ابراز نگرانی مسکو از نبود زمان کافی برای تمدید معاهده اتمی با آمریکا

ابراز نگرانی مسکو از نبود زمان کافی برای تمدید معاهده اتمی با آمریکا
جمعه 10 آبان 1398 - 17:50

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت، با توجه به زمان باقی مانده تا انقضای معاهده کنترل تسلیحات اتمی با آمریکا، امکان تنظیم جایگزین برای آن بعید به‌نظر می‌رسد.

العالم- اروپا

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در خصوص ناکافی بودن زمان باقی مانده برای تمدید معاهده کنترل تسلیحات اتمی با آمریکا ابراز نگرانی کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «ولادیمیر لئونتیف» سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: «کاملاً مشخص است که در مدت زمان باقی مانده قادر نخواهیم بود سند جایگزین همه‌جانبه‌ای را به ثمر برسانیم».

معاهده کنترل تسلیحات اتمی میان آمریکا و روسیه (معاهده راهبردی کاهش تسلیحات) در سال ۲۰۲۱ منقضی می‌شود. این معاهده تعداد کلاهک‌های اتمی راهبردی که این دو قدرت جهانی می‌توانند انبار کنند محدود می‌سازد.

علاوه بر این، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که در دهه هشتاد میلادی و در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق منعقد شد، چندی پیش از سوی آمریکا لغو شد. روسیه نیز در اقدامی متقابل اعلام کرد این توافق را پاره کرده است.

این توافق، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد (۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) منع می‌کرد.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها