تعقیب کشتی چینی توسط ناو استرالیایی در آبهای شرق دور

تعقیب کشتی چینی توسط ناو استرالیایی در آبهای شرق دور
دوشنبه 17 تير 1398 - 12:30

وزارت دفاع استرالیا اعلام کرد نظامیان این کشور روز دوشنبه یک ناوچه نظامی چین را در آب های شرق دور که در حال جمع آوری اطلاعات از ناوگان نظامی آمریکا و استرالیا بود، تعقیب کردند.

العالم ـ آسیا

شبکه خبری ای بی اس – سی بی ان متعلق به فیلیپین که در کوئینزلند استرالیا مستقر است، گزارش داد: این برخورد دریایی نظامی میان کشتی‌های جنگی استرالیا و چین در آب‌های شرق دور پیش از مهمترین رزمایش نظامی واشنگتن- کانبرا که قرار است ماه آینده در این آب‌ها برگزار شود، صورت گرفته است.

یکی از مقام‌های وزارت دفاع استرالیا به این شبکه خبری گفته است که کشتی نظارتی چینی زمانی مورد رهگیری استرالیا قرار گرفت که خارج از آب‌های مرزی چین درحال فعالیت و جمع آوری اطلاعات در مورد تدارکات و امکانات نظامی درحال بارگذاری در این منطقه برای برگزاری بزرگترین رزمایش مشترک کانبرا و واشنگتن بود.

طبق گزارش این رسانه فعال در منطقه اقیانوسیه و جنوب شرق آسیا، قرار است حدود ۲۵ هزار نیروی نظامی از ارتش‌های استرالیا و آمریکا با تجهیزات و ناوگان گسترده دریایی و هوایی در ماه آینده در رزمایش مشترکی شرکت کنند و درحال حاضر دو کشور درحال وارد کردن تجهیزات و پرسنل نظامی خود به منطقه هستند.

نظامیان آمریکایی - استرالیایی سالانه دوبار رزمایش مشترکی را موسوم به Talisman Sabre war games در ۶ نقطه از آب‌های شمال و مرکز استرالیا برگزار می‌کنند.

طبق گزارش تارنمای این رزمایش، دو کشور هدف از برگزاری این رزمایش مشترک را برنامه ریزی اقدامات در شرایط بحرانی و واکنش‌ها به این شرایط و تقویت توانایی‌های نظامی دوجانبه برای مقابله با سناریوهای مختلف منازعات دریایی و هوایی در منطقه و جنگ علیه تروریسم اعلام کرده اند. نظامیان آمریکایی و استرالیایی تاکنون هفت رزمایش مشترک دراین چارچوب در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۷، ۲۰۰۹، ۲۰۱۱، ۲۰۱۳، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ برگزار کرده اند.

طبق گزارش وزارت دفاع استرالیا کشتی چینی رهگیری شده از آب‌های تحت قلمرو چین خارج و به سواحل شمال شرق استرالیا در بریسبین کوئینزلند وارد شده بود که توسط کشتی جنگی استرالیا رهگیری و تعقیب قرارگرفت.

به گزارش ایرنا، روابط میان آمریکا و متحد منطقه‌ای اش استرالیا با چین و در بیش از یک سال گذشته در آب‌های شرق دور بسیار تنش آفرین بوده و اختلافات ارضی در آب‌های جنوب شرق آسیا میان پکن و برخی کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله فیلیپین، مالزی، ویتنام، برونئی و تایوان سبب روند نظامی شدن این منطقه را سرعت بخشیده است.

چین ادعای مالکیت بیش از ۹۰ درصد دریای جنوب چین را دارد. این منطقه سالانه شاهد حمل و نقل دریایی افزون بر ۵ تریلیون دلار درسال است. کشورهای منطقه در دو سال اخیر بارها خواستار جلوگیری از اقدامات تنش آفرین و خطرناک دراین پهنه دریایی شده و از ارتش‌های حاضر دراین آب‌ها خواسته اند تا از هر گونه اقدام که احتمال بروز شعله‌های یک منازعه را در منطقه تقویت می‌کند، به شدت اجتناب شود.

پربیننده ترین خبرها