ائتلاف ضد یمن در تنگنا؛

چرایی استعفای وزیر خارجه دولت «هادی»

چرایی استعفای وزیر خارجه دولت «هادی»
سه شنبه 21 خرداد 1398 - 14:42

«خالد الیمانی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن و از معماران اصلی توافق سوئد، هفت ماه پس از این توافق استعفای خود را اعلام کرد.

العالم - یمن

«خالد الیمانی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن روز گذشته استعفای خود را تقدیم «عبد ربه منصور هادی» کرد و این استعفا در حالی است که یمن با تحولات میدانی و سیاسی حساسی رو‌به‌روست و گمانه‌زنی‌ها و دلایل متعددی در ورای این استعفا ذکر می‌شود.

«خالد الیمانی» که از هشتم می سال گذشته میلادی این منصب را در دست گرفت، سرپرستی هیأت عازم از ریاض به مذاکرات استوکهلم سوئد را در دست داشت. مذاکراتی که طبق گفته برخی آغاز افول خالد الیمانی شد.

منابع یمنی بسیاری نیز به اختلافات میان «عبد ربه منصور هادی» با «خالد الیمانی» بر سر سیر اجرایی توافق سوئد و بحران ایجاد شده با نماینده سازمان ملل اشاره دارند.

این اختلافات از آن‌جایی سیر صعودی به خود گرفت که پس از گذشت پنج ماه از توافق سوئد، «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور یمن در تاریخ ۱۳ می گذشته عقب‌نشینی نیروهای انصارالله از بندر الحدیده را که از مفاد درج شده در توافق بود تأیید کرد و حال زمان آن بود که نیروهای ائتلاف سعودی-اماراتی نیز از این منطقه خارج شوند اما از همان ساعات ابتدایی دولت منصورهادی و رسانه‌های جریان سعودی نماینده سازمان ملل را متهم به دورغ‌گویی و جانبداری از انصارالله یمن کردند.

«خالد الیمانی»، «گوترش» و «محمد عبدالسلام» در سوئد

جریان‌سازی ائتلاف سعودی-اماراتی علیه گریفیتس تا بدان‌جا پیش رفت که منصور هادی در اواخر ماه می در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل انتقادات شدیدی را علیه گریفتیس مطرح و صریحا از اینکه او با انصارالله و دولت مستعفی به طور یکسان رفتار می‌کند انتقاد کرد!

گوترش نیز پنج‌شنبه هفته گذشته در پاسخ به نامه منصور هادی اعلام کرد که نماینده خود را برای مذاکره با وی به ریاض اعزام خواهد کرد.

در تمامی این مراحل و رویدادها، نامی از «خالد الیمانی» که پیش برنده اصلی توافق سوئد بود، نیست. او در طول یک سال مسئولیت خویش توانسته بود کار بزرگی انجام دهد و حال که این توافق در آستانه شکست قرار دارد، او در حاشیه قرار گرفته است.

«وضاح الجلیل» کارشناس سیاسی یمنی نیز در گفت‌و‌گو با پایگاه «۲۴» این نظر را تأیید کرد و گفت که وزیر خارجه از ایفای نقش در پرونده الحدیده کنار گذاشته شده است.

شورای امنیت نیز امروز (سه‌شنبه) به طور کامل حمایت‌ خود را از «مارتین گریفیتس» اعلام کرد تا ائتلاف سعودی -اماراتی همزمان در تنگنای سیاسی و نظامی قرار گیرد.

تلاش برای اتهام‌زنی به نماینده سازمان ملل در حالی است که شرایط میدانی نیز به نفع ائتلاف سعودی_اماراتی نیست و در تحولی قابل ملاحظه نیروهای یمنی توانسته‌اند خط لوله نفت شرق به غرب سعودی‌ها را در عمق ۸۰۰ کیلومتری عربستان هدف قرار دهند و در این شرایط به نظر می‌رسد این ائتلاف به دنبال یک قربانی می‌گردد که در این‌جا همان «خالد الیمانی» است.

در همین حال شورای امنیت نیز امروز (سه‌شنبه) به طور کامل حمایت‌ خود را از «مارتین گریفیتس» اعلام کرد تا ائتلاف سعودی -اماراتی همزمان در تنگنای سیاسی و نظامی قرار گیرد.

اختلافات سعودی-اماراتی و نقش اخوانی‌ها

از سوی دیگر امارات نیز که بیشترین نفوذ را در عدن (محل استقرار دولت مستعفی) دارد در ماههای گذشته «خالد الیمانی» را به دلیل امضای توافق سوئد و پذیرش خروج نیروهای ائتلاف از الحدیده تحت فشار قرار داده بود و این نکته را نیز باید ذکر کرد که از ابتدای ورود امارات و عربستان سعودی به یمن دو کشور به نوعی یمن را میان خود تقسیم کرده و طبق توافقی نانوشته جنوب یمن و دولت اجرایی می‌باید تحت نفوذ امارات باشد و ریاست‌جمهوری و شمال نیز تحت نفوذ عربستان سعودی قرار گیرد که این موضوع نیز تا کنون بارها موجب اختلاف و رقابت میان ریاض و ابوظبی و باالتبع اختلاف میان دولت واقع در عدن و منصور هادی که در ریاض به سر می‌برد، شده است.

از دیگر موارد اختلافی میان امارات و عربستان سعودی، مسأله اخوان‌المسلمین یمن است. اخوانی‌ها که در حزب «الاصلاح» جمع شده‌اند به عنوان یک حزب پر طرفدار در یمن تحت چتر حمایتی ریاض و منصور هادی قرار دارند، در حالی که امارات و دولت «معین عبدالملک» مستقر در عدن با اخوانی‌ها نهایت دشمنی را دارند و هر از گاه یکی از علمای اخوانی در استان‌های جنوبی هدف ترور گروههای وابسته به امارات قرار می‌گیرند.

در این خصوص منابع خبری به پایگاه «عدن تایم» گفتند که استعفای «خالد الیمانی» به این دلیل است که اطراف منصور هادی را اخوانی‌ها پر کرد‌ه‌اند و آن‌ها منصور هادی را تحریک می‌کنند تا خالد الیمانی را برکنار و به علت امضای قرار داد سوئد محاکمه کند.

به گفته این منابع، شرایط به گونه‌ای است که خالد الیمانی دعوت منصور هادی برای سفر به ریاض و گفت‌و‌گو را از بیم دستگیری، نپذیرفته و همزمان درخواست پناهندگی به آمریکا را داده است. او تابعیت آمریکایی نیز دارد.

بنا بر ادعای این منایع خبری، اخوان‌المسلمین تلاش دارد تا فردی همسو با خود را به وزارت خارجه یمن برساند، هرچند این مسأله با مخالفت قاطع ابوظبی مواجه خواهد شد.

حضور «خالد الیمانی» در کنار بنیامین نتانیاهو در نشست ورشو در ۱۴ فوریه گذشته نیز انتقادات بسیاری را حتی در میان اعضای کابینه موجب شد چرا که خوراک تبلیغاتی مناسبی در اختیار انصارالله یمن قرار داده بود.


حضور «خالد الیمانی» در کنار نتانیاهو خشم بسیاری از یمنی‌ها را بر انگیخت

این تحولات و استعفای خالد الیمانی همراه با سفر «معین عبدالملک» نخست‌وزیر دولت مستعفی به ابوظبی همراه شده است. به گفته منابع خبری او پس از دو ماه سرانجام توانست موافقت منصور هادی برای انجام این سفر را به دست آورد و روز گذشته برای سفری سه روزه وارد ابوظبی شد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها