واکنش های اعتراضی در نخستین سفر جانسون

واکنش های اعتراضی در نخستین سفر جانسون
سه شنبه 8 مرداد 1398 - 19:40

بوریس جانسون در نخستین سفر پس از رسیدن به مقام نخست وزیری به اسکاتلند رفت اما با استقبال سرد مقامات محلی و اعتراض های مردمی در اسکاتلند روبرو شد.

العالم - اروپا

به گزارش خبرگزاري صدا و سيما از لندن، همزمان با افزایش واگرایی ها و هشدار اسکاتلندی ها، ولزی ها و شماری از ساکنان ایرلند شمالی برای جدایی از انگلیس در صورت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، "بوریس جانسون" نخستین سفر کاریش را با وعده پرداخت سیصد میلیون پوندی به این مناطق انجام داد، اما واکنش اسکاتلندی ها مطلوب "جانسون" نبود.

"بوریس جانسون" در نخستین سفر پس از رسیدن به مقام نخست وزیری به اسکاتلند رفت تا به گفته خودش، یکپارچگی کشور را تقویت کند اما با استقبال سرد مقامات محلی و اعتراض های مردمی در اسکاتلند روبرو شد.

در آستانه سفر "جانسون" به اسکاتلند که به همراه انگلیس، ولز و ایرلند شمالی، بریتانیا یا انگلستان را تشکیل می دهند، مخالفان سیاست های وی، تظاهرات کردند، به ویژه از رویکرد نخست وزیر جدید در خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا انتقاد کردند.

معترضان جدایی اسکاتلند را از انگلیس خواستار شدند، درخواستی که "ایان بلکفورد" رهبر نمایندگان حزب ملی اسکاتلند سومین حزب بزرگ این کشور در پارلمان آن را یاد آور شد و گفت: "نیکولا استورجن" سر وزیر اول و رهبر حزب ملی اسکاتلند شفاف اعلام کرده است که تعیین زمان برای برگزاری همه پرسی استقلال این منطقه از انگلیس در دست بررسی است.

"بوریس جانسون" در واکنش به انتقادها گفت: من آماده ام هزاران مایل سفر کنم تا به توافق جدید برسیم.

وی توافق برای چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را که زمان نخست وزیری "ترزا می" حاصل شد، مرده توصیف کرد و افزود: چشم انداز برای توافق جدید هنوز از بین نرفته است.

نخست وزیر جدید انگلیس همچنین قرار است به ولز و ایرلند شمالی نیز سفر کند جایی که طبل جدایی در آنجا نیز به صدا درآمده است.

سیاست نخست وزیر انگلیس مبنی بر ترک اتحادیه اروپا حتی بدون توافق با این اتحادیه،خشم شمار فراوانی از سیاستمداران، مردم و احزاب سیاسی را به ویژه در این مناطق برانگیخته است به گونه ای که اکنون، گرایش به جدایی این مناطق از انگلیس، آشکارتر شده است.

در این سفر آشکار شد حتی "روث دیویدسون" (Ruth Davidson)، هم حزبی نخست وزیر جدید و رهبر حزب محافظه کار در اسکالتند، از سیاست جدایی بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا، حمایت نمی کند.

مقامات اقتصادی و کارشناسان در انگلیس بارها اعلام کرده اند: جدایی بدون توافق از اتحادیه اروپا خسارت بارترین گزینه برای این کشور است.

"جیم برن" کارشناس سیاسی در پاسخ به این پرسش که چرا "بوریس جانسون" و دیگر حامیان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با وجود هشدارهای خروج بدون توافق بر آن تاکید می کنند، گفت: آنان معتقدند مقامات اتحادیه اروپا بلوف می زنند و در نهایت مجبور خواهند شد به خواست لندن برای تغییر مفاد توافق تن دهند.

همزمان "مایکل گوو" عضو برجسته حزب حاکم محافظه کار از اجرای اقدامات و کسب آمادگی های لازم برای خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا خبر داده است، خبری که نگرانی صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی در انگلیس را بیشتر کرده است.

"جاش هاردی" (Josh Hardie)، معاون دبیرکل کنفدراسیون صنایع انگلیس، بزرگ ترین گروه صاحبان مشاغل در انگلیس در این باره گفت: نه انگلیس و نه اتحادیه اروپا، برای جدایی بدون توافق آماده نیستند و در صورت خروج بدون توافق، اقتصاد انگلیس مختل خواهد شد.

تاکنون صدها شرکت از بیم پیامدهای برگزیت از انگلیس کوچ کرده اند و یا در صدد تعدیل نیرو و کوچ از این کشورند، در تازه ترین مورد مالک فرانسوی شرکت خودروسازی واکسهال در انگلیس اعلام کرد: اگر انگلیس بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود، خودروسازی در انگلیس دیگر سودآور نخواهد بود و به همین علت، کارخانه را در این کشور برخواهد چید.

پیش تر هم شرکت نیسان از تعدیل نیرو،‌ توقف سرمایه گذاری و تولید محصولات جدید در انگلیس خبر داده بود.

صاحب نظران انگلیسی می گویند نشانگان منفی خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا، قابل انکار نیست حتی اگر جانسون، قسم پاول مقدس بخورد.

نخستین سفر جانسون به اسکاتلند نشان داد برخلاف دو نخست وزیر قبلی انگلیس، دیوید کامرون و ترزا می، بوریس جانسون فعلا برنامه ای برای سفر به مقر اتحادیه اروپا و گفتگو با مقامات این اتحادیه ندارد.

پربیننده ترین خبرها