بالا گرفتن اختلافات در دولت آلمان درباره پیوستن به ائتلاف دریایی

بالا گرفتن اختلافات در دولت آلمان درباره پیوستن به ائتلاف دریایی
دوشنبه 7 مرداد 1398 - 16:20

وزیر خارجه آلمان در حالی از آمادگی این کشور برای مشارکت در ائتلاف دریایی پیشنهادی انگلیس خبر داده که اختلافات در دولت ائتلافی این کشور بر سر این موضوع بالا گرفته است.

العالم ـ اروپا

پیوستن و یا نپیوستن به ائتلاف کشورهای اروپایی برای حفاظت از کشتی ها در خلیج فارس به یک موضوع اختلاف برانگیز در دولت ائتلافی آلمان تبدیل شده است.
هر چند فرانسه، ایتالیا و دانمارک برای الحاق به انگلیس در طرح ائتلاف دریایی اعلام آمادگی کرده اند اما دولت آلمان هنوز پاسخ روشنی در این خصوص به لندن نداده است.
به نوشته نشریه بیلد در حالی که مقامات حزب صدراعظم آلمان (دموکرات مسیحی) به این تصمیم چراغ سبز نشان می دهند اما دیگر احزاب دولت ائتلافی (سوسیال دموکرات) به شدت به مخالفت با آن برخاسته اند.
در همین رابطه «نیلز اشمید» از مقامات ارشد این حزب در گفت وگو با فرانکفورتر آلگماینه گفت: بحث ماموریت نظامی آلمان در تنگه هرمز موضوعیت ندارد.
همچنین «رودریش کیزه وتر» نماینده حزب سوسیال دموکرات در کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان به این روزنامه گفت که ائتلاف دریایی در منطقه می تواند مفید باشد اما برلین می تواند با هواپیماهای شناسایی و در اختیار قراردادن کشتی های خود به این ائتلاف، در آن مشارکت کند.
این در حالی است که ایران در مورد اعزام کشتی های نظامی اروپایی به منطقه هشدار داده و اعلام کرده است که چنین اقدامی می تواند موجب وخامت بیشتر اوضاع شود.
امروز همچنین «یورگن تریتین» رهبر پیشین حزب سبزهای آلمان گفت هدف آلمان برای مشارکت در ائتلاف دریایی اروپا، تنها باید «تنش زدایی» باشد.
وی در گفت وگو با رونامه «راین نکار» در عین حال تاکید کرد اختلافات در خلیج فارس باید از طریق ابزارهای دیپلماتیک حل و فصل شود.
به گفته این سیاستمدار آلمانی مشارکت کشورهای اروپایی در ائتلاف دریایی باید با تصمیم سازمان ملل انجام گیرد و در غیراین صورت از منظر حقوقی قابل دفاع نخواهد بود.
به گزارش ایرنا، پس از آنکه یک نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» در پی نقض قوانین دریایی و بین‌المللی از سوی ایران توقیف شد لندن به کشورهای اروپایی پیشنهاد داد برای تامین امنیت نفتکش‌های خود یک ائتلاف نظامی در خلیج فارس تشکیل دهند.
در پاسخ به این درخواست «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان گفت زمانی که جزئیات این طرح روشن‌تر شود آلمان در خصوص مشارکت در آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.
وی در عین حال تاکید کرد که برلین به کارزار «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران ملحق نمی‌شود.

پربیننده ترین خبرها