ابر نفتکش حامل نفت ایران همچنان در بند انگلیس/ پیش دستی لندن در نامه نگاری به سازمان ملل برای آزاسازی نفتکش توقیفی

ابر نفتکش حامل نفت ایران همچنان در بند انگلیس/ پیش دستی لندن در نامه نگاری به سازمان ملل برای آزاسازی نفتکش توقیفی
دوشنبه 31 تير 1398 - 11:51

درحالی که نیروی دریایی انگلیس بیش از دو هفته پیش در اقدامی مغایر قوانین بین المللی ابر نفتکش حامل نفت ایران را در تنگه جبل الطارق توقیف و به تلاش های دیپلماتیک تهران برای آزادسازی آن بی توجهی نموده، حالا لندن در نامه ای به سازمان ملل متحد، از ایران خواسته تا نفتکش توقیفی این کشور را آزاد کند.

العالم ـ اروپا

دولت انگلیس پیش از این که به آزادسازی ابرنفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق مبادرت کند و به ماجراجویی دریایی خود پایان دهد، در اقدامی پیش دستانه به سازمان ملل نامه نوشته و خواستار رفع توقیف نفتکش خود از سوی ایران شده است.

تفنگداران نیروی دریایی انگلیس ۱۳ تیرماه 1398 ابر نفتکش «گریس ۱» حامل نفت خام ایران را در جبل الطارق در حالی با ادعای این که این کشتی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض کرده، توقیف کردند که طبق قوانین بین المللی نه ایران و نه هیچ کشور دیگری به غیر از اتحادیه اروپا ملزم به رعایت این تحریم نیستند.

عصر روز جمعه (۲۸ تیر ماه 398 ) نیز یک فروند نفتکش انگلیسی با نام استینا ایمپرو " "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

بررسی شکایت ایران از انگلیس به مجامع بین المللی در خصوص توقیف نفتکش گریس

پس از توقیف نفتکش گریس، در پژوهشی در خصوص وضعیت حقوقی توقیف این نفتکش، مطرح شد که تهران به شکایت از انگلیس در مجامع بین المللی به خاطر توقیف نفتکش گریس تحت عنوان تنش زایی و بحران آفرینی مبادرت کند.

در این گزارش که 26 تیر ماه یعنی 13 روز پس از توقیف ابر کشتی حامل نفت ایران منتشر شده، تاکید شد: با فرض درستی ادعای بریتانیا، ایران الزامی به رعایت قوانین تحریمی یکجانبه اتحادیه اروپا در قبال کشورهای ثالث ندارد. لذا راهکار حقوقی در این زمینه شکایت به مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت براساس مواد ۳۴ و ۳۵ منشور ملل متحد عنوان شد.

پش از این نیز «مجید تخت روانچی» نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه 19 تیرماه در مصاحبه با شبکه «بی‌بی‌سی»، به انگلیس هشدار داده بود که اگر کشتی حامل نفت ایران که در تنگه «جبل الطارق» توقیف شده، آزاد نشود، لندن با تبعاتی روبرو می‌شود. وی با رد این ادعا که این کشتی قصد داشته محموله نفتی را به سوریه تحویل دهد، اقدام نیروی دریایی انگلیس در توقیف این نفتکش را «نمونه‌ای روشن از راهزنی و نقض قوانین بین‌المللی» توصیف کرده و گفته بود که بهتر است دولت بریتانیا هرچه سریع‌تر این کشتی را آزاد کند.

بنابر گزارش اسپوتنیک، بر اساس نامه نماینده انگلیس در سازمان ملل در خصوص توقیف نفتکش استینا ایمپرو "Stena Impero " از ایران درخواست شده تا این کشتی را آزاد کند.

در این نامه امده است که بریتانیا شاهدی مبنی بر برخورد نفتکش با قایق ماهیگیری ایران که مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح کرده‌اند، وجود ندارد.

لندن گفته که این اقدام تلافی‌جویانه در توقیف نفتکش استینا ایمپرو نسبت به توقف نفتکش ایرانی در بریتانیا می باشد.

ادعای انگلیس در این نامه درحالی مطرح شده که سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به ماجرای توقیف نفتکش ها در گفت وگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد که استدلال ایران در توقیف نفتکش انگلیسی قانع کننده تر از دلایل مقام های انگلیسی و دولت محلی جبل الطارق در توقیف نفتکش ایرانی است.

پربیننده ترین خبرها