انتقاد انصارالله از کارشکنی دولت مستعفی یمن در اجرای طرح تبادل اسرا

انتقاد انصارالله از کارشکنی دولت مستعفی یمن در اجرای طرح تبادل اسرا
دوشنبه 27 آبان 1398 - 20:17

رئیس کمیته امور اسیران انصارالله یمن از عملکرد مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل در پرونده اسرا انتقاد کرد و گفت دولت مستعفی یمن (مورد حمایت عربستان) در مسیر اجرای طرح های تبادل اسرا کارشکنی می کند.

العالم - یمن

به گزارش روزنامه یمنی «الثوره»، عبدالقادر المرتضی رئیس کمیته امور اسرای انصارالله افزود: عملکرد گریفیتس هنوز به سطح مطلوب و راضی کننده ای نرسیده است.

وی ادامه داد: انصار الله همه پیشنهادهای فرستاده سازمان ملل در امور اسرا را پذیرفته اما دولت مستعفی یمن آن را رد کرده است.

المرتضی گفت: ما برای اثبات حسن نیت خود و در راستای پیشبرد توافق صلح سوئد، صدها اسیر را آزاد کردیم اما دولت مستعفی با این موضوع سیاسی و نه انسانی رفتار می کند.

رئیس کمیته اسرای انصار الله یمن ۲۶ اکتبر (۴آبان) از آزادی ۳۰۰ اسیر دولت مستعفی یمن خبر داده بود.

این مقام انصار الله، دولت مستعفی یمن را به ارتکاب جنایت در حق اسیران متهم کرد و گفت: اسناد همه جنایت ها به کمیته بین المللی صلیب سرخ ارسال شده اما متاسفانه آن ها گفتند چون ائتلاف به آن ها اجازه بازدید از زندان ها را نمی دهد نمی توانند کاری انجام دهند.

المرتضی ادامه داد: ما گزارش های موثق از جنایت های دولت مستعفی یمن در حق اسرا را به همراه گفته های نزدیکانشان به چند سازمان حقوق بشری فرستادم اما تاکنون پاسخی دریافت نکردیم.

وی گفت: صدها نفر از افراد بازداشتی به سبب مسائل مذهبی در زندان های دولت مستعفی هستند که برخی از آنها بیمار هستند. دانشجویان، حاجیان و تجار نیز در میان آنها وجود دارد.

پرونده مبادله اسیران یکی از موضوعات اساسی در موضوع گفت وگوهای یمنی - یمنی است که تلاش ها در این زمینه همواره ناکام بوده و فقط در برخی موارد با میانجیگری های محلی، مبادله شماری از اسیران انجام شده است.

طرف های یمنی در هفتمین دور از مذاکرات صلح یمن در استکهلم سوئد در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۰ آذر ۹۷) توافق کردند که با مبادله اسرای جنگی زمینه صلح را در کشور هموار کنند.

یمن از فروردین ۹۴ شاهد جنگی همه جانبه از سوی عربستان، امارات و چند کشور دیگر عربی با حمایت آمریکاست.

مقامات سعودی با حمله به یمن به عنوان فقیرترین کشور عربی قصد داشتند به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند. این جنگ به باور کارشناسان نه تنها نتیجه ای برای سعودی ها نداشت بلکه به باتلاقی برای آنها تبدیل شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها