریکا، انتظار رهایی فلسطین از چنگ ارتش اسرائیل و مداخلات دولتی را «توقع گزاف» دانست.

کوشنر بار دیگر از توضیح این‌که معامله قرن شامل تشکیل دو کشور مستقل خواهد بود یا خیر امتناع کرد. اما بیان داشت: «فکر می‌کنم آن‌ها باید حق تعیین سرنوشت داشته باشند. جزئیات را به زمانی موکول می‌کنم که تنظیم طرح اصلی، نهایی شود».

کوشنر ماه گذشته نیز در مؤسسه «واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک» در این مورد گفته بود: «اگر بگویید "دو دولت"، این برای اسرائیلی‌ها یک معنی دارد و برای فلسطینی‌ها یک معنای دیگر. ما گفتیم، "می‌دانید، بیایید دیگر این را نگوییم... بیایید روی جزئیات معنای آن کار کنیم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا فلسطینی‌ها می‌توانند بدون مداخله اسرائیل حکومتی مستقل داشته باشند گفت: «این سوال بسیار خوبی است. این چیزی است که باید ببینیم. امید بر این است که آن‌ها در طول زمان بتوانند قادر به حکومت‌داری شوند».

وی مدعی شد: «فلسطینی‌ها به سیستم قضایی عادلانه، آزادی مطبوعات، آزادی بیان و تحمل سایر ادیان نیاز دارند» تا بشود روی سرزمین‌های فلسطینی حساب کرد.

همچنین در پاسخ به این سوال که چرا فلسطینی‌ها به او اعتماد ندارند گفت: «من برای قابل‌اعتماد بودن اینجا نیستم». او گفت معتقد است مردم فلسطین باید این طرح را بر اساس این‌که «به آن‌ها اجازه می‌دهد راهی به سوی زندگی بهتر داشته باشند» مورد قضاوت قرار دهند.

از اواخر سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) که ترامپ تصمیم گرفت سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی را به از «تل‌آویو» به «اورشلیم» منتقل کند، رهبران فلسطینی از انجام هرگونه مذاکره با دولت آمریکا خودداری کردند. این رهبران، معامله قرن را نیز بایکوت کردند.

گرچه کوشنر این طرح را پشت پرده‌ای از ابهام نگه داشته است اما به عقیده فلسطینیان و برخی مقامات عرب، به میزان زیادی به سود رژیم صهیونیستی نوشته شده و حق حاکمیت را از آن‌ها گرفته است.

همچنین مقامات فلسطینی، شرکت در کنفرانسی در کشور بحرین که اواخر ماه ژوئن (اوایل تیرماه) با حمایت آمریکا برگزار می‌شود، تحریم کرده‌اند. گفته می‌شود قرار است در این کنفرانس، از مولفه‌های اقتصادی معامله قرن رونمایی شود.

اظهارات کوشنر درباره ناتوانی فلسطینی‌ها در حکومت بر مردم خود، در حالی بیان می‌شود که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در تشکیل دولت شکست خورده است و قرار است در ماه سپتامبر (شهریور) انتخاباتی مجدد در سرزمین‌های اشغالی برگزار شود.

به نوشته پایگاه اینترنتی برنامه اکسیون، کوشنر بار دیگر از اظهار نظر در مورد دستور مستقیم قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی توسط «محمد بن‌سلمان» ولیعهد پادشاه عربستان سعودی طفره رفت و گفت منتظر به نتیجه رسیدن تحقیقات آمریکا در این زمینه است. با این حال قتل خاشقچی را «اتفاقی وحشتناک» توصیف کرد.

این در حالی است که سازمان «سی‌آی‌ای» بارها اعلام کرده است قتل خاشقچی با آگاهی و دستور بن‌سلمان اتفاق افتاده است.

گفته می‌شود کوشنر و بن‌سلمان دوستانی صمیمی هستند و از طریق نرم‌افزار پیام‌رسان «واتس‌اپ» با یکدیگر در ارتباط هستند.

پربیننده ترین خبرها