نگرانی عراقی ها از موج سواری بیگانگان در اعتراضات مسالمت آمیز/ طرح دشمنان برای جنگ "شیعه - شیعه" در عراق

نگرانی عراقی ها از موج سواری بیگانگان در اعتراضات مسالمت آمیز/ طرح دشمنان برای جنگ
دوشنبه 6 آبان 1398 - 17:10

"احمد عبدالساده" تحلیل گر و روزنامه نگار عراقی در گزارشی با اشاره به نا آرامی های اخیر عراق و موج سواری طرف های خارجی بر اعتراضات مردمی، نسبت به قوع درگیری های داخلی در این کشور هشدار داد.

العالم ـ عراق

عبدالساده در گزارش خود که خبرگزاری "العهد" عراق آن را منتشر کرد، افزود: خطرناکی و حساسیت اوضاع کنونی و خون های ریخته شده ما را وا می دارد که حقیقت را همان طور که هست و به هر قیمتی بیان کنیم.

با وجود همبستگی ما با تظاهرات مسالمت آمیز مردم و تایید خواسته های مشروع و حقیقی آنان و با وجود مخالفت ما با خشونت نیروهای امنیتی، اما این موضوعات باعث نمی شود که ما از طرح های خرابکارانه خارجی که می خواهند از اعتراض های مسالمت آمیز به عنوان پوششی برای تحقق اهداف خود استفاده کنند، غافل شویم و حوادث اخیر صحت این کلام را که طرف های خارجی می خواهند آتش جنگ داخلی را برافروزند، ثابت می کند.

این تحلیل گر عراقی افزود: وقتی که بسیاری از تظاهرکنندگان به ویژه در استان های "میسان"، "ذی قار" و "الدیوانیه" با افراد مسلح نقاب داری که مدعی حمایت از آنان بودند، رو به رو شدند، مشخص شد که این طرح خرابکارانه به شیوه معمول خود در حال اجرا است و این افراد مسلح وابسته به یک طرف سیاسی معروف به دشمنی با الحشد الشعبی، تلاش می کنند تا تظاهرات را به نفع خود سوق دهند و با تحریک مردم آن ها را به سمت پایگاه های الحشد الشعبی بکشانند.

عبدالساده ادامه داد: به پایگاه های الحشد الشعبی حمله شد و همه ما شاهد تصاویر و فیلم هایی دردناک از کشته شدن "وسام العلیاوی" مدیر دفتر جنبش "عصائب اهل الحق" در میسان بودیم، فردی که نقشی تأثیرگذار در شکست گروه تروریستی داعش داشت و چنین حمله ای به پایگاه ها و رهبران الحشد الشعبی، جوهر طرح آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات را در پس اعتراضات مردمی فاش می کند.

این روزنامه نگار عراقی تاکید کرد: برخی طرف ها از تظاهر کنندگان به عنوان پوششی برای حمله به پایگاه ها و رهبران الحشد الشعبی استفاده می کنند تا از این گذر این سازمان را مجبور به پاسخ و برخورد با تظاهرکنندگان کنند و در پی آن ارزش و جایگاه والای معنوی الحشد الشعبی را در میان مردم بکاهند و سازمان بسیج مردمی را به میدان درگیری با جامعه، محیط و اقوام خود وادارند، درگیری ای که اگر تغذیه شود می تواند به جنگ "شیعه - شیعه" تبدیل شود.

عبدالساده ادامه داد: اگر این مرحله از طرح مزبور تکمیل شود، آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات این فرصت را پیدا می کنند که دوباره داعش را برای ساقط کردن نظام و تحویل آن به هم پیمانان آمریکا به کار گرفته و وارد عراق کنند و این پس از سر زدن تمام شیعیان عراق توسط داعش صورت خواهد گرفت و در آن زمان عراقی ها و به ویژه شیعیان، بسیج مردمی نخواهند داشت که حامی و راهنمای آنان باشد و از آنان در مقابل داعش حفاظت کند.

این تحلیل گر عراقی افزود: بنابر این الحشد الشعبی هدف شماره یک آمریکایی ها، اسرائیلی ها، آل سعود و آل نهیان است و چرا که بسیج مردمی طرح داعشی آن ها را با شکست رو به رو کرد و آنان را بر آن داشت که بسیج مردمی را از داخل نشانه بگیرند.

از سویی دیگر افزایش فضای ناامنی و ناآرامی، خشونت و تخریب اموال عمومی و خصوصی در حاشیه اعتراضات مردمی در عراق با صحنه‌هایی از غارت و سرقت، مشابه اوایل سقوط رژیم صدام همراه و سوژه رسانه‌های عراق شده‌ است و بسیاری از شواهد، قرائن و اظهارات رهبران و کارشناسان سیاسی عراق حاکیست که ایجاد تعمدی انحراف در تظاهرات اخیر این کشور که دور اول آن از اول اکتبر (نهم مهر ماه) آغاز شد و در ۲۵ اکتبر (سوم آبان ماه) دور دوم آن متعاقب پایان زیارت اربعین حسینی از سرگرفته شد، توطئه بزرگی برای بی‌ثباتی و در نهایت تجزیه عراق بوده است.

به گزارش ایرنا، در همین راستا "عزت الشابندر" سیاستمدار و متفکر معروف شیعه عراقی نیز در یک رشته توییت تاکید کرد: دیگر مثل روز روشن است که ثبات عراق در معرض خطر از سوی قدرت های منطقه ای و بین المللی قرار گرفته و راه اندازی جنگ شیعه – شیعه یک هدف مهم اسراییل است.

شیخ "خالد الملا" از علمای و شخصیت های برجسته عراقی و رییس جماعت علمای عراق نیز طی روزهای اخیر درچند یادداشت در صفحه فیسبوک خود نوشت: امروز به عیان می تواند دید که با فتنه بزرگ و چند وجهی روبرو هستیم که بسیار خطرناک است، رویدادهای سریع جاری در کشور شاید مقدمه ای برای تحولات بسیار بزرگ باشد و شخصیت های دانا و حکیم باید متوجه باشند که با اتخاذ مواضع مسوولانه و حکیمانه این خطر بزرگ را از عراق دور کنند.

"وفیق السامرائی" کارشناس برجسته امور نظامی و مشاور ارشد جلال طالبانی رییس جمهوری فقید عراق هم در یادداشتی در صفحه خود در فیسبوک از تظاهرکنندگان خواسته است که دنبال ساقط کردن نظام در عراق نباشد چرا که منجر به کشته شدن هزار تن و آواره شدن میلیون ها نفر دیگر خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها