اردوغان: نیروهای ما تا عمق 30 کیلومتری خاک سوریه پیشروی می‌کنند

اردوغان: نیروهای ما تا عمق 30 کیلومتری خاک سوریه پیشروی می‌کنند
يکشنبه 21 مهر 1398 - 16:24

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به تصرف یک شهر در شمال سوریه توسط نیروهای این کشور، گفت عملیات «چشمه صلح» تا عمق 30 کیلومتری خاک سوریه پیشروی می‌کنند.

العالم - ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (یکشنبه) اعلام کرد که نظامیان این کشور به همراه عناصر مسلح «ارتش آزاد» در جریان عملیات «چشمه صلح» تا عمق 30 تا 35 کیلومتری خاک سوریه نفوذ خواهند کرد.

اردوغان طی سخنرانی در استانبول با بیان اینکه شهر «رأس‌العین» و چهار روستای اطراف آن هم‌اکنون در کنترل نیروهای عملیات‌کننده است، گفت:‌«در تل‌أبیض نیز 17 روستا در کنترل نیروهای مسلح ترکیه هستند. نیروهای ارتش [آزاد] سوریه نیز در منبج مشغول مبارزه با تروریست‌ها هستند».

وی ضمن اشاره به اینکه تنها هدف عملیات چشمه صلح تصرف مناطق شمالی سوریه در شرق رودخانه فرات نیست، مدعی شد: «تروریست‌هایی که نمی‌توانند با سربازان ما بجنگند، در حال حمله به شهروندان غیرنظامی ما با شلیک راکت به مناطق مرزی هستند».

رئیس‌جمهور ترکیه با ادعای اینکه تا کنون 652 حمله راکتی و خمپاره‌ای به مناطق مرزی جنوب ترکیه توسط شبه‌نظامیان کُرد انجام شده، ادامه داد: «18 نفر از شهروندان ما در حملات یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) کشته شدند».

اردوغان سپس به ارائه آماری از تلفات نیروهای عملیات چشمه صلح در شمال شرقی سوریه پرداخت: «تا کنون 2 سرباز ما کشته شده و 22 نیروی ارتش آزاد نیز مجروح شدند. تعداد تروریست‌هایی نیز که از پای درآمدند 490 نفر است که از این میان 440 نفر کشته، 26 نفر مجروح و 24 نفر اسیر شدند».

وی با اشاره به تسلط نیروهای ترکیه بر 109 کیلومتر مربع از مناطق شرق فرات، افزود: «ما هیچ غیرنظامی را در سوریه هدف نمی‌گیریم. اگر مراقب غیرنظامیان نبودیم، می‌توانستیم بسیار سریع تک تک تروریست‌ها را نابود کنیم».

رئیس‌جمهور ترکیه با تکرار این ادعا که کُردهای سوری هدف عملیات نظامی در شمال سوریه نیستند، گفت: «ما بیشترین حمایت را از همان کُردهای سوریه داریم زیرا آنها از گروه تروریستی ی.پ.گ خسته شدند... این عملیات ما علیه ی.پ.گ، پ.ک.ک، پ.ی.د یا هرچه اسمشان می‌خواهد باشد، است».

اردوغان با بیان اینکه عملیات چشمه صلح را فقط برای تامین امنیت ترکیه و بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان انجام می‌دهند، اظهار داشت: «زمانی که تمامیت ارضی سوریه حفظ شود، ترکیه اولین کشوری خواهد بود که بیشترین احترام را به آن می‌گذارد. زیرا سوریه همسایه ماست... ما چشم‌داشتی به خاک دیگران نداریم».

وی ضمن تاکید بر اینکه اجازه تاسیس یک دولت تروریستی در شمال شرقی سوریه را نمی‌دهد، اضافه کرد: «بعد از آغاز این عملیات، بعضی کشورها ما را با تحریم و ممنوعیت فروش سلاح تهدید کردند. آنها باید بدانند که ترکیه با چنین تهدیدهایی پا پس نمی‌کشد».

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به اظهارات روز گذشته مقامات آلمانی و فرانسوی درباره توقف فروش تسلیحات به آنکارا، پرسید: «ترکیه متحد شما در ناتو است. شما با ما هستید یا تروریست‌ها؟ آمریکا مقادیر زیادی تسلیحات به تروریست‌ها در شمال سوریه داد اما شما چیزی نگفتید».

اردوغان بعد از به باد انتقاد گرفتن کشورهای اروپایی و آمریکایی به دلیل حمایت نظامی و دیپلماتیک از شبه‌نظامیان کُرد، پیکان اتهام را به سمت دولت سوریه گرفته و مدعی شد: «تمام اینها تقصیر رژیم سوریه است. اگر آنها این تروریست‌ها را نابود کرده بودند، کار برای ما ساده‌تر بود اما متاسفانه آنها نمی‌توانند این کار را بکنند».

وی عراق را نیز از حملات خود بی‌نصیب نگذاشته و گفت:‌ «همین مشکل در عراق نیز هست. وضعیت در عراق نیز بسیار بد است. وقتی با عراقی‌ها مذاکره می‌کنیم، یک چیز می‌گویند و در پشت سر ما یک چیز متفاوت... ما همواره با عراق بودیم و هیچوقت در مقابلشان نایستادیم اما وقتی که نوبت به عمل آنها می‌رسد، از تروریست‌ها جانبداری می‌کنند».

در حالی که اردوغان دقایقی پیش مدعی شده بود با قوم کُرد مشکلی نداشته و آنها هدف عملیات نیستند، اما در ادامه چهره واقعی خود را نشان داد: «عراق می‌گوید آنها کُرد هستند، اما برای من مهم نیست که کسی کُرد است یا نه؛ برای من کوچکترین اهمیتی ندارد... آنها تروریست هستند و نگاه ما به آنها متفاوت است».

ترکیه در تاریخ هفدهم مهر عملیات نظامی جدیدی را در شمال شرق سوریه با اسم رمز چشمه صلح آغاز کرد. این عملیات در حالی امروز وارد پنجمین روز خود شد که وزارت دفاع ترکیه روز گذشته در بیانیه‌ای مدعی شد شهر «رأس‌العین» به تصرف نیروهای عملیات‌کننده درآمده است.

ترکیه قصد دارد با ایجاد منطقه امن به طول بیش از ۲۳۰ کیلومتر و عرض ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر در امتداد مرزهای سوریه، علاوه بر دور کردن این شبه‌نظامیان، زمینه را برای اسکان دو میلیون ۳۰۰ هزار آواره سوری ساکن ترکیه ایجاد کند.

دولت سوریه از این تجاوز نظامی ترکیه به شدت انتقاد کرده و آن را اشغالگری جدید خوانده است. ایران و روسیه نیز در باره تبعات این عملیات ترکیه هشدار داده‌اند به ویژه اینکه می‌تواند فرآیند راه‌حل سیاسی در ادلب را تحت‌الشعاع قرار دهد.

فارس

پربیننده ترین خبرها