یک خبر چند خط تحلیل؛

ایران متهم انفجارهای الفجیره، بغداد و دریای عمان!

ایران متهم انفجارهای الفجیره، بغداد و دریای عمان!
شنبه 25 خرداد 1398 - 20:15

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

  • علی رغم گذشت دو روز از انفجار در دو کشتی در دریای عمان مقامات آمریکایی و وابستگان منطقه ای آن ها از هیچ کوششی در نسبت دادن این ماجرا به جمهوری اسلامی ایران کوتاهی نمی کنند.


تحلیل:

  • آن چنانکه در انفجار کشتی های سعودی و اماراتی در "الفجیره" مقامات آمریکایی و همراهان منطقه ای ترامپ از هیچ کوششی در منتسب کردن آن ماجرا بدون ارائه هیچ سندی به ایران دریغ نکردند و پس از آن، حملات موشکی به منطقه سبز بغداد را متوجه ایران کردند در ماجرای اخیر نیز این سناریو و سیاست ها به همان شکل و البته قوی تر از دو حادثه گذشته در حال پیگیری است. به نظر می رسد آمریکا و وابستگان منطقه ای خود می کوشند تا در سایه انتساب این ماجراها به ایران سیاست "تجمیع خطا" در خصوص ایران را پیگیری کنند و در نتیجه چنانکه رسما و در طی این دو روز اعلام کرده اند به "اجماعی بین المللی" علیه ایران دست یابند. این در حالی است که در هر سه ماجرا دستان آمریکا و وابستگانشان خالی از هر سند محکمه پسندی است.
  • نظر به شکست آمریکا در به تسلیم واداشتن ایران از طریق اعمال و تشدید تحریم از یک سو و شکست سیاست های عربستان، امارات، اسرائیل و ... در ایجاد جنگ میان آمریکا و ایران ازدیگر سو، به نظر می رسد همچنان دو طیف مذکور تا رسیدن به مقصود دست از تلاش برندارند و به همین خاطر می توان انتظار داشت ماجراهایی نظیر الفجیره، بغداد و دریای عمان در شکل و شمایلی جدید مجددا تکرار شود.
  • در حالی که سناریوهای الفجیره و بغداد بیشتر رویکردی معطوف به القائ تهدید معرفی کردن ایران برای منطقه داشت، ماجرای دو روز پیش در دریای عمان بیشتر با هدف تهدید معرفی کردن ایران برای جامعه جهانی و البته در شرایطی صورت پذیرفت که نخست وزیر ژاپن در ایران بود. توطئه هایی از این دست بیش از آنکه در نگاه افکار عمومی هدف مورد نظر توطئه گران را تامین کند در واقع استدلال های جمهوری اسلامی مبنی بر ضرورت تامین امنیت منطقه خلیج فارس و خاورمیانه توسط کشورهای منطقه و بدون مداخله اجانب را گوشزد کرد. بالا رفتن قیمت نفت تا 62 دلار و همچنین افزایش هزینه بیمه نفتکش ها در خلیج فارس به میزان 10 درصد در واقع جلوه هایی از خطراتی را نشان داد که همواره جمهوری اسلامی نسبت به آن هشدار می داد.
  • اگرچه تکرار سناریوی عراق در ایران را بسیاری سیاست و نگاه آمریکاییان نسبت به جمهوی اسلامی ایران تحلیل می کنند اما نگاه بین المللی حتی در اوج دشمنی آمریکا با ایران در طول هفته های اخیر بی پایگی این مقایسه را نشان می دهد. حضور موثر این روزهای رییس جمهوری ایران در اجلاس شانگهای و مسیر سفرهای بعدی ایشان و همچنین سفرهای سایر مقامات سیاسی ایران به کشورهای مقصد موید این بی پایگی است.
  • آمریکا کوشید تا با بازگرداندن تحریم ها در یک گام، تروریست معرفی کردن سپاه پاسداران ایران در گام بعدی و بلاخره تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران و تحریم پتروشیمی در گام های بعدی ، ایران را وادار به تسلیم کند و از این راه در پرونده حکومت ترامپ حداقلی از توفیق در سیاست خارجی را ثبت کند. اما پس از ناکامی در این سیاست حالا ترامپ و کاخ سفید آخرین راه فرارو را تشکیل اجماعی جهانی در سازمان ملل علیه ایران می بینند و می کوشند تا از این ظرفیت قانونی در جهت انزوا و تسلیم ایران استفاده کنند این در حالی است که از دیدگاه اغلب کشورهای جهان، آمریکا به عنوان ناقض قوانین بین المللی نمی تواند انتظار همراهی دیگر کشورها در اقدامی خلاف قانون را داشته باشد و البته و مبتنی بر همین نگاه جهانی است که تلاش های امریکا و متحدانش در منطقه در متهم کردن ایران به دست داشتن در ماجراهای الفجیره، بغداد و اخیرا دریای عمان نیز راه به جایی نبرده و نخواهد برد.

پربیننده ترین خبرها