تحلیل روز/

منطق نتانياهو : هرکس که با ما مخالف است ایرانی است    

منطق نتانياهو : هرکس که با ما مخالف است ایرانی است    
شنبه 2 شهريور 1398 - 15:20

عراقی ها اعتقاد دارند رژیم صهیونیستی با بمباران پایگاه های الحشد الشعبی به عنوان سوپاپ امنیت عراق، به آنان اعلان جنگ داده است.

العالم - قضية اليوم

این در حالی است که عراق برای مقابله با حملات داعش، جانفشانی های زیادی کرده بودند. فرماندهی الحشد الشعبی، پیش از اعتراف علنی بنیامین نتانیاهو به نقش این رژیم در حمله به مردم عراق، از جزئیات حمله اسرائیل به پایگاه های الحشد با همدستی نیروهای آمریکائی حاضر در عراق سخن گفته بود.

مردم عراق هم اکنون مورد حملات دو جانبه امریکا و اسرائیل قرار گرفته اند که البته کشورهای مرتجع عربی نیز در آن نقش داشتند زیرا گزارش های اطلاعاتی کشورهای غربی از اقدام آنان مبنی بر خرید جنگنده های اسرائیلی به منظور جاسوسی علیه ایران و محور مقاومت در منطقه خبر داده بودند.

آمریکا سراپا در حمله اسرائیل به مردم عراق دست دارد این کشور اما بر اساس توافقنامه چارچوب راهبردی که با عراق امضا کرد مسئول جلوگیری از هرگونه حمله به عراق است اما هم اکنون فقط به یک تماشاگر محض تبدیل شده و در کمتر از 2 ماه، گروه های ناشناس 4 بار به عراق حمله کردند. آمریکا عملا از توافقنامه چارچوب راهبردی شانه خالی کرده و نه تنها بدان پایبند نبوده بلکه ضمن مخالفت با تجهیز عراق به سامانه های دفاع هوائی مدرن و خرید از برخی منابع ، حامی اسرائیل در حمله به عراق بوده است و حریم هوائی عراق را برای عربده کشی جنگنده های اسرائیل باز گذاشته است.

ناگفته پیداست توطئه دو جانبه ای از سوی امریکا و اسرائیل علیه الحشد الشعبی در حال شکل گرفتن است زیرا این گروه طرح های سه جانبه امریکا، اسرائیل و کشورهای مرتجع عربی علیه عراق را ناکام گذارده است .

برخی به اشتباه تصور می کنند امریکا در تلاش است تا عراق را به صحنه جنگ ایران از یک سو و امریکا و اسرائیل از سوی دیگر تبدیل کند اما عراق خود طعمه هدف قرار گرفته و هدف از حمله به الحشد الشعبی قدرت دفاعی عراق ، تسلیم کردن این کشور در برابر اراده امریکا و اسرائیل است .

این قدرت دو جانبه هم چنین عناصر قدرت لبنان ،یمن و سوریه را به منظور تضعیف و تجزیه هدف قرار داده است.

بنابراین دولت، ارتش و الحشد الشعبی عراق نباید به اسرائیل و آمریکا اجازه ورود به حریم هوائی عراق بدون هیچ عامل بازدارنده ای را صادر کند و معادلاتی را برای جلوگیری از ادامه عربده کشی های دشمن تحمیل کند همانگونه که حزب الله لبنان از پیش و انصارالله یمن هم اکنون در حال انجام آن است.

عراقی ها برای جلوگیری از عربده کشی آمریکا و اسرائیل گزینه های زیادی پیش رو دارند که افزون بر حق مسلم عراقی ها در پاسخگوئی به حملات اسرائیل و امریکا با تمام قدرت ، می توان به خروج از توافق نامه چارچوب راهبردی با امریکا پس از نقش آشکار آن توسط این کشور و شناسائی منابع فروش سلاح های پیشرفته که حافظ حریم هوائی و زمینی عراق باشد مانند سامانه های دفاعی پیشرفته از ایران یا روسیه یا هر کشور دیگری اشاره کرد .

پارلمان عراق نیز می تواند به خاطر همدستی اشکار امریکا با اسرائیل در حمله به عراق ،نیروهای امریکایی را از این کشور اخراج کند.

در پایان باید درباره اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره حمله به پایگاههای الحشد الشعبی در عراق و نقش اشکار رژیمش در حملات به یمن ،سوریه ،لبنان و عراق اندیشید .وی آشکارا اعلام کرده بود به بمباران پایکاههای ایران در عراق ،یمن ،سوریه و لبنان با این توجیه که همه مخالفان اسرائیل در منطقه ایرانی بوده و همه کسانی که به عادی سازی رابطه با این رژیم می پردازند عرب اصیل هستند ، ادامه خواهد داد.

نتانیاهو اعتقاد دارد با این منطق عجیب می تواند افکار عمومی کشورهای عرب و اسلامی را تحت تاثیر قرار دهد و وانمود کند این درگیری فقط با ایرانی هاست و با این توجیه که هرگروه ،حزبی که با رژیمش مخالف است ایرانی است ،عرب ها را از دایره درگیری خارج کرده و همه اینها به خوبی بیانگر ناکامی وی است که روزی لاف می زد که حزب الله و زرادخانه موشکی اش را از بین خواهد برد اما وی هم اکنون در کابوس موشک ها غرق شده است و در چنگ مردان عرب اصیلی واقع شده که با ایران رابطه دارند رابطه دشمنی با سلطه جوئی امریکا و عربده جوئی اسرائیل .

ماجد حاتمي/العالم

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها