«خط آهن عربی-اسرائیلی»؛

ریاض و ابوظبی رؤیای اسرائیل را برآورده می‌کنند؟

ریاض و ابوظبی رؤیای اسرائیل را برآورده می‌کنند؟
سه شنبه 18 تير 1398 - 10:48

تحلیلگران مسائل رژیم صهیونیستی با هشدار درباره پیشنهاد این رژیم برای راه اندازی خط ریلی ریاض به حیفا درباره پیامدهای آن بر مسئله فلسطین هشدار دادند.

العالم - فلسطین اشغالی

وبگاه خبری الخلیج اونلاین در یادداشتی با عنوان «از حیفا تا خلیج فارس... ریاض و ابوظبی رؤیای اسرائیل را با قطار عادی‌سازی برآورده می‌کنند»، نوشت: اتصال ریلی اسرائیل به حوزه خلیج (فارس) در گذشته در حد رؤیا بود زیرا همه شرایط منطقه‌ای مانع برآوردن شدن آن بود، اما امروز به واقعیتی تبدیل شده که به نظر می‌رسد اسرائیل بزودی آن را جشن می‌گیرد.

نادر الصفدی، نویسنده یادداشت با ذکر این مقدمه آورده است: روابط رژیم اشغالگر با کشورهای عربی به مرحله ائتلاف‌های اقتصادی، امنیتی و استراتژیک رسیده که بسیار جلوتر از عادی‌سازی سیاسی است.

در این یادداشت آمده است: اسرائیل از مهم‌ترین پروژه جدید عادی سازی خود با برخی از کشورهای عربی پرده برداشت تا قطار آن با حرکت روی ریل روابط با کشورهای به اصطلاح میانه‌رو از ایستگاه نخست خود در تل‌آویو به راه افتد و با عبور از امارات به ریاض، پایتخت عربستان برسد و از دوران جدیدی از روابط اسرائیل با کشورهای عربی خبر بدهد که در آن مسئله فلسطین بیشترین زیان را خواهد بُرد.

«یسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در جریان سفر اخیر خود به ابوظبی، پایتخت امارات، طرحی برای احداث یک خط راه آهن جدید ارائه کرده است که سرزمین‌ اشغالی فلسطین و عربستان را از طریق اردن و کشور‌های عربی خلیج (فارس) به یکدیگر متصل می‌کند و نامش نیز «طرح صلح منطقه‌ای راه‌آهن» است.

به نوشته روزنامه اسرائیل بالعربیه، این طرح شامل احداث مسیرهای تجاری کوتاه‌تر، ارزان‌تر و امن‌تر است که از اقتصاد کشورها حمایت می‌کند.

این روزنامه چاپ فلسطین اشغالی، دوشنبه هفته گذشته (یکم جولای) تصاویری از حضور کاتص در صحن مسجد الشیخ بوزاید ابوظبی مربوط به سفر اواخر ژوئن وی به امارات منتشر کرد.

در برهه اخیر امارات عربی متحده و تل وآویو روند عادی سازی روابط خود را شتاب بخشیده‌اند. سفرهای دیپلماتیک علنی بین دو طرف و حضور امارات در کنفرانس منامه، ویژه بُعد اقتصادی طرح «معامله قرن» و دیگر مسائل، روابط محرمانه بین دو کشور را لو داده است.

بر اساس طرحی که کاتص، آوریل گذشته هم در کنفرانس خبری اعلام کرد، این خط آهنِ منطقه‌ای از شهر حیفا تا بیسان در داخل سرزمین‌ اشغالی ۱۹۴۸ میلادی ادامه خواهد داشت و از پل شیخ حسین که اردن را به فلسطین اشغالی متصل می‌کند عبور خواهد کرد و از آنجا به شهر اربد در شمال اردن و سپس تا کشور‌های عرب خلیج (فارس) و عربستان امتداد خواهد داشت.

کاتص فاش کرد مذاکرات مهمی با برخی از کشور‌های عربی که به نامش اشاره نکرد، درباره این طرح در جریان بوده و به احتمال پیشبرد این طرح بسیار امیدوار است.
کاتص ادعا کرده بود: «این طرح به تقویت اردن و تبدیل آن به مرکز ترابری کمک خواهد کرد، زیرا خط راه آهن نه تنها اردن را قادر خواهد کرد که به بنادر حیفا دسترسی داشته باشد بلکه این کشور را قادر می‌سازد به همه کشور‌های عرب خلیج (فارس) دسترسی پیدا کند و این خط آهن به مثابه یک پل زمینی بین کشور‌های عربی یاد شده خواهد بود و دسترسی زمینی آنان را به سواحل دریای مدیترانه آسان خواهد کرد».

کاتص این را هم گفته بود که جیسون گرینبلات فرستاده ویژه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به منطقه از این طرح بشدت خوشش آمده و قول داده آن را با ترامپ در میان بگذارد.

تحلیلگران و کارشناسان مسائل اسرائیل معتقدند عربستان و دیگر کشورهای عربی شامل مصر و امارات عملا صفحه جدیدی از روابط خود با رژیم اشغالگر گشوده‌اند و خط ریلی آغازگر دوران طلایی جدیدی بین دو طرف خواهد بود.

«محمد مصلح»، کارشناس مسائل اسرائیل معتقد است عربستان با قطاری که از پایتخت‌های کشورهای میانه رو عربی می‌گذرد در تحقق رؤیای رژیم اشغالگر موفق عمل کرده است تا همه محدودیت‌ها و موانع منطقه‌ای که دستیابی به این رویا را دشوار ساخته بود برداشته باشد.

وی افزود: کشورهای عربی عملا مرحله عادی‌سازی را پشت سر گذاشته و مرحله‌ای خطرناک‌تر را با ایجاد ائتلاف‌های امنیتی، راهبردی واقتصادی با اسرائیل آغاز کرده‌اند و این برای رژیم اشغالگر پیروزی بزرگی است که می‌تواند زمینه نفوذ بیشتر آن در هر کدام از این کشورهای عربی را با رضایت رهبران آن فراهم کند.

المصلح گفت: خط ریلی یاد شده اگر در سال 2019 افتتاح شود ضربه‌ای قوی و دردناک به مسئله فلسطین است و دروغ کشورهای عربی و در رأس آن عربستان را رو می‌کند که دم از حمایت از مسئله فلسطین و کمک به فلسطینیان می زنند.

به نوشته الخلیج اونلاین، محمد بن سلمان از ژوئیه 2017 که ولی عهد عربستان شده چهره ای برای آینده روابط اقتصادی میان ریاض و تل آویو ترسیم کرد و گفت: اسرائیل، اقتصادی بزرگ به اندازه بزرگی خود خواهد ساخت و اقتصاد آن رو به رشد است.

موضوعی که نشانه علنی شدن عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم اشغالگر است و موج گسترده‌ای از خشم در جوامع عربی و اسلامی را به همراه داشت، اظهارات ولی‌عهد سعودی در گفت‌وگو با مجله آمریکایی آتلانتیک بود که در آن گفت: «من ایمان دارم که فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها حق دارند سرزمینی ویژه خودشان داشته باشند».

کارشناس مسائل اسرائیل با بیان اینکه قطار عادی‌سازی مسافت زیادی را پیموده است، افزود: در عین حال رژیم اشغالگر زمانی می‌تواند این پروژه بزرگ را که اولین مورد در نوع خود بوده اعلام کند که ضمانت‌هایی از کشورهای عربی و بین‌المللی برای اجرای آن به دست آورد و منابع مالی آن از خود کشورهای عربی مذکور تامین شود.

وی با اشاره به اینکه اسرائیل دیگر دشمن بسیاری از کشورهای عربی و در راس آن عربستان نیست، افزود: اسرائیل متحد مهمی در منطقه شده و این موضوع در چارچوب طرح خاورمیانه جدید جای دارد که مشخصه‌های آن را معامله قرن فاش کرده است. طرحی که بر اساس به حاشیه راندن مسئله فلسطین، حذف راه حل تشکیل دو کشور و حق بازگشت آوارگان و در عین حال تحکیم روابط عربی با اسرائیل است.

ضربه به مسئله فلسطین

این کارشناس، خط ریلی بین عربستان و اسرائیل را یک پل سیاسی و اقتصادی بین کشورهای عربی و رژیم اشغالگر و چهره‌ای از عادی‌سازی آشکار در منطقه خواند و گفت: انتظار می‌رود که قطار یاد شده، آغازگر مراحلی قوی‌تر در دیدارها، روابط، پروژه‌ها و طرح‌های اقتصادی، امنیتی و راهبردی موثرتر باشد و چهره کامل منطقه را تغییر دهد.

«خالد صادق» یک کارشناس دیگر مسائل اسرائیل با بیان اینکه اسرائیل بارها در جریان مذاکرات صلح و مذاکرات محرمانه و آشکار با کشورهای عربی پروژه ریلی مذکور را مطرح کرده بود، افزود: شانس تحقق این رویا برای اسرائیل با به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا و ارائه معامله قرن از سوی داماد وی بیشتر شد، چون این طرح اساساً اسرائیل را طرح اصلی مسلط بر سیاست‌های کشورهای خاورمیانه و اقتصاد و امنیت آن قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: عربستان گام‌های آشکاری در رفع موانع برابر اجرای پروژه‌های مشترک با اسرائیل برداشته است از جمله اینکه با گفتمان سیاسی ضد ایرانی خود، آمد و شدهای محرمانه دیپلماتیک و کنار گذاشتن مسئله فلسطین و اشاره به بازنگری در طرح صلح عربی و ایجاد اصلاحاتی مورد رضایت اسرائیل در آن، خود را به اشغالگران نزدیک کرده است.

به گفته صادق عملی شدن پروژه مذکور به این معناست که اسرائیل توانست در عمق کشورهای عربی نفوذ کرده و از انزوا خارج شود و نوعی امنیت اقتصادی برای خود و ثبات برای ملتش به ارمغان آورد یعنی با دور زدن حقوق فلسطینیان مسئله فلسطین را به طریقی که اشغالگران را راضی کند به پایان می‌رساند و این موضوع یهودیان دنیا را تشویق می‌کند به اسرائیل مهاجرت کند کما اینکه کشورها را به ایجاد روابط با اسرائیل به عنوان یک کشور واقعی ترغیب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه روند عادی‌سازی سیاسی و اقتصادی میان اسرائیل و شماری از کشورهای عربی وبالاخص حوزه خلیج فارس شکلی علنی به خود گرفته است، گفت: حرف از ملاقات‌های سیاسی و توافق بر سر مسائل خاورمیانه و پروژه‌های مشترک اقتصادی است و دفاتری تجاری هم در کشورهای حوزه خلیج فارس با رژیم اشغالگر همکاری می‌کند.

این تحلیلگر سیاسی درباره خطر اجرای طرح مذکور برای فلسطینیان و کشورهای عربی هشدار داد و گفت: رژیم اشغالگر در خروج از انزوا موفق بوده و توانسته در دیوار عربی را که فلسطینی‌ها به آن برای حمایت از مسئله خود تکیه کرده‌اند شکاف اندازد و پروژه قطار برای رژیم اشغالگر منافع بزرگی دارد که از طریق آن می‌تواند بر منطقه مسلط شده و منابع آن را به تاراج ببرد.

روابط رژیم صهیونیستی با عربستان، بحرین و امارات روند پرشتابی گرفته است و اخیرا هم کنفرانسی موسوم به در منامه با حضور مقامات و خبرنگاران اسرائیلی و مشارکت این کشورها برگزار شد.

نشست کارگروه منامه به منزله عادی سازی آشکار کشورهایی عربی با اسرائیل بود که با شوکه کردن محافل سیاسی موضع اسرائیل را قوی‌تر کرد زیرا این رژیم تلاش می‌کند با کمک کشورهای عربی و غربی نفوذ خود را در فلسطین گسترش داده و حقوق فلسطینی‌ها را برباید.

فارس

پربیننده ترین خبرها