دومین نشست مشترک مصر، اتیوپی و سودان در واشنگتن درباره «سد النهضه»

دومین نشست مشترک مصر، اتیوپی و سودان در واشنگتن درباره «سد النهضه»
سه شنبه 19 آذر 1398 - 13:03

وزرای خارجه وآبخیزداری مصر، اتیوپی و سودان در واشنگتن با حضور وزیر خزانه‌داری آمریکا و رئیس بانک جهانی، درباره اختلافات بر سر احداث سد النهضه بر رود نیل رایزنی کردند.

العالم - آمریکا

بنا بر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، وزرای خارجه مصر، اتیوپی و سودان در نظر دارند که برای حل اختلافات در خصوص احداث سد «النهضه» در تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰ (۲۳ دی ماه) در واشنگتن یک نشست مشترک برگزار کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا بعد از نشست روز دوشنبه (دیروز) وزرای خارجه و آبخیزداری این سه کشور آفریقایی در واشنگتن با حضور وزیر خزانه‌داری آمریکا و رئیس بانک جهانی به نمایندگی از شرکت‌کنندگان در این نشست یک بیانیه مشترک منتشر کرده و از توافق طرف‌ها برای برگزاری نشست وزرای خارجه این سه کشور آفریقایی در ۲۳ دی ماه به میزبانی واشنگتن برای رایزنی درباره سد النهضه خبر داده است.

پیش از این دیدار، پانزدهم آبان ماه هم یک نشست چهارجانبه درباره سد النهضه در پایتخت آمریکا با حضور وزرای خارجه سه کشور آفریقایی، استیو منوشین وزیر خزانه داری آمریکا و نماینده بانک جهانی برگزار شده بود؛ نشستی که «سامح الشکری» وزیر خارجه مصر آن را مثبت خوانده بود.

سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی اما بعد از اولین نشست چهارجانبه در واشنگتن اعلام کرد، آمریکا را میانجی مذاکرات درباره سد النهضه نمی‌داند و کشورش تنها برای تشریح موضع خود در گفت‌وگوهای واشنگتن شرکت کرده است .

طبق بیانیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا بامداد امروز سه شنبه به وقت واشنگتن منتشر کرده، قرار است در نشست ۲۳ دی وزرای خارجه مصر، اتیوپی و سودان در واشنگتن، نتایج مذاکرات فنی آتی در خارطوم و آدیس آبابا با هدف نهایی کردن توافق درباره سد النهضه بررسی شود.

سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در ۴۰ کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است. ساخت سد به طور رسمی و عملی از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و پیش بینی‌می‌شود سال ۲۰۲۰ ساخت آن به پایان رسیده و تا سال ۲۰۲۲ آبگیری شود.

قاهره در مذاکرات اخیر به توافقات ۱۹۲۹ و ۱۹۵۹ که ۸۷ درصد سهم آب نیل را به مصر اختصاص می‌داد، استناد کرد. یعنی سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب، اما اتیوپی می‌گوید که هیچ کدام از معاهدات سابق را به رسمیت نمی‌شناسد.

پیشتر «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر خطاب به اتیوپی گفته بود که زندگی و حیات مصر به رود نیل وابسته است اما نخست‌وزیر اتیوپی ضمن تأکید بر گفت‌وگو برای حل اختلافات با مصر درباره سد النهضه گفت که اگر اتیوپی مجبور به جنگ شود، میلیون‌ها نفر را برای مقابله بسیج خواهد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها