تحلیل روز/

اگر به جای شورای نظامی سودان بودم!

اگر به جای شورای نظامی سودان بودم!
سه شنبه 21 خرداد 1398 - 12:36

نافرمانی مدنی که ائتلاف آزادی و تغییر در سودان منادی آن بود، وارد روز سوم شد برخی منابع اطلاع رسانی محلی از پایبندی شهروندان به این نافرمانی خبر دادند.

العالم- آفریقا

تصاویر منتشر شده توسط خبرگزاری های بین المللی از خارطوم پایتخت سودان و بسیاری از شهرهای سودان نیز حاکی از تعطیلی عمومی اماکن مختلف است. بانک ها، ادارات دولتی، شرکت های خصوصی تعطیل هستند و این یعنی موفقیت نافرمانی در همان سطح و حجم روز اول. این نافرمانی اما با همکاری بالای مردم و محافل بین المللی همراه شد و کارشناسان پیش بینی کردند در صورت ادامه این نافرمانی با این حجم برای مدت زمان طولانی تر به فلجی کامل دولت بیانجامد .

به نظرمی رسد شورای نظامی حاکم یا "کودتایی" که البته این نام گذاری بیشتر طبع میل مخالفان است ، خطر را حس کرده است زیرا سرلشکر شمس الدین کباشی سخنگوی آن در اولین روز نافرمانی در یکی از شبکه های ماهواره ای ، از استقبال از مذاکره بدون پیش شرط خبر داده بود اما به گفته رهبر ائتلاف آزادی و تغییر، استقبال از شرطشان یعنی اعتراف شورا به جنایت 29 رمضان که کشته شدن بیش از 100 انقلابی و زخمی شدن صدها نفر را به دنبال داشت، کمی دیرهنگام بود.

گفتنی است این شرط هفته گذشته به اطلاع ابی احمد نخست وزیر اتیوپی رسیده بود و جبهه آزادی و تغییر پایبندی خود را بدان اعلام کرده بود.

گذشته از موضع گیری دو طرف ، به نظر می رسد وضعیت با شتاب رو به بحرانی شدن است زیرا مخالفان از سلاح دیگر خود یعنی نافرمانی مدنی با تکیه بر پایداری وحمایت مردم به ویژه پس از جنایت متفرق کردن تحصن رونمایی کردند. در مقابل شورای نظامی نیز بر حمایت امارات و عربستان تکیه کرد، که بدون شک اعتماد زیانباری با نتایج مصیبت بار است زیرا اگر این دو کشور می توانستند اقدامی کنند در باتلاق حمله وحشیانه تجاوز به یمن، نمی افتادند این دو کشور نتوانستند در این بیش از 4 سال، به جز کشتارکودکان ، زنان و غیر نظامیان بی دفاع، دستاوردی میدانی و یا سیاسی داشته باشند. بنابراین شورای نظامی باید کمی عقل و تدبیر به خرج دهد و همه تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارد زیرا بعید نیست آنان نیز به سرنوشت عمر البشیر رئیس جمهوری مخلوع دچار شوند.

شورای نظامی در روند جانبداری از این دو کشور و تقدیم جگر گوشه های خود به جنگ یمن، فقط با نمک نشناسی عربستان و امارات و سرنوشت نامشخصی روبرو شده ، و اینجاست که باید دیگران را درس عبرت قرار دهد.

اگر به جای شورای نظامی بودم بی درنگ پیشنهاد نخست وزیر اتیوپی را پذیرفته و فرصت را برای خروج از این بحران با کمترین هزینه می پذیرفتم و این قدرت شوم را تحویل می دادم و آشکارا از محاکمه یا چوبه دار که انقلابیون برای انتقام از خون برادران خود در جنایت رمضان بر پا کنند، خود را نجات می دادم.

نافرمانی عملا آغاز شده و در حال ثمر دادن است. توپ نیز هم اکنون در زمین نظامیان است نظامیان در حال بازی در وقت اضافه هستند، آنها دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند زیرا پایگاه های مردمی که برخی از آنان هنوز برای ارتش سودان احترام زیادی قائل هستند را مدت ها پیش از دست داده اند.

اسامه الشیخ

پربیننده ترین خبرها