یک خبر چند خط تحلیل؛

ترور فرماندهان جهاد اسلامی و ناآرمی های لبنان و عراق

ترور فرماندهان جهاد اسلامی و ناآرمی های لبنان و عراق
سه شنبه 21 آبان 1398 - 20:34

العالم _ فلسطین اشغالی

خبر:

  • در دو عملیات هدفمند ترور دو تن از فرماندهان ارشد جهاد اسلامی فلسطین شهید و مجروح شدند. "بها ابوالعطا" در غزه و "اکرم العجوری" در دمشق.


تحلیل:

  • اگر چه اقدامات تروریستی امروز در فلسطین و سوریه که متوجه دو تن از فرماندهان جهاد اسلامی بود بی سابقه نیست اما هدف قراردادن این دو چهره فرمانده از "جهاد اسلامی" می تواند در واقع پیامی تهدیدآمیز علیه گروه مبارزی تلقی شود که راه غلبه آمدن بر غده سرطانی اسرائیل را تنها و تنها در مبارزه معرفی می کند و البته مفهوم پیام متوجه سایر گروه هایی است که احیانا مبارزه و نه مذاکره و مدارا را تنها راه حل علاج این بیماری 70ساله می دانند.

  • در حالی که آینده دولت صهیونیستی این روزها به شدت در هاله ای از ابهام قراردارد و مقامات صهیونیست از احتمال تکرار انتخابات برای سومین بارنگرانند و این مساله را با اعتبار بین المللی خود در تعارض می بینند. مبادرت به ترور فرماندهان جهاد تنها چند روز پس از روی کارامدن "نفتالی بنت" به عنوان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واقع ضرب شست و خط و نشانی است که از سوی او به منظور خط و نشان کشیدن برای مبارزان فلسطینی نشان داده می شود. ضمن آنکه اساسا صهیونیست ها برای فرار از مشکلات داخلی ترجیح می دهند با خلق یک مساله درخارج ازمرزها توجهات را از امور داخلی منحرف کنند.

  • در تبلیغات امروز رژیم صهیونیستی از شهید ابو العطا به عنوان "بمبی ساعتی" و تهدیدگر رژیم صهیونیستی یاد شد اگر چه استفاده از این عبارت با هدف توجیه انجام این عملیات تروریستی در خارج از اسرائیل صورت می پذیرد اما مقامات صهیونیستی در مقابل این سوال که با بقیه "بمب های ساعتی" فلسطینی چه خواهند کرد ساکت هستند. اضافه براینکه پاسخ سریع و پرحجم امروز جهاد اسلامی به ترور های امروز فلسطین و سوریه که به تعطیلی بخش هایی از شهرک نشین های اسرائیلی انجامید نشان داد این اقدام نمی تواند برای مقوله موسوم به "بحران امنیت در اسرائیل" چاره ساز باشد و موثر افتد.

  • باید توجه داشت هرگاه اوضاع در فلسطین و به ویژه غزه دورنمایی از آرامش را نشان می دهد تلاش رژیم صهیونیستی برای بحران آفرینی مضاعف می شود. براین اساس اقدام خونین امروز اسرائیل را باید در واکنش به استقبال حماسی ها از انتخابات در فلسطین تحلیل کرد.
  • کلام اخر اینکه به نظر نباید ماجرای حمله امروز اسرائیل را فارغ از ناآرامی های اخیر در دو کشور لبنان و عراق تحلیل کرد بدیهی است تشدید ناآرامی ها در این دو بازوی اساسی محور مقاومت این امکان و به تعبیری فرصت را فراروی رژیم صهیونیستی قرار داده است تا در محوری کم حجم تر به لحاظ آمادگی در پاسخگویی به اقدامی این چنین دست بزند. بر این مبنا می توان انتظار داشت در صورت استمرار ناآرامی ها در این کشورها دست نتانیاهو برای تکرار این اعمال تروریستی بازترگردد. شاید کلام رهبر انصارلله طی روزهای گذشته درخصوص خباثت های اسرائیل با هدف ارائه هشدارهایی این چنین و پیش بینی حوادثی مشابه صورت گرفته باشد.

پربیننده ترین خبرها