کُرد کشی ترک‌ها!

کُرد کشی ترک‌ها!
يکشنبه 21 مهر 1398 - 15:54

سوریه از مدت‌ها قبل به میدانی برای هماوردی نیروهای منطقه‌ای، کشورهای منطقه، آمریکا، روسیه و برخی دیگر از کشورها تبدیل شده است.

العالم ـ گزارش

بعد از زورآزمایی بازیگران در زمین سوریه که تلی از خاکستر بجاگذاشت و سوریه را به زمین سوخته تبدیل کرد، نیروهای وطنی سوریه و ارتش این کشور، با کمک بعضی از بازیگران منطقه‌ای موفق شدند، نیروهای داعش را در عرصه‌های مختلف زمینگیر کنند و حاکمیت ملی را به سوریه بازگردانند.

اما حضور نیروهای مختلف در سوریه که هر کدام به دنبال تامین منافع خود بودند به یک تراژدی غم انگیز در این کشور تبدیل شد.
مردم کشته شدند. فرار کردند و در بیابان‌ها بی‌سرپناه،گرسنگی و تشنگی کشیدند، مریض شدند و مردند و یا با گلوله‌های آتشین به خاک و خون نشستند. برخی از آنها کشور را ترک کردند و به دیگر کشورها پناهنده شدند.
بازگشت آرامش نسبی به سوریه باعث شد تعدادی از پناهجویان خاکستر نشینی در خانۀ خود را به اردوگاه‌های کشورهای دیگر ترجیح دهند و به کشور سوخته خود برگردند. اما آنها دوباره به قتلگاه و کشتارگاه جنگی ترگیه برگشتند.
سوریه اما هرگز روی آسایش کامل را به خود ندید که ندید.کشمکش‌ها هنوز هم ادامه دارد. دولت وقت ترکیه ترجیح داد کشمکش داخلی خود با مناطق کرد نشین خود را به خاک سوریه بکشاند و این روزها جهان شاهد یک نسل کشی دیگر از سوی ترک‌ها در سوریه است.
این جنگ نابرابر با مردم بی‌دفاع درحالی رخ می‌دهد که ارتش تا دندان مسلح ترکیه پس از بمباران هوایی با توپخانه مردم را زیر آتش گرفته است.
وجدان‌های بیدار نمی‌توانند در بارۀ این جنایت ضد بشری سکوت کنند. جا دارد راهپیمایی سراسری و ملی در دفاع از کردهای سوریه در تمام نقاط ایران صورت گیرد.
چرا کردها با آتش ترک‌های ترکیه به خاک و خون کشیده می‌شوند؟ کجایند آنهایی که علیه خط مقاومت شعار می دادند و ایران را به دخالت در سوریه متهم می‌کردند؟چرا از کسی صدایی بر نمی‌خیزد؟ آیا جز این است که زنان و کودکان بی دفاع کرددر خانه‌هایشان کشته می‌شوند؟!
به هر روی و با هر توجیهی قتل عام بی‌رحمانه مردم کرد در سوریه بسیار فجیع‌ و غیر انسانی است.
حفظ تمامیت ارضی کشور سوریه، مساله اکنون مردمی نیست که زیر گلوله‌های ترک‌ها تکه تکه می‌شوند و یا شاهد انفجار مغز و تن زنان و کودکان بی‌دفاعی هستند که خداوند به آنها حق حیات داده است.
این کشتار، یاد آور کشتار ارمنی‌ها در گذشته دور و یاد آور کشتار ایزدی‌ها در عراق توسط گروه تروریستی داعش است.
مساله کردهای سوریه هرچه باشد به دولت ترکیه مربوط نیست. بلکه این کشور درصدد زهر چشم گرفتن از کردهایی است که در ترکیه به دنیا آمده‌اند و ساکن آن هستند.
حقوق شهروندی در کشتار مردم کرد سوریه را چه کسی باید ادا کند؟ حقوق بشر و منشور ملل متحد چه می‌شود؟ چرا جهان خفه خون گرفته است؟!
این روزها، روزهایی تاریک برای ترکیه است و درتاریخ جهان ماندگار خواهد شد. کشتار کردها در سوریه از جنایات نازی‌ها بدتر شده است.
این همه نفرت دربارۀ کردها، معلول نگاه غیر انسانی به کردهاست و لاغیر. امیدی به بهبود اوضاع جهان نیست که نیست.چیزی نمانده جهان زیر و زبر شود.

نویسنده: بهروز قزلباش

پربیننده ترین خبرها