نخست وزیر انگلیس امروز تصمیم می گیرد؛

آیا انگلیس به جای حل مناقشه نفتکش ها، تنش ها را افزایش می دهد/ احتمال تصمیم نادرست لندن مبنی بر مسدود کردن دارایی های ایران

آیا انگلیس به جای حل مناقشه نفتکش ها، تنش ها را افزایش می دهد/ احتمال تصمیم نادرست لندن مبنی بر مسدود کردن دارایی های ایران
دوشنبه 31 تير 1398 - 13:39

در حالی که گفته می شود دولت انگلیس اقدامات بعدی علیه ایران را در واکنش به توقیف نفتکش این کشور امروز (دوشنبه) در پارلمان اعلام خواهد کرد اما کارشناسان مسائل منطقه می گویند لندن با توجه به فشار حداکثری آمریکا، قادر به اتخاذ اقدامات مشهود چندانی نیست.

العالم ـ اروپا

به گزارش رویترز، انگلیس هنوز در حال ارزیابی نحوه واکنش به توقیف بحرانی است که در رابطه با ایران در خلیج (فارس) بروز کرده است اما هنوز به راه حل چندانی درباره برنامه هایش برای پاسخ به ایران دست نیافته است.

این گزارش می افزاید: در حالی که بریتانیا در حال ارزیابی نحوه پاسخ دادن به این بحران است، این کشور گزینه های خوبی در اختیار ندارد.

رویترز به نقل از دفتر نخست وزیر انگلیس افزود: «ترزا می» امروز (دوشنبه) ریاست کمیته واکنش اضطراری کابینه موسوم به «کبرا» را برعهده دارد و قرار است دراین جلسه درباره بحران مذکور گفت وگو شود.

این خبرگزاری نوشته، راه حل های چندانی توسط انگلیس درباره نحوه پاسخگویی به موضوع توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» در تنگه هرمز ارائه نشده است.

این رسانه انگلیسی توقیف این نفتکش انگلیسی در جمعه این هفته از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را اقدامی تلافی جویانه از سوی تهران به دنبال توقیف تانکر ایرانی در دو هفته قبل از آن عنوان کرد.

رویترز به نقل از کارشناسان خاطرنشان کرده، در شرایطی که ایالات متحده تاکنون حداکثر تحریم های اقتصادی ممکن را علیه ایران اعمال کرده و همه صادرات نفتی این کشور را منع کرده است، لندن اقدامات آشکار چندانی را نمی تواند بکار بندد.

«تیم ریپلی» کارشناسان دفاعی انگلیس و نویسنده مسائل خلیج فارس در هفته نامه انگلیسی جینز دیفنس دراین زمینه گفته، در مقطع زمانی کنونی فکر نمی کنم که بتوانیم به توافقی دست یابیم که این بحران را حل کند. تامین امنیت و اسکورت کشتی ها در آینده مساله دیگری است.

این کارشناس دفاعی خاطرنشان کرده، برخلاف تانکر ایرانی که بار ارزشمندی حاوی ۲ میلیون نفت داشت، نفتکش انگلیسی در زمان توقیف از نظر بار خالی بود و ۲۳ خدمه آن عمدتاً هندی بودند و هیچ شهروند بریتانیایی در آن حضور نداشت. ظاهراً ایران با توقیف این نفتکش قصد داشته بدون ایجاد بحرانی بزرگتر، واکنش بریتانیا را محک بزند.

وی گفته که ایران احتمالاً هر گونه واکنش بریتانیا را از طریق منشور گسترده تر درگیری با آمریکا ارزیابی می کند. اگر آمریکایی ها همچنان به فشار ادامه دهد، انگیزه ای برای ایران باقی نمی ماند تا نفتکش های بیشتری را توقیف نکند. آنها چیزی برای باختن ندارند.

در همین حال یک مقام ایرانی که خواست نامش فاش نشود نیز به نکته مشابهی اشاره کرده و گفته که ایران در حال نمایش قدرت خود بدون ورود به یک رویارویی نظامی است واین نتیجه افزایش فشار آمریکا بر ایران است.

رویترز در ادامه گزارش خود آورده، مقام های ارشد انگلیسی بعد از اینکه اقدام ایران را «خصومت آمیز» توصیف کردند روز یکشنبه را سکوت کردند و این موضوع نشان داد که آنها هنوز در حال ارزیابی نحوه واکنش خود هستند.

«توبیاس الوود» معاون وزیر دفاع انگلیس به شبکه خبری اسکای نیوز گفته ما به دنبال گزینه های جدی هستیم. ما با همه همکاران و متحدان بین المللی خود رایزنی خواهیم کرد تا ببینیم واقعاً چه اقدامی می توان انجام داد.

این مقام انگلیس افزود: مهم ترین و اولین مسئولیت ما اطمینان از دستیابی به راه حلی در خصوص نفتکش توقیف شده است و باید اطمینان یابیم که کشتی هایی که با پرچم انگلیس تردد می کنند در این آب ها با امنیت و به سلامت تردد کنند و بعد به دنبال تصویری گسترده تر خواهیم بود.

رویترز نوشته که توقیف کشتی ایرانی در مهم ترین آبراه تجارت جهانی نفت، تازه ترین تنش در سه ماه گذشته در رویارویی بین ایران و غرب بوده که از زمان اعمال تحریم های جدید آمریکا آغاز شده است.

کشورهای اروپایی از جمله انگلیس با تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته ای ایران مخالف هستند اما تاکنون نتوانسته اند پیشنهادی به ایران دهند که منافع اقتصادی وعده داده شده در توافق را برای این کشور محقق کند.

انگلیس تاکنون در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل ادعا کرده که نفتکش توقیف شده در آب های منطقه ای عمان در حال تردد بوده و از حق تردد قانونی برخوردار بوده است.

به گزارش ایرنا، جمعه شب گذشته و پس از دو هفته از توقیف ابرنفتکش حامل نفت ایران از سوی تفنگداران نیروی دریایی انگلیس در تنگنه جبل الطارق، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنا به درخواست سازمان بنادر و امور کشتیرانی استان هرمزگان، کشتی انگلیس را به دلیل حادثه‌آفرینی، خاموش کردن سیستم موقعیت‌یاب و دفع پسماند نفتی توقیف کرد.

شبکه دویچه وله آلمان با استناد بر گزارش های تایید نشده از احتمال مسدود کردن دارایی های ایران در انگلیس خبر داده است. این شبکه خبری به نقل از خبرگزاری آلمان عنوان کرده وزارت خارجه بریتانیا این گزارش ها را تایید نکرده است.

پربیننده ترین خبرها