راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت

راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت
شنبه 20 مهر 1398 - 14:44

مقاله زیر راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت است ، راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت به شرح نحوه اخذ، مدارک، هزینه ها و قوانین است.

العالم _ ایران / سیاسی

همانطور که می دانید، گذرنامه یکی از مدارک هویتی بین المللی و ملی است که در سفر های خارج از کشور اهمیت بسیاری دارد و لازم است تا همواره در سفر های خارجی به همراه ما باشد. در اینجا با معرفی گذرنامه، به راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت و شرح قوانین و مدارک مورد نیاز برای آن می پردازیم. همچنین در ادامه به اخذ گذرنامه برای دانشجویان، هزینه های ضروری و مقادیر آن که در طول فرایند اخذ گذرنامه باید پرداخت شوند نیز می پردازیم.

گذرنامه چیست؟

در ابتدا به معرفی گذرنامه می پردازیم و در قسمت های جلوتر، راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت را شرح می دهیم. گذرنامه یا پاسپورت (Passport) یکی از مدارک اصلی و رسمی هویتی است که هر کشوری برای شهروندان خود صادر می کند. توسط این مدرک شما می توانید به واسطه ی دولت کشور خود که برای شما گذرنامه را صادر می کند و با قبول درخواست ورود و خروج از کشور ثانی، به کشور های مختلفی سفر کنید.

اهمیت گذرنامه

همانطور که گفتیم، گذرنامه مدرک رسمی است که شما به عنوان یک شهروند از یک کشور، برای سفر به قلمرو دیگر کشورها باید آن را اخذ نمایید. اهمیت گذرنامه را می توان در این خلاصه کرد که شما باید قبل از رفتن به کشور ثانی، ویزا یا همان اجازه ورود به کشور مورد نظر خود را از سوی سفارت کشور مربوطه بر روی گذرنامه ی خود درج نموده و سپس اقدام به رفتن نمایید.

علاوه بر این گذرنامه می تواند به عنوان نشان دهنده ی سوابق شما در رفت و آمد هایتان به کشورهای دیگر و گواهی بر زمان های ورود، اقامت و خروج از کشور ها باشد که می تواند در مسائل امنیتی و اجتماعی بسیار مهم تلقی شود.

راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت - ویژگی های گذرنامه

گذرنامه ها اسنادی بین المللی به شمار می روند که از سوی کشورها برای شهروندان خود صادر می شوند اما همانطور که می دانید، هر کشور با توجه به فرهنگ، تاریخ و ویژگی هایی که دارد، گذرنامه هایی با یک ظاهر خاص صادر می کنند.

از این رو این موضوع در راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت می تواند بسیار مهم باشد که شهروندان از ویژگی های گذرنامه ی کشور خود مطلع باشند و آن را به عنوان یک مدرک معتبر بین المللی که اعتباری متناسب با کشور مربوطه در سطح جهان دارد، بپذیرد.

از ویژگی های ظاهری گذرنامه ایران می توان به رنگ زرشکی گذرنامه، درج تصاویری از آثار تاریخی و فرهنگی این کشور در صفحات گذرنامه مانند آرامگاه حافظ، حرم امام رضا، برج آزادی و ... اشاره نمود. همچنین برای حفظ و بالا بردن امنیت گذرنامه ها اقدام به درج شماره های گذرنامه، مهر و کاورهای خاص، چاپ الگوها و متون خاص، میکروچیپ های زیست سنجی، هولوگرام و جوهر های مخصوص در گذرنامه شده است.

نحوه ی دریافت گذرنامه و راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت - قسمت اول

در قسمت اول راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت ابتدا به معرفی پاسپورت به عنوان یک مدرک هویتی بین المللی مهم و اهمیت و ویژگی های آن می پردازیم. در ادامه می خواهیم راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت را در دو بخش برای شما بازگو نماییم. در بخش اول باید گفت بر اساس قانون، تمام اتباع ایرانی که برای ورود و خروج به یک کشور خارجی می خواهند اقدام به سفر نمایند، نیاز دارند تا ابتدا گذرنامه دریافت نمایند و صدور گذرنامه در صورتی انجام می شود که هویت شخص به عنوان یک شهروند ایرانی ثابت شود. پلیس گذرنامه یکی از زیر شاخه های تخصصی پلیس اطلاعات و امنیت عمومی نیروی انتظامی ایران است. که با توجه به وظایفی که برای آن در قانون درج شده است، به نمایندگی از وزارت امور خارجه می تواند تایید صلاحیت اتباع ایرانی را به منظور صدور گذرنامه برای آنها انجام دهد.

نحوه ی دریافت پاسپورت و راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت - قسمت دوم

گذرنامه ها انواع مختلفی دارند که در ایران به گذرنامه های عادی، دیپلماتیک و خدمت تقسیم بندی می شوند. افراد جامعه به عنوان شهروند از گذرنامه های عادی یا توریستی استفاده می کنند که با آن می توانند به منظور سفر گردشگری، تحصیل یا تجارت به خارج از کشور سفر نمایند.

در ابتدا راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت شما به عنوان یک شهروند، لازم است به دفاتر پلیس +10 مراجعه نمایید. این دفاتر، وظیفه ی صدور و تعویض گذرنامه را برعهده دارند. پس از مراجعه، برای صدور گذرنامه یک پوشه به شما داده می شود که باید فرم درون آن را پر نموده و مدارک مورد نیاز را درون آن قرار دهید.

در این مرحله از راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت، بانوان لازم است برای دریافت گذرنامه، با مراجعه به دفتر اسناد، یک اجازه ی محضری از همسر خود دریافت نمایند.

پس از تکمیل فرم و آماده کردن کامل مدارک مورد نیاز و قرار دادن آنها در پوشه مورد نظر، لازم است هزینه هایی را پرداخت کنید که در ادامه ی راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت آنها را بیان می کنیم. این هزینه ها شامل عوارضی های نیروی انتظامی، شهرداری، هزینه ی دفتر پلیس +10 و سایر هزینه های دیگر مانند پست و ... می شوند.

با تحویل مدارک و پرداخت هزینه ها، در نهایت شما باید رسیدی را دریافت نمایید. گذرنامه از طریق پست به نشانی اعلان شده فرستاده می شود و شما در نهایت رسید را تحویل مامور پست بدهید.

راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت - مدارک مورد نیاز دریافت پاسپورت و گذرنامه

از جمله مدارک لازم برای اخذ گذرنامه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اصل و کپی از شناسنامه

اصل و کپی از کارت ملی

تاییدیه ی ثبت احوال

اصل آخرین گذرنامه برای تمدید یا تعویض آن

یک قطعه عکس 6 در 4 رنگی که باید پس زمینه ی آن سفید بوده و کمتر از شش ماه از آن گذشته باشد.

عکس پاسپورت باید تنها از صورت و بدون عینک یا وسایل اضافی و آرایشی باشد و برای خانم ها باید با رعایت کامل حجاب و بدون آرایش گرفته شود.

برای آقایان اصل و کپی کارت پایان خدمت و یا معافیت هوشمند لازم است.

برای افرادی که زیر 15 سال سن دارند، ارائه ی گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه و گذرنامه عکس دار ارائه شود.

افراد بالای 15 سال لازم است تا شناسنامه های عکس دار ارائه نمایند.

نکاتی در اخذ گذرنامه

از جمله سایر مسائلی که در راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت که ممکن است به آنها برخورد کنید، می توان گفت:

در صورتی که بانوان دارای همسر فوت شده باشند، باید اصل گواهی فوت به همراه اصل شناسنامه ی باطل شده همسر را ارائه کنند.

بانوان مطلقه نیز باید اصل گواهی طلاق نامه را ارائه کنند.

فرزندان زیر 18 سال نیز نیاز به اجازه ی محضری از والدین یا سرپرست قانونی خود دارند تا بتوانند پاسپورت خود را اخذ نمایند.

در هنگام پرداخت هزینه های واریزی به حساب بانکی شهرداری و نیروی انتظامی، لازم است تا این کار را به دو صورت مستقیما از طریق بانک و با فیش بانکی یا کارتخوان های دفاتر پلیس +10 انجام دهید.

دختران بالای 5 سال باید عکس با حجاب کامل ارائه نمایند.

از جمله هزینه های واریزی می توان به موارد زیر اشاره نمود

واریزی نیروی انتظامی

حساب به شماره: 2171151301007

واریزی شهرداری

به شماره حساب 3111000048006 در تهران (سایر شهرها متفاوت است)

هزینه دفاتر پلیس +10

هزینه ی پستی

هزینه ی فرم گذرنامه جدید با شناسه ی الکترونیکی

هزینه ی اجازه محضری

راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت - قوانین دریافت پاسپورت و گذرنامه

از جمله قوانینی که در صدور گذرنامه باید به آنها توجه نمود می توان گفت:

طبق ماده 14 در قانون گذرنامه، صادر نمودن گذرنامه های عادی بر عهده ی شهربانی کل کشور در داخل و در خارج از کشور بر عهده ی ماموران و آفیسر های کنسولی و افراد عهده دار امور کنسولی است.

در راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت، قوانین دیگری نیز وجود دارند که صدور پاسپورت برای افرادی را ممنوع اعلام می کنند. این افراد عبارتند از افراد ممنوع الخروج، دارای سوء پیشینه، افراد مخالف مصالح جمهوری اسلامی به تشخیص مرجع قضایی و افراد دارای بدهی مالیات.

مشمولان سربازی در صورتی می توانند اقدام به اخذ پاسپورت نمایند که از اداره وظیفه عمومی مجوز کتبی موافقت دریافت نمایند. برای بانوان متاهل، شرط اجازه ی همسر یا دادستان شهرستانی ضروری است.

افراد زیر 18 سال در گذرنامه ی یکی از اقوام ثبت خواهند شد.

مدت زمان صدور گذرنامه

لازم است در راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت بدانید که از زمانی که شما درخواست خود را برای صدور گذرنامه تسلیم می کنید تا زمانی که پاسپورت از طریق پستچی به شما تحویل داده می شود، معمولا 6-8 روز کاری طول خواهد کشید.

از دلایلی که ممکن است تا زمان صدور و ارسال گذرنامه بیشتر شود می توان به عدم یا کمبود پستچی، عدم حضور شما در محل مورد نظر و یا مشکل در استعلام هایی که در پلیس +10 در رابطه با اطلاعاتی که شما ارائه نموده اید ( در این صورت به شما اطلاع داده می شود ) اشاره نمود.

مدارک لازم برای اخذ گذرنامه برای دانشجویان

در ادامه ی راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت به مدارک مورد نیاز برای دانشجویان جهت صدور کردن گذرنامه می پردازیم. جهت دریافت پاسپورت، دانشجویان لازم است مدارک زیر را تهیه نمایند:

اصل ریز نمرات از ابتدای تحصیل در دانشگاه با مهر برجسته دانشگاه

برگه ی اشتغال به تحصیل

قطعه عکس سه در چهار

اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه عکسدار

هزینه ی تشکیل پرونده

2 عکس 4 در 6

مدرک مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه

دانشجویان با مراجعه به پلیس +10 و ارائه ی مدارک خود، ابتدا نسبت به دریافت کد سخا اقدام می کنند. در ادامه ی راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت برای دانشجویان باید گفت کد سخا در یک کاغذ پرینت شده به شما داده می شود که باید به پورتال سایت خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه نمایید.

با مراجعه به قسمت درخواست مجوز خروج از کشور، به قسمت کاربری خود با شماره کاربری کد ملی و رمز کد سخا وارد شده و نوع سفر و اطلاعات تکمیلی خود را کامل می کنید. با توجه به نوع سفر و مقصدی که دارید، از 3.5 میلیون تا 15 میلیون هزینه ی وثیقه را پرداخت کنید.

لازم است حساب بانکی برای پرداخت وثیقه به نام خودتان باشد. همچنین لازم است بدانید که پس از بازگشت از خارج از کشور در محدوده ی زمانی که معین کرده اید، وثیقه ی شما برگشت داده می شود.

با صدور مجوز خروج، اطلاع رسانی از طریق پیامک انجام می شود و شما می توانید با چک کردن سایت، مدارک را کامل کرده و به پلیس +10 بروید و گذرنامه ی خود را دریافت نمایید.

نحوه ی اخذ گذرنامه فوری

در راهنمای کامل دریافت گذرنامه یا پاسپورت برای اخذ گذرنامه ی فوری می توان گفت که با توجه به بیانات رئیس پلیس اداره مهاجرت و گذرنامه ی خراسان رضوی، در صورتی که بخواهیم تا گذرنامه به صورت فوری اخذ شود، لازم است ابتدا مدارک فردی کامل باشد و ثانیا فرد از اطلاعات کامل در این زمینه برخوردار باشد. در این صورت کارهای اداری کمتر از یک ساعت انجام می شود. همچنین افراد می توانند جهت گرفتن گذرنامه خود به صورت فوری، به دفاتر پلیس +10 مراجعه نموده و نسبت به اخذ گذرنامه اقدام کنند.

با توجه به اینکه زمان تحویل پاسپورت به متقاضیان بین بازه ی 5-7 روز نیز بیان شده است، اما افراد می توانند با مراجعه به پلیس +10 به صورت حضوری، به دریافت پاسپورت و گذرنامه خود اقدام کنند زیرا پاسپورت ها به طور معمول بین یک تا سه روز آماده می شوند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها