تنش جدید در روابط تل‌آویو و امان؛ شاه اردن دیدار با نتانیاهو را رد کرد

تنش جدید در روابط تل‌آویو و امان؛ شاه اردن دیدار با نتانیاهو را رد کرد
شنبه 12 مرداد 1398 - 16:23

هفته گذشته بلافاصله پس از آنکه «جرد کوشنر» داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا، اردن را ترک کرد خبری مبنی بر تعطیلی مقبره هارون نبی(ع) در اردن به دلیل حضور صهیونیست‌ها در صحن آن منتشر شد.

العالم _ فلسطین اشغالی

«عبدالناصر ابوالبصل» وزیر اوقاف اردن روز پنجشنبه گذشته دستور تعطیلی مقبره هارون نبی(ع) در شهر وادی موسی واقع در جنوب اردن به دلیل آنکه گردشگران صهیونیست در آنجا آئین تلمودی به جا آورده بودند، صادر کرد.

این خبر بلافاصله پس از آن منتشر شد که «جرد کوشنر» داماد و مشاور رئیس‌جمهور که برای بازاریابی طرح موسوم به «معامله قرن» به اردن سفر کرده بود، این کشور را ترک کرد.

صدها نفر از اهالی منطقه وادی موسی و دیگر شهروندان اردنی به این خبر واکنش نشان داده و مسؤولان امنیتی این کشور را به دلیل آنکه به گردشگران صهیونیست برای ورود به این مکان اجازه داده بودند، مورد سرزنش قرار دادند.

روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس‌العربی» نوشت که تعطیلی مقبره هارون نبی(ع) در حالی است که با سفر جنجالی کوشنر به امان همزمان شد و علاوه بر آن خبرهایی درباره اینکه روابط اردن و رژیم صهیونیستی در «بدترین وضعیت سیاسی» قرار دارد، منتشر شده است به خصوص اینکه از دیدگاه مقامات اردن به دلیل انتخابات این رژیم، ترتیبات «معامله قرن» نیز به تعویق افتاده است.

«عبدالله دوم» شاه اردن شخصا گفته است که معامله قرن تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است و دلیل آن هم ناتوانی رژیم صهیونیستی در تشکیل دولت پس از انتخابات اخیر است.

برخی شخصیت‌های اردنی از جمله «محمد الحلایقه» وزیر اسبق اردن معتقد است که هدف از سفر کوشنر به اردن تلاش دولت آمریکا برای کمک به «بنیامین نتانیاهو» برای پیروزی در این انتخابات است.

از دیدگاه محافل سیاسی اردن، کوشنر نه تنها برای کمک به پیروزی نتانیاهو در انتخابات تلاش می‌کند بلکه هدف وی این است که نتانیاهو بتواند تشکیل دولت بدهد و به همین دلیل در تلاش برای تدوین نسخه جدید کمپ دیوید با نظارت ترامپ و رهبران منطقه است.

در این رابطه نیز شاه اردن در دیدار با کوشنر با جزئیات این معامله سیاسی مخالفت و بر پایبندی به راه‌حل دو دولت تأکید کرد و گفت که به کمتر از دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی راضی نخواهند شد.

القدس‌العربی همچنین به نقل از یک منبع آگاه نوشت که امان برای حضور در کمپ‌دیوید به صرف گرفتن عکس یادگاری تمایلی ندارد ،آنگونه که در نشست اقتصادی بحرین رخ داد، اما اگر هدف از این نشست اجرای گفت‌وگو با ترامپ و تیم وی باشد در آن صورت مسئله متفاوت خواهد بود.

طبق این گزارش، شاه اردن اخیرا درخواست نتانیاهو برای دیدار را رد کرده و گفته است که با هر گونه دیدار و یا تماسی در این مرحله مخالف است و همین امر باعث خشم نتانیاهو شده است.

این روزنامه همچنین وضعیت بین راست‌گراهای اسرائیلی و اردن بسیار دشوار توصیف کرد و افزود که محافل اردنی سفر کوشنر و پیشنهادات وی را فاجعه برای هویت دولت اردن می‌دانند.

فارس

پربیننده ترین خبرها