تحلیل روز/

عراق در مسیر تندباد

عراق در مسیر تندباد
شنبه 4 آبان 1398 - 19:44

مردم عراق در طول تاریخ به احترام به مرجعیت دینی شهره هستند تاریخ قدیم عراق حاکی از آن است که فرمانبرداری عراقی ها از فتواها و رهنمودها مرجعیت دینی بسیار بیشتر از فرمانبرداری آنها از قوانینی است که هر طرف دیگری وضع کرده است.

العالم ـ عراق

اعتماد میان عراقی ها و مرجعیت دینی برخاسته از تجربه تاریخی است؛ زیرا مرجعیت همواره عراق را در دشوارترین شرایط به ساحل امنیت و آرامش برده است و همواره در سنگری واحد با ملت بسر می برد. نقش مهم و بارز آیت الله سیستانی مرجع دینی عراق به طور آشکار پس از سرنگونی دیکتاتور بغداد در سال 2003 نمود پیدا کرد؛ ایشان با طرح های آمریکا در عراق مخالفت کرد و بر تدوین قانون اساسی و انجام انتخابات اصرار و پافشاری کرد. ایشان همچنین عراقی ها را از باندهای الزرقاوی که به دنبال برانگیختن آتش جنگ داخلی از طریق منفجر کردن مرقد امامین عسکریین(ع) بودند، نجات داد و نیز زمانی که برخی طرف های منطقه ای به دنبال تجزیه عراق و ایجاد اختلاف میان ملت آن از طریق ارسال تروریستهای داعش برای اشغال عراق بودند، ایت الله سیستانی با صدور فتوای جهاد و تاسیس حشد الشعبی در پی صدور این فتوا، گروه تروریستی داعش را برای همیشه از عراق بیرون راند.

امروز نیز در سایه تظاهرات عراق در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی و فساد در دستگاه های دولتی، معترضان خواستار انجام اصلاحاتی شده بودند؛ اصلاحاتی که مرجعیت دینی پیش از این نیز خواستار انجام آنها بود و بارها بر انجام این اصلاحات اصرار و پافشاری کرد و به دولت های عراق درباره خطر سهل انگاری نسبت به انجام اصلاحات هشدار داده بود. با این حال برخی طرفها خواستار نادیده گرفتن رهنمودهای مرجعیت شدند و حتی به مرجعیت توهین و بی احترامی کردند. پدیده ای که با جامعه عراق هیچ گونه سنخیتی ندارد و بیانگر حضور دست های پنهان در جامعه عراق برای تحقق اهدافی مغایر با مطالباتِ برحق مردم است.

در حالی که مرجعیت دینی از تظاهرکنندگان می خواهد تا تظاهرات را همچنان مسالمت آمیز نگه دارند و از نیروهای امنیتی خواستند تا امنیت تظاهرکنندگان را تامین کنند و در واقع تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی نیز گوش به فرمان مرجعیت بودند و به آن عمل کردند؛ اما تظاهرات با پخش گل به نیروهای امنیتی آغاز شد و به دریایی از خون بدل گشت. این امر نشان می دهد که برخی افراد نفوذی تظاهرات را از مسیر اصلی خود و از خواسته مرجعیت و اخلاق عراقی ها در راستای عمل به رهنمودهای مرجعیت منحرف کردند. آنها بی تردید از بقایای نظام دیکتاتورعراق و مزدوران سفارتخانه ها و داعشی ها بودند که همواره کینه عراقی ها را به دل گرفتند و هیچ گونه اهمیتی برای دین و اخلاق و انسانیت قائل نیستند.

آیا معقول است که جوانان مؤمن و ملی گرای عراق که برای انجام اصلاحات به خیابان ها آمده اند، فقط پس از گذشت چند ساعت از شروع تظاهرات، برخی دفاتر گروه های حشد الشعبی در الناصریه، دفاتر سازمان بدر در الشطره، دفاتر سازمان بدر و گردانهای حزب الله ، دو مقر عصائب اهل حق و گردانهای سید الشهدا در الناصریه و نیز مقر حزب الدعوه در الشطره و جنبش 15 شعبان، دفتر جنبش اسلامی عراق و ساختمان استانداری و شورای استانداری در الناصریه را آتش بزنند؟ در الدیوانیه نیز مقرهای عصائب اهل حق ، گروهان های خراسانی، سازمان بدر و گردانهای سید الشهدا سوزانده شد.

حوادث جمعه خونین نشان داد که هواداران صدام و مزدوران سفارتخانه ها و داعشی ها و آنهایی که پولهای کثیف به جیبشان سرازیر می شود، کینه کسانی را که با ائتلاف صدامی داعشی به مبارزه برخاستند و طرح جنایتکارانه اش را به شکست انجامیدند، به دل گرفتند. آیا منطقی است تظاهرکنندگان عراقی که برای اعتراض به اوضاع نابسامان معیشتی به خیابانها آمدند، چنان جنایت هولناکی علیه "وسام جاسم العلیاوی" رهبر شجاع حشد الشعبی مرتکب شوند؟ پس از حمله افراد نفوذی به مقر جنبش عصائب اهل حق در شهر العماره، العلیاوی از ناحیه سر هدف اصابت گلوله قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستانی در استان بصره برخی افراد مسلح به بیمارستان یورش بردند و العلیاوی را به همراه برادرش به قتل رساندند.

همه می دانند که العلیاوی دارای مدرک لیسانس مهندسی است و در وزارت نفت مشغول به کار بود؛ اما پس از صدور فتوای جهاد کفائی در سال 2014 توسط آیت الله سیستانی، شغل خود را رها کرد و ترجیح داد به حشد الشعبی ملحق شود. وی فرمانده تیپ العماره بود و در تمام عملیات علیه داعش مشارکت کرد و نقشی برجسته در آزادسازی الکرمه و آمرلی و الحضر داشت. علاوه بر این العلیاوی مسئول محور غربی در نبردهای آزادسازی نینوا و مسئول یکی از محورهای اصلی در نبردهای آزادسازی بیجی بود.

برای عراقی ها مسلم وقطعی شده است که کسی که حشد الشعبی و مراکز آن را هدف قرار می دهد، صدامی های داعشی و مزدوران سفارتخانه ها هستند. روزنامه "الاخبار" لبنان از یک سند امنیتی پرده برداشت که نشان می دهد سفارت آمریکا طبق یک سازوکاری برای برانگیختن آتش فتنه میان عراقی ها تلاش می کند. در این طرح "کمیته عالی تظاهرات" نقش هماهنگی و مدیریت را به عهده گرفته است. "تیم عملیات روانی" نیز با با ارسال پیام های تهدیدآمیز به دنبال تخریب روحیه کادر دولتی و نیروهای امنیتی و دستگاه های اطلاعاتی است. "تیم ثبت و ضبط تخلف ها" که یک تیم بسیار اثرگذار است، به رصد کردن تخلفات و جعل و بزرگنمایی اشتباهات امنیتی می پردازد. "گروه فشار بین المللی" مسئول راه انداختن تجمع های اعتراضی در مقابل سفارتخانه ها و کنسولگری های عراق در کشورهای مختلف است. "تیم امدادرسانی" که یک تیم پزشکی است، به انتقال مجروحان و درمان آنها و ارائه کمکهای اولیه می پردازد و به آنها آموزش می دهد که چگونه با تاکتیک های گروهای ضدشورش مقابله کند. اعضای این تیم در محل های تظاهرات حضور دارند. "تیم پشتیبانی" نیز به تهیه آب و غذا و کمک های اولیه می پردازد.

اینک چون روز روشن است که ثبات عراق از سوی قدرت های بین المللی و منطقه ای هدف قرار گرفته و آنچه در این کشور اتفاق می افتد در حقیقت همان خواست و هدف رژیم صهیونیستی است و تمام افراد شریف عراق باید آگاه باشند که حجم توطئه بسیار فراتر و بزرگتر از مطالباتِ برحق آنهاست.

* منیب السائح

پربیننده ترین خبرها