راهزنی دریایی انگلیس؛ افشای جنگ اطلاعاتی عظیم آمریکا علیه صادرات نفت ایران

راهزنی دریایی انگلیس؛ افشای جنگ اطلاعاتی عظیم آمریکا علیه صادرات نفت ایران
دوشنبه 21 مرداد 1398 - 13:55

خبر شناسایی 17جاسوس تربیت‌ یافته سازمان اطلاعاتی آمریکا "سیا" و ضربه سنگین به نهاد جاسوسی یکی از ابرقدرت های جهانی درحالی 31 تیرماه 1398 از سوی وزارت اطلاعات منتشر شد که مقامات آمریکایی به رغم انتشار تصاویر و برخی اسناد و کدهای مربوطه، سراسیمه آن را تکذیب کردند تا از افشای بیش از پیش ماهیت پشت پرده جنگ اطلاعاتی عظیم خود علیه ایران و برانگیخته شدن حساسیت افکار عمومی نسبت به اینگونه اقدامات مخرب و آبروریزی به راه انداختن "جنگ سرد نوین" جلوگیری کنند.

العالم ـ گزارش

حالا نیویورک تایمز فاش کرده که آمریکا اقدامات جاسوسی وسیعی را برای کسب اطلاعات پیرامون صادرات نفت ایران به راه انداخئه و دلالان و جاسوسان زیادی را به کار گرفته تا از نفت به عنوان سلاحی علیه ایران در تحریم های اقتصادی استفاده کند.

طی یک سال گذشته به دنبال خروج یکجانبه آمریکا از معاهده بین المللی برجام و اعلام اجرای سیاست فشار حداکثری و به قول خود به صفر رساندن صادرات نفت ایران، تنش های سیاسی والتهاب در بازار جهانی نفت به طرز محسوسی افزایش یافته است.

ایران در سال ۲۰۱۷ روزانه چیزی حدود ۴ میلیون بشکه نفت تولید و ۱/ ۲ میلیون بشکه از آن را صادر می کرد. بنابراین تحمل تحریم نفت ایران به‌ عنوان کشوری که چهار درصد از کل تولید نفت دنیا را دراختیار دارد، برای بازار جهانی کار آسانی نیست ضمن این که حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان سال گذشته میلادی (2018) در سفر به برخی کشورهای اروپایی در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رییس جمهور سوئیس خاطرنشان کرد "حرفی که برخی مقامات آمریکایی زدند که ما می‌خواهیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم، یک گزافه‌گویی است که هیچ ‌وقت قادر نیستند آن را عملی کنند... آنها معنای این ادعا را درک نمی‌کنند زیرا برای ایران بی‌معنی است که در حالی که نفت منطقه صادر می‌شود، نفت ایران صادر نشود."

یکی از راه های ایران برای مقابله با تحریم های قلدرمآبانه و برخلاف قوانین بین المللی و از جمله معاهده برجام و قطعنامه سازمان ملل متحد، استفاده از راه های امن و محرمانه فروش نفت در پهنه گیتی است بنابر این طبیعی است که همواره سعی می کند اطلاعات دراین زمینه را کاملا محرمانه نگه دارد.

به رغم این که غرب خود را متعهد به برجام می داند و بارها این موضوع را رسما اعلام کرده است اما درعمل نه تنها گام تاثیرگذاری در این زمینه برنداشته و به تعهدات خود در برابر تحریم های غیرقانونی آمریکا عمل نکرده است بلکه بر عکس به همکاری آشکار و پنهان با آن نیز مبادرت کرده است به طوری که بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان، چندی پیش از به راه افتادن جنگ اطلاعاتی علیه صادرات نفت ایران خبر داد.

در همین حال گزارش رسانه های غربی حاکی است که آمریکا و آژانس‌های اطلاعاتی غرب به شدت به اطلاعات در زمینه فعالیت نفتی ایران علاقه نشان می دهند و حاضرند مبالغ هنگفتی در این راه خرج کنند به طوری که شماری از دلالان و خبرچینان به راه افتاده اند که هدف آنان دستیابی به اطلاعات درباره مشتریان نفت ایران، مسیرها و بازارهای آن، حساب‌های بانکی و نحوه بازگشت عواید آن به ایران، برای فروش این اطلاعات به آمریکا هستند.

نیویورک تایمز گزارش داده که دلالان یا ناقلان خبر در ازای دریافت پول نقد یا ویزای مهاجرت به آمریکا، اطلاعات خود را در اختیار آژانس‌های اطلاعاتی غرب قرار می‌دهند.

حالا به نظر می رسد خبر شناسایی و دستگیری 17جاسوس تربیت ‌یافته سازمان اطلاعاتی آمریکا "سیا" که 31 تیرماه 1398 از سوی معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات اعلام شد، بخشی از اقدامات کشورمان برای مقابله با افتضاح جنگ سرد نوین آمریکا، تروریسم اقتصادی، تحریم های غیر قانونی و ضد بشری این کشور علیه ملت ایران است.

ضربه سخت اطلاعاتی ایران به آمریکا منجر به انهدام شبکه گسترده جاسوسی مرتبط با سازمان سیا شد. شبکه ای که بنابر اعلام وزارت اطلاعات "به صورت سلولی در ایران فعالیت می‌کردند و هیچ کدام از آنها با دیگری ارتباطی نداشتند و هر کدام با یک افسر اطلاعاتی سیا در ارتباط بودند."

پس از افشای همکاری آژانس‌های اطلاعاتی غرب برای کمک به آمریکا در زمینه به صفر رساندن صادرات نفت ایران از سوی رسانه های غربی، تحلیل رفتار عجیب انگلیس درخصوص توقیف ابرنفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق به راحتی حکایت پشت پرده بده بستان های لندن با واشتگتن را برملا می کند.

تفنگداران نیروی دریایی انگلیس ۱۳ تیرماه 1398 ابر نفتکش «گریس ۱» حامل نفت خام ایران را در اقدامی ماجراجویانه و مغایر قوانین بین المللی در تنگه جبل الطارق با ادعای این که این کشتی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض کرده، توقیف کردند.

اقدام انگلیس درحالی است که طبق قوانین بین المللی نه ایران و نه هیچ کشور دیگری ملزم به رعایت تحریم های اتحادیه اروپا نیست و این تحریم فقط برای اعضای این اتحادیه لازم الاجراست. از سوی دیگر ایران ادعای انگلیس در خصوص مقصد این کشتی غول پیکر را رد و اعلام کرد که بنادر سوریه گنجایش پهلوگیری چنین کشتی را ندارد.

به دنبال رویکرد ماجراجویانه انگلیس درخصوص توقیف ابرنفتکش حامل نفت ایران و به رغم درخواست های مکرر تهران و تلاش های دیپلماتیک برای آزادی آن، نیروی دریایی سپاه عصر روز جمعه (۲۸ تیر ماه 398 ) یک فروند نفتکش انگلیسی با نام استینا ایمپرو " "stena impero" را هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان توقیف کرد.

انگلیس وقاحت را به جایی رسانده که علاوه بر همکاری مخفیانه اطلاعاتی با آمریکا برای به اصطلاح به صفر رساندن صادرت نفت ایران، حالا به اقدام آشکار در این زمینه روی آورده و این همه در حالی است که مطابق اعلام نظر رسمی مقامات این کشور در خصوص پایبندی به برجام، متعهد به رفع تحریم های اقتصادی ایران است.

جالب است که پس از راهزنی دریایی انگلیس روزنامه گاردین فاش کرد که دست انگلیس و آمریکا در این زمینه در یک کاسه است. این نشریه خاطرنشان کرد، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود که دولت انگلیس را تشویق کرد نفتکش حامل نفت ایران را در نزدیکی تنگه "جبل طارق" توقیف کند.

در همین حال نشریه آمریکن کانسروتیو اوایل مرداد ماه 1398درگزارشی با اذعان این که توقیف نفتکش حامل نفت ایران از سوی دولت جبل الطارق تحت قیمومیت انگلیس نقض روشن قوانین تعریف شده بین المللی است،‌ نوشت: تنش ها بین تهران و لندن در ارتباط با توقیف نفتکش ها به دخالت های دولت ترامپ باز می گردد و این دولت بود که آتش تنش بین این دو کشور را بر افروخت.

بی شک رویای آمریکا علیه ایران برای همراه کردن کشورهای متختلف با توسل به تهدید و تطمیع برای پیوستن به اقدامات غیر قانونی در زمینه تحریم های ضد بشری و تروریسم اقتصادی از جمله توسل به جنگ اطلاعاتی و جاسوسی و در مورد اخیر ائتلاف دریایی درخلیج فارس هیچگاه تعبیر نخواهد شد. شاهد این مدعا شکست آمریکا در زمینه فروپاشی اقتصادی و ناتوانی این کشور در به صفر رساندن صادرات نفت ایران بعد از هیاهوی خروج از برجام، ضربه سخت اطلاعاتی و انهدام شبکه گسترده جاسوسی سیا، شلیک قاطع پدافند هوایی کشورمان به هواپیمای جاسوسی متجاز و فوق پیشرفته این کشور و همچنین آبروریزی به بار آمده در خصوص توقیف نفتکش حامل نفت ایران است.

نویسنده: احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها