تحلیل روز/

مرگ مشکوک جفری اپستین و روی دیگری از چهره واقعی آمریکا

مرگ مشکوک جفری اپستین و روی دیگری از چهره واقعی آمریکا
پنج‌شنبه 24 مرداد 1398 - 14:46

چند روز پیش مقامات امریکایی رسما اعلام کردند "جفری اپستین" میلیاردر آمریکایی که به سوء استفاده جنسی از کودکان متهم بود در زندان خودکشی کرده است.

العالم-یادداشت روز

این در حالی است که مقامات قضایی نیویورک یک روز پیش از آنکه اپستین خود را حلق آویز کند با آزادی مشروط وی به قید وثیقه مخالفت کرده بودند، اما مرگ اپستین نه تنها پایان ماجرا نیست بلکه سررشته ای از یک کلاف سردرگم از سوالات و ابهامات است در این خصوص که اپستین چه کسی بود و چه اسراری را با خود پنهان داشت؟

ماجرای جفری اپستین، بانکدار و میلیاردر آمریکایی در سال‌های گذشته هر بار با فاش شدن جزئیاتی تازه داغ‌تر می‌شد.

نام اپستین شش سال قبل به دلیل شکایت دختران نابالغی بر سر زبان‌ها افتاد که در استخرپارتی‌های این بانکدار، میهمان‌ها را ماساژ می‌دادند. پلیس فدرال آمریکا "اف بی آی" گفته بود، اپستین چند دختربچه را تحت آزار جنسی قرار ‌داده بود و آنها را در خانه‌هایش در فلوریدا و نیویورک به تن فروشی وامی‌داشت.

اپستین ثروت بیکران خود را از معاملات وال استریت به دست آورده بود. پیش از رسوایی "استخرپارتی"، جورج میشل، بیل کلینتون، دونالد ترامپ و شاهزاده اندرو، پسر ملکه بریتانیا در شمار دوستان نزدیک او بودند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته برخی از اسامی ذکر شده نیز با کسب و کار نامشروع وی در ارتباط بودند، چنانکه گفته می شود وی برخی از دختران زیر سن قانونی را مجبور کرده است که روابط نامشروع با شاهزاده اندرو و جورج میشل برقرار کنند. و این در حالی است که کلینتون گفته است که اپستین را از سالها پیش ندیده و خبری از کسب و کار وی ندارد.

او یکبار در سال ۲۰۰۸ بازداشت شده بود. در آن زمان او اعتراف کرده بود که اسباب تن‌فروشی کودکان را برای مشتری‌های خود فراهم آورده است. پس از آن اپستین ۱۳ ماه را در زندانی سپری کرد که می‌توانست شش روز در هفته زندان را ترک کند. در ضمن، به یمن توافقی که با دستگاه قضایی انجام شده بود کار او دیگر به دادگاه فدرال کشیده نشد.

گذشته از این، یک مهم دیگر در پرونده جفری اپستین وجود دارد.

گیز‌لین ماکسول، یک زن ۵۷ ساله ‌بریتانیایی، که نامش کم‌تر به گوش خورده و در تصاویری همراه با مردان نام‌آشنایی مانند شاهزاده اندرو، دونالد ترامپ و بیل کلینتون دیده می‌شود در سال ۱۹۹۲ رابطه دوستی کوتاهی با اپستن برقرار کرده است. از قرار معلوم او از آن پس برای سال‌ها دختران جوانی را پیدا کرده و دقیقا برای رابطه نامشروع با اپستین آموزش داده است؛ دخترانی مانند ویرجینیا رابرتز که در آن زمان ۱۵ ساله بود.

راجع به زندگی خصوصی گیز‌لین ماکسول اطلاعات زیادی در دست نیست. او دختر رابرت ماکسول، غول رسانه‌‌ای بریتانیا بود که در سال ۱۹۹۱ به شکل مرموزی در قایق تفریحی‌اش کشته شد و گزارش ها نشان می دهد که در پشت مرگ مشکوک وی موساد اسرائیل قرار داشت، چرا که وی مدتی برای موساد کار می کرد و بیش از آنچه باید در این خصوص می دانسته.

جمله آخر در مورد اپستین نیز صدق می کند و به نظر می رسد که اپستین نیز بیش از آنچه که باید، می دانسته و دهان می گشود نام بسیاری از سران و افراد مشهور در آمریکا و خارج از آمریکا به میان می آمد و منافعشان به خطر می افتاد، یکی از مهمترین و برجسته ترین این اسامی، دونالد ترامپ است، ترامپ دوستی چندین ساله با اپستین دارد و از دهه های گذشته بارها و بارها با وی معاشرت داشته است.

گزارشاتی وجود دارد مبنی بر اینکه اپستین یک دفتر خاطرات دارد که در آن همه چیز را درمورد روابطی که با مسئولان و شخصیت های معروف داشته با ذکر جزئیات نوشته است و اگر اپستین زبان می گشود یک زلزله در عرصه سیاسی و رسانه ای آمریکا رخ می داد و نام بسیاری به میان می آمد، همین امر است که به شبهه ی قتل اپستین در زندان قوت می بخشد، نکاتی وجود دارد که توجه به آنهابه مدعا که مرگ اپستین یک قتل بوده نه خودکشی به شرح زیر است:

-همسلولی اپستین را پیش از مرگ وی از سلول خارج کردند و به جای وی زندانی دیگری داخل سلول منتقل نشد.

-با توجه به اقدام به خودکشی ماه گذشته اپستین، از او مراقبت‌های کافی نشده تا در سلول انفرادی دست به اقدام دوباره نزند و این در حالی است که از زندانیانی که مشکوک به خودکشی هستند مراقبت های ویژه به عمل می آید.

-تصویری از داخل سلول اپستین که از طریق دوربین های مداربسته ضبط شده باشد وجود ندارد و گفته میشود که دوربین ها نقص فنی داشتند.

- مقامات آمریکا، دو تن از ماموران زندان را که مسئول واحد محل نگهداری اپستین بودند، در پی مرگ او به مرخصی اداری فرستاده‌اند.این ماموران زندان، متهم به دستکاری کردن فهرست‌برداری‌ها شده‌اند تا به دروغ نشان دهند هر نیم ساعت یک بار وضعیت زندانیان را چک کرده‌اند در حالی که عملاً این کار را انجام ندادند.

حسین موسوی

پربیننده ترین خبرها