چرا لبنانی ها در مقابل بانک مرکزی تظاهرات می کنند؟

چرا لبنانی ها در مقابل بانک مرکزی تظاهرات می کنند؟
پنج‌شنبه 2 آبان 1398 - 16:32

اعتراضات مردمی در لبنان وارد دومین هفته خود شده است و معترضان برای دومین روز پیاپی در مقابل بانک مرکزی لبنان تجمع کرده و خواستار برکناری ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی شدند. این در حالی است که نبیه بری درباره بروز خلأ سیاسی در کشور ابراز نگرانی کرده است.

العالم - لبنان

هشتمین روز از تظاهرات مردمی در لبنان را چگونه می توان ارزیابی کرد؟

تظاهرات بر ضد بانک مرکزی لبنان و سیاست بانکداری در این کشور چه چیزی را نشان می دهد؟

نمایندگان معترضان می گویند مردم لبنان علیه کسانی که ثروت کشور را به یغما برده اند قیام کرده اند. آنها تأکید کرده اند این قیام، قیام اخلاق است و خواسته های مشروع دارد و اگر همگان به اخلاق پایبند نباشند، انقلاب شکست می خورد.

معترضان همچنین تأکید کرده اند که با بستن راه ها و هر گونه حرکتی که به حیثیت کشور لطمه بزند، مخالفند و در عین حال بر ضرورت تحقق همه خواسته های مشروعشان – که دولت کنونی هم مشروع بودن آنها را تأیید کرده است - تأکید کرده اند.

فعالان و تحلیل گران سیاسی نیز از معترضان خواسته اند که خواسته های خود را با عقلانیت دنبال کنند و به سمت تحرکات افراطی کشیده نشوند. آنها تأکید کرده اند که باید دید وقاع بینانه نسبت به دولت کنونی داشته باشند.

معترضان همچنان در خیابان ها مانده اند. این در حالی است که زندگی عادی در سراسر لبنان دچار اختلال شده است و جاده ها در بقاع، شمال، جنوب و بیروت بسته شده اند. بر این اساس بانک ها، مدارس، دانشگاه ها و بازار و مراکز تجاری داوطلبانه بسته شده اند.

معترضان با تجمع در مقابل بانک مرکزی می گویند خواسته امروزشان براندازی نظام بانکداری است که سیاست های اقتصادی کشور را در کنترل خود گرفته و اقتصاد ملی را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

آنها تصریح کرده اند که این نظام بانکی است که این مالیات ها را بر مردم تحمیل می کند اما اجازه گرفتن مالیات از بانک ها را نمی دهد.

آنها تأکید کردند که خواسته اصلی معترضان براندازی نظام بانکی است که باید با برکناری ریاض سلامه، طراح و مهندس اصلی سیاست های اقتصادی کشور آغاز شود.

کارشناسان اقتصادی نیز به نوبه خود اعلام کردند که اقتصاد لبنان، دچار بحران شدیدی شده است و این بحران پس از فروپاشی مبانی اقتصادی و سیاسی که از دهه نود قرن گذشته بر کشور حاکم است، کشور را بر سر دو راهی تاریخی قرار داده است.

نظر شما چیست ...

آیا دولت لبنان فرصت کافی برای اجرای اصلاحات و تأمین خواسته های مردم خواهد داشت؟

چه گروه هایی می خواهند مسئولیت سقوط را به گردن رئیس جمهور بیندازند؟

پربیننده ترین خبرها