تحلیل روز/

پایان یک صفحه تاریک در تاریخ سودان 

پایان یک صفحه تاریک در تاریخ سودان 
يکشنبه 27 مرداد 1398 - 15:39

امضای نهایی اسناد دوره انتقالی سودان هچون دستی بود که صفحه تاریکی از تاریخ معاصر سودان را کنار زد و صفحه جدیدی را در تاریخ معاصر این کشور گشود.

العالم- تحلیل روز

«محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» معاون رئیس شورای نظامی سودان و «احمد ربیع» نماینده ائتلاف «قوی الحریة و التغییر» (احزاب آزادی و تغییر) دیروز شنبه به صورت نهایی اسناد مربوط به دوره انتقالی را امضا کردند.

مراسم امضای اسناد دوره انتقالی سودان، پس از هشت ماه از انقلاب سودان، با حضور شمار کثیری از مهمانان و سران بین المللی، آفریقایی و عرب برگزار شد، مسئله ای که پس از هفته ها رایزنی میان نمایندگان شورای نظامی انتقالی سودان و ائتلاف احزاب آزادی و تغییر، زمینه ساز تشکیل حکومت و آغاز دوره انتقالی در سودان محسوب می شود.

همزمان با انعقاد این توافق، شمار زیادی از مردم این کشور در خیابان های پایتخت و دیگر شهرها، برقراری این توافق را که زمینه ساز تشکیل یک دولت دموکراتیک است، جشن گرفتند.

عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی سودان طی سخنرانی که به این مناسبت داشت تصریح کرد که امروز این توافق تلخی گذشته را از یاد می برد و مسالمت آمیز بودن انقلاب سودان در افکار عمومی جهان باقی می ماند، دستگاه نظامی سودان به همراه نیروهای آزادی و تغییر به فضا اقداماتی که در دوره انتقالی انجام می شود، در کنار هم و با همراهی یکدیگر در مسیر سازندگی قرار گرفته اند.

نماینده ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر نیز در سخنرانی به همین مناسبت بر لزوم اجرایی شدن عدالت در زمان دوره انتقالی، مبارزه با فساد و رسیدگی به وضعیت مجرمان و بازگرداندن سودان به جایگاه طبیعی خود تاکید کرد.

وی همچنین تاکید کرد که سودان خواستار نقش آفرینی مثبت در عرصه کشورهای عربی و آفریقایی است و این توافق نشان از این دارد که تلاش ها و توطئه ها بریا یاجاد موانع در مسیر پیشرفت سودان ناکام باقی خواهد ماند.

اگر نیروهای ائتلاف آزادی و تغییر به تمام عهد های خود پایبند بماند، مرحله آتی شاهد تغییرات عمده ای به ویژه در زمینه روابط خارجی وتجدید نظر در ائتلاف با دیگر کشورها خواهد بود، ائتلافاتی که بنای آن ها بر اساس منافع مشترک است و نه منافع افراد، به احتمال زیاد در دوره آتی شاهد آن خواهیم بود که نظامیان سعودی از سودان خارج خواهند شد، به ویژه آنکه این مسئله در ایام انقلاب بسیار مورد اهتمام بود.

حضور گسترده سران کشورهای عربی و آفریقایی در مراسم امضای توافقات رسمی دوره انتقالی در سودان حاوی این پیام مهم است که سودان در مسیر باگشت به جایگاه ویژه در عمق آفریقایی قدم گذاشته است.

اسامه الشیخ

پربیننده ترین خبرها