خرازی:

پس از ۶۰ روز گام‌های بعدی با جدیت برداشته می‌شود

پس از ۶۰ روز گام‌های بعدی با جدیت برداشته می‌شود
يکشنبه 2 تير 1398 - 14:36

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد که پس از فرصت 60 روزه به طرف‌های باقیمانده در برجام، گام‌های بعدی ایران برداشته می‌شود و تهران در تصمیم خود جدی است.

العالم - ایران

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی امروز (یکشنبه) در حاشیه دیدار با «اندرو موریسون» معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و در جمع خبرنگاران در باره اقدامات ایران پس از پایان مهلت ۶۰ روزه اظهار داشت: پس از ۶۰ روز گام‌های بعدی برداشته می‌شود و مسؤلان ایرانی در تصمیم خود جدی هستند. در برجام سه کشور اروپایی اقدام جدی انجام ندادند، بنابراین ایران هم براساس متن برجام برخی از تعهدات خود را کاهش می‌دهد.

*به زودی اینستکس اجرایی می‌شود
خرازی گفت: موریسون در دیدار امروز اعلام کرد که به زودی اینستکس اجرایی می‌شود و لندن از برجام حمایت می‌کند، اما ما مشکلات خود را با آمریکا داریم که این‌ها حرف‌های تکراری است.
وی در خصوص تعهدات برجامی اروپا و آینده این توافق گفت: باید دید در دو هفته آینده اروپا چه اقداماتی انجام می‌دهد.
خرازی گفت: آن‌ها باید منابعی را در اینستکس قرار دهند که امکان داد و ستد بین ایران و اروپا ایجاد شود.
وزیر خارجه اسبق کشورمان خاطرنشان کرد: باید دید آیا اروپا صرفاً وعده می‌دهد یا گام‌های عملی خود را طی دو هفته باقی مانده تا مهلت تعیین شده برمی‌دارد.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اینکه این نخستین سفر موریسون به تهران بود که برای پیگیری روابط دو کشور انجام شد، افزود: انگلیس در ذهن مردم ایران از سابقه بسیار منفی برخوردار است، زیرا آنها از جنگ جهانی اول با ورود به خاک ایران باعث قحطی بزرگ شدند.
خرازی گفت: قرارداد دارسی، موضوع تنباکو، جنگ جهانی اول و دوم، کودتا علیه مصدق و حمایت از صدام در جنگ عراق از دلایل این سابقه منفی است و برای رفع این سابقه گام‌های های جدی باید از سوی دولت انگلیس برداشته شود.

موریسون که برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایرانی به تهران سفر کرده، پیش از ظهر امروز با سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در محل این شورا دیدار و گفت‌وگو کرد. موریسون دومین دیپلمات انگلیسی است که بعد از اعلام تصمیم ایران در توقف برخی تعهدات برجامی در 18 اردیبهشت ماه سال جاری و در یکمین سالگرد خروج آمریکا از برجام به تهران سفر می‌کند. پیش از او «ریچارد مور» مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه انگلیس و مذاکره کننده برجام آن کشور در 19 اردیبهشت ماه به تهران آمده بود و با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها