شکست طرح دوم بازگشت آوارگان روهینگیایی از بنگلادش به میانمار

شکست طرح دوم بازگشت آوارگان روهینگیایی از بنگلادش به میانمار
جمعه 1 شهريور 1398 - 13:55

با وجود اجرایی شدن دومین طرح بازگشت آوارگان روهینگیایی از بنگلادش به میانمار از روز گذشته (پنجشنبه) ، اما حتی یک نفر از این آوارگان نیز راضی به بازگشت به ایالت راخین نشده است.

العالم ـ آسیا

رسانه های آسیایی گزارش دادند: آوارگان روهینگیایی خواستار آن هستند تا پیش از بازگشت به میانمار از تضمین های لازم برای امنیت جان خود و خانواده آنها و همچنین بهره مندی از شهروندی میانمار، برخوردار شوند.

مقام های داکا و نایپیدائو دراوایل هفته جاری و در آستانه دومین سالگرد قتل عامل مسلمانان روهینگیا در روز ۲۵ آگوست ۲۰۱۷ توسط ارتش و بودائیان افراطی درایالت راخین میانمار، اعلام کردند که براساس توافق دو جانبه جدیدی قرار است طرح دوم بازگشت آوارگان روهینگیا از اردوگاههای مرزی در بنگلادش از روز پنجشنبه به موقع اجرا گذاشته شود.

این درحالی است که رسانه های بین المللی گزارش دادند که با وجود گذشت بیش از ۲۴ ساعت از شروع این طرح تاکنون حتی یک نفر از آوارگان از اردوگاه کاگس بازار و دیگر اردوگاههای مرزی در بنگلادش به میانمار بازنگشته است.

مقام های بنگلادش اعلام کردند که ۲۹۵ خانواده روهینگیایی برای بازگشت به میانمار مورد مصاحبه قرار گرفته بودند اما همه آنها خواستار کسب تضمین های لازم برای حفظ امنیت جان و همچنین کسب حقوق شهروندی شده بودند.

دولت میانمار نیز گزارش داده بود که هویت بیش از ۳ هزار نفر روهینگیایی شامل یک هزار خانواده را برای بازگشت به میانمار از بنگلادش تائید کرده اند.

شیخ حصینه نخست وزیر بنگلادش پیشتر اعلام کرد که داکا آوارگان را برای بازگشت به میانمار اجبار نخواهد کرد و هرطرح برای بازگشت آنها باید داوطلبانه باشد.

سازمان دیده بان حقوق بشر نیز روز گذشته در آستانه دومین سالگرد قتل عام هزاران نفر و آواره کردن صدها هزار نفر از مسلمانان روهینگیا توسط نظامیان و بودائیان افراطی میانمار با انتشار بیانیه ای بار دیگر خواستار پیگیرد قانونی عاملان کشتار مردم روهینگیا در مجامع بین المللی شد و از نایپیدائو خواست تا مانع از تلاش های بین المللی برای تحقیق در مورد جنایات گسترده علیه مسلمانان روهینگیا نشود.

دفتر منطقه ای این سازمان در بانکوک در بیانیه جدید خود تاکیدکرد: کشورهای کمک کننده به میانمارباید نایپیدائو را تحت فشار قرار دهند تا اجرای عدالت بین المللی درمورد عاملان قربانیان کشتار مردم روهینگیا تسهیل کنند و همچنین اطمینان حاصل کنند که هرگونه بازگشت پناهندگان روهینگیا داوطلبانه، ایمن و با عزت است.

به گزارش ایرنا، ۲۵ آگوست سال جاری میلادی دومین سالگرد حمله گسترده و سیستماتیک نظامیان و بودائیان افراطی میانمار به اقلیت روهینگیا در ایالت راخین میانمار است که در اثر آن هزاران نفر کشته و قریب به ۷۵۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا بی خانمان شده و به بنگلادش متواری شدند.

گزارش بازرسان حقیقت یاب سازمان ملل تایید کرده است که ارتش میانمار برنامه از پیش طراحی شده و گسترده حملات نظامی را دراین منطقه به منظور پاکسازی نژادی و قومی ایالت راخین در سال ۲۰۱۷ اجرا کرده و سازمان ملل نظامیان میانماری را مسئول این کشتار شناخته و آن را بدترین ارتش جهان نامیده است.

داکا و نایپیدائو در ۲۵ ماه نوامبر ۲۰۱۷( ۴ آذر ۱۳۹۶) نیز اولین توافق نامه برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در ایالت راخین میانمار امضا کرده بودند که بر اساس آن، قرار بود روند بازگشت مسلمانان روهینگیا بتدریج انجام شود و دو کشور موظف شدند تا امنیت، سلامت و کرامت آوارگان را تأمین کنند. اما این توفق به دلیل فراهم نشدن شرایط مناسب از سوی دولت میانمار اصلاً اجرایی نشد.

پربیننده ترین خبرها